NFT y arte digital: nuevas posibilidades para el consumo, la difusión y preservación de obras de arte contemporáneo

Main Article Content

Salomé Cuesta Valera
Paula Fernández Valdés
Salvador Muñoz Viñas

La tecnología digital, que aparece en los años 80 y se consolida en la década siguiente con la llamada «tercera revolución industrial», ha transformado no solo nuestro entorno cotidiano, sino también la forma en la que producimos y experimentamos la obra artística. El arte digital, una subcategoría del llamado «arte de los nuevos medios», presenta múltiples formas y está en continua evolución, paralela a los dispositivos que la posibilitan; pero su comercialización en el mercado del arte contemporáneo resulta compleja, pues las obras digitales presentan una serie de características como la desmaterialización, la obsolescencia y la reproducibilidad que pueden ser consideradas poco rentables por los coleccionistas.


Pese a esto, en los últimos meses la venta de algunas obras de arte digital, a las que numerosos textos se refieren bajo el nombre de «criptoarte», han aumentado notablemente, alcanzando las primeras cifras millonarias en las casas de subastas. El éxito comercial de estas piezas se debe a que, junto con el archivo de la obra, incluyen un tipo de certificado criptográfico, los non- fungible-tokens o NFT, que recogen los datos de la obra y los inscriben en una cadena de bloques o blockchain; transformando una obra múltiple y difusa en un ítem digital único y rastreable, cuya propiedad puede transmitirse como se haría con cualquier otro objeto del mundo offline. Aunque favorecen en principio la creación y venta del arte digital, los NFT presentan sus propias problemáticas, relacionadas sobre todo con su acceso, uso y sostenibilidad: ¿son los NFT una herramienta permanente o solo un método de especulación pasajero? ¿cómo afecta esta certificación a la propiedad y los derechos de autor? ¿es posible y resultará sostenible emplearlos como estrategia para la preservación de obras digitales?


En el presente artículo se lleva a cabo un análisis de las principales características y problemas del arte digital en sentido general, así como de las soluciones y preocupaciones que ofrecen los certificados criptográficos en todos los aspectos de la vida de la obra de arte: producción, difusión y preservación.


 

Palabras clave
arte digital, criptoarte, NFT, blockchain, propiedad intelectual, preservación

Article Details

Cómo citar
Cuesta Valera, Salomé et al. «NFT y arte digital: nuevas posibilidades para el consumo, la difusión y preservación de obras de arte contemporáneo». Artnodes, n.º 28, doi:10.7238/artnodes.v0i28.386317.
Biografía del autor/a

Salomé Cuesta Valera, Universidad Politécnica de Valencia

Artista y profesora catedrática en el Dpto. de Escultura de la Facultad de Bellas Artes de la Universitat Politècnica de València. Cofundadora del Grupo de Investigación Laboratorio de Luz (UPV). Formó parte del Grupo ACT de FECYT que elaboró el «Libro Blanco de la interrelación entre Arte, Ciencia y Tecnología en el Estado español» (2007) dirigido por José Luis Brea. Participa como instructora en el proyecto PRINTERIA, que obtuvo el primer premio en la competición internacional de biología sintética IGEM 2018. Actualmente, junto al grupo de investigación Visu@ls. Cultura visual y políticas de identidad (UCLM), organiza el II Congreso Internacional Estéticas Híbridas de la Imagen en Movimiento: Identidad y Patrimonio.

Paula Fernández Valdés, Universidad Politécnica de Valencia

Graduada en Conservación y Restauración del Patrimonio Cultural por la Universidad Complutense de Madrid y Máster en Conservación y Restauración de Bienes Culturales por la Universitat Politècnica de València. En la actualidad realiza el doctorado en Arte: Producción e Investigación con el Contrato Predoctoral para la Formación de Personal Investigador (FPI-UPV) en la misma universidad, que compagina con estudios del Grado en Derecho en la UNED. Su trabajo se centra en la intersección entre arte y ciencia, desarrollando nuevas estrategias de preservación para obras de new media art. Forma parte del Proyecto MICIU de I+D+i EShID, dirigido por el grupo de investigación Visu@ls. Cultura visual y políticas de identidad (UCLM).

Salvador Muñoz Viñas, Universidad Politécnica de Valencia

Salvador Muñoz Viñas es catedrático de Conservación y Restauración del Papel en la Universitat Politècnica de València, y responsable del Taller de Obra Gráfica del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio. Ha impartido cursos sobre restauración en numerosas entidades nacionales y extranjeras, como el ICCROM, el British Museum o la Sorbona, y ha trabajado como profesor visitante en la Universidad de Harvard en diversas ocasiones. En 2015 fue nombrado Distinguished Visiting Professor por la Universidad de Nueva York. Sus publicaciones han sido traducidas a diversos idiomas (portugués, francés, inglés, italiano, chino, persa, etc.). En la actualidad ultima la publicación de un volumen sobre ética de la restauración para una editorial británica, y prepara un libro sobre conservación del papel para los Archivos Nacionales de los Países Bajos.

Citas

Adam, Georgina. «But is it legal? The baffling world of NFT copyright and ownership issues». The Art Newspaper, 6 de abril de 2021.

http://www.theartnewspaper.com/analysis/but-is-it-legal-the-baffling-world-of-nft-copyright-and-ownership-questions

Akten, Memo. «The unreasonable ecological cost of #CryptoArt». Medium, 26 de abril de 2021. https://memoakten.medium.com/the-unreasonable-ecological-cost-of- cryptoart-2221d3eb2053.

Ascribe. «ascribe is no longer active». Ascribe. 2018. https://www.ascribe.io/

Barthes, Roland « The Death of the Author ». En Aspen Magazine, nos 5-6, Marsella, 1967.

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial ITACA, 2003.

Benson, Decrypt / Jeff. «Yes, your NFTs can go missing: Here’s what you can do about it». Decrypt, 19 de marzo de 2021. https://decrypt.co/62037/missing-or-stolen- nfts-how-to-protect.

Bentkowska-Kafel, Anna. «Digital art history: A subject in transition. En Computers and the History of Art Series, Volume 1. Bristol: Intellect Books Ltd., 2005.

Braidotti, Chiara, y Massimo Franceschet. «Enhancing art with information: The case of blockchain art». Journal on Computing and Cultural Heritage 1, n.º 1 (s. f.): 11. http://users.dimi.uniud.it/~massimo.franceschet/publications/jocch20.pdf.

Brea, José Luis. El tercer umbral: estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Ad Hoc. Ensayo 3. Murcia: Cendeac, 2004.

Brea, José Luis. Cultura Ram: mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica.

Cibercultura. Barcelona: Gedisa, 2007.

Cerf, Vinton. «Avoiding “Bit Rot”: Long-term preservation of digital information [Point of View]». Proceedings of the IEEE 99 (2011): 915-916. DOI: https://doi.org/10.1109/JPROC.2011.2124190.

Chierico, Alessio (ed.). Investigations on the Cultural Economy of Media Art. Milán: Digicult

-Digital Art, Design & Culture, 2017.

Cirio, Paolo. «ArtCommodities.com». ArtCommodities. 2014.

https://paolocirio.net/work/art-commodities/.

Colavizza, Giovanni; Blake Finucane; Massimo Franceschet; Sebástian Hernández; James Morgan; Martin Lukas Ostachowski; Jonathan Perkins; Sergio Scalet, y T’ai Smith.

«Crypto Art: A decentralized view». Leonardo 1-8 (2020).

https://doi.org/10.1162/leon_a_02003.

Cullen, Charles T. «Authentication of digital objects: Lessons from a Historian’s Research». CLIR (2000). https://www.clir.org/pubs/reports/pub92/cullen/.

Dash, Anil. «NFTs weren’t supposed to end like this». The Atlantic, 2 de abril de 2021.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/04/nfts-werent-supposed-end-like/618488/

Dykstra, Steven W. « The Artist’s Intentions and the Intentional Fallacy in Fine Arts Conservation ». En: Journal of the American Institute for Conservation, vol. 35, n° 3, p. 197-218, 1996. DOI: https://doi.org/10.1179/019713696806113676

Fairley, Peter. «Ethereum will cut back its absurd energy use». IEEE Spectrum 56, n.º 1 (2019): 29-32. DOI: https://doi.org/10.1109/MSPEC.2019.8594790.

Finucane, Blake Patricia. «Creating with blockchain technology : The “provably rare” possibilities of crypto art». University of British Columbia, 2018. DOI: https://doi.org/10.14288/1.0370991.

García Morales, Lino. «Conservación y restauración de arte digital». Dirigido por Pilar Montero Vilar. Tesis Doctoral, Madrid: Universidad Europea de Madrid, 2010.

Goodman, Nelson. Los lenguajes del arte: Aproximación a la teoría de los símbolos.

Barcelona: Seix Barral, 1976.

Gunten, Lucia von. «From digital to new media art: A market perspective». Máster, Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam, 2014.

Holtzman, David; Masha McConaghy; Trent McConaghy; Greg McMullen y Glenn Parry.

«Visibility and digital art: Blockchain as an ownership layer on the Internet». Strategic Change: Briefings in Entrepenurial Finance 26, n.º 5 (2017): 461-470. DOI: https://doi.org/10.1002/jsc.2146.

Ippolito, Jon; Li Jin; Max Moore y Nicholas Thompson. «Contemporary conversations: Non-fungible/The new market for rare digital items». Sothebys.com., 7 de abril de 2021. https://www.sothebys.com/en/series/sothebys-talks/contemporary-conversations-non-fungible-the-new-market-for-rare-digital-items

Khalif, Olga, y Brandon Kochkodin. «Cryptocurrency millionaires fuel a boom in digital art market». Bloomberg, 26 de febrero de 2021.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-26/cryptocurrency-millionaires- fuel-a-boom-in-digital-art-market.

Kuhns, Richard « Criticism and the Problem of Intention ». En: The Journal of Philosophy, vol. 57, n° 1, p. 5-23, 1960 DOI: https://doi.org/10.2307/2022520

La Société Anonyme. «Redefinición de las prácticas artísticas, s.21 (LSA47)». Aleph-Arts.

https://web.archive.org/web/20160613050601/http://aleph-arts.org/lsa/lsa47/manifiesto.html

Lemercier, Joanie. «The problem of CryptoArt». Studio Joanie Lemercier (blog), 17 de febrero de 2021. https://joanielemercier.com/the-problem-of-cryptoart/.

Lotti, Laura. «Contemporary art, capitalization and the blockchain: On the autonomy and automation of art’s value». Finance and Society 2 (2016): 96.

DOI: https://doi.org/10.2218/finsoc.v2i2.1724.

MacDonough, Kristin M. «Saving digital art: Video migrations, obsolescence, and other tales». The Art Institute of Chicago, 3 de octubre de 2019. https://www.artic.edu/articles/771/saving-digital-art-video-migrations-obsolescence- and-other-tales.

MacNeil, Heather Marie, y Bonnie Mak. «Constructions of authenticity». Library Trends

, n.º 1 (2007): 26-52. DOI: https://doi.org/10.1353/lib.2007.0054.

McAndrew, Claire. «The Art Market 2021». Informe. Suiza: Art Basel & UBS Group AG, 2021.

O’Dwyer, Rachel. «Limited edition: Producing artificial scarcity for digital art on the

blockchain and its implications for the cultural industries». Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies 26, n.º 4 (2020): 874-894. DOI:https://doi.org/10.1177/1354856518795097.

Paul, Christiane. Digital Art. 1.ª ed. World of Art. Londres: Thames & Hudson, 2003.

Paul, Christiane. A companion to Digital Art. 1.ª ed. Blackwell Companions to Art History.

Hoboken: John Wiley & Sons Inc., 2016.

Pipkin, Everest. «But the environmental issues with cryptoart will be solved soon, right?». Medium. 14 de marzo de 2021. https://everestpipkin.medium.com/but-the- environmental-issues-with-cryptoart-1128ef72e6a3.

Reas, Casey. «Collecting in the age of digital reproduction». Artnome. 9 de septiembre de 2019. https://www.artnome.com/news/2019/9/9/collecting-in-the-age-of-digital-reproduction

Roeder, Oliver. «The blockchain is just another way to make art all about money».

FiveThirtyEight (blog), 7 de marzo de 2018. https://fivethirtyeight.com/features/blockchain-is-just-another-way-make-art-all-about-money/

Ross, Seamus. «Position paper on integrity and authenticity of digital cultural heritage objects». DigiCULT 1 (2002). Austria: Unión Europea. https://www.digicult.info/downloads/thematic_issue_1_final.pdf.

Sala Mendoza. «Nuevas alternativas y estrategias de legitimación del arte». Sala Mendoza.

de octubre de 2019. https://www.fundacionsalamendoza.com/post/nuevas-alternativas-y-estrategias-de-legitimaci%C3%B3n-del-arte

Sater, Stanley, y Rachel Wright. «A conversation on art, museums, and blockchain».

Tulne. Journal of Technology & Intellectual Property 21, n.º 35 (2019): 35-51. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3406841.

Sidorova, Elena. «The cyber turn of the contemporary art market». Arts 8, n.º 3 (2019): 84. DOI:https://doi.org/10.3390/arts8030084.

Stephen, Bijan. «NFT mania is here, and so are the scammers». The Verge. 20 de marzo de 2021. https://www.theverge.com/2021/3/20/22334527/nft-scams-artists-opensea- rarible-marble-cards-fraud-art.

Vasquez Rocca, Adolfo. «Joseph Beuys “Cada hombre, un artista”; Los Documenta de Kassel o el arte abandona la galería». Psikeba. Revista de Psicoanalisis y Estudios Culturales (2007).

Viñas, Salvador Muñoz. « Étude en rouge : trois manières de tuer l’auteur ». En: Nouvelle revue d’esthétique, vol. 21, no. 1, pp. 85-97, 2018

Waelder, Pau. You can be a cash-strapped art collector in the Digital Age. Illes Balears: Printer fault press, 2020a.

Waelder, Pau. You can be a wealthy art collector in the Digital Age. Illes Balears: Printer fault press, 2020b.

Whyman, Tom. «The work of art in the age of the Non-Fungible Token». 16 de marzo de 2021. https://www.logically.ai/articles/the-non-fungible-token.

Zeilinger, Martin. «Digital art as “monetised graphics”: Enforcing intellectual property on the blockchain». Philosophy & Technology 31, n.º 1 (2018): 15-41. DOI: https://doi.org/10.1007/s13347-016-0243-1.

Adam, Georgina. «But is it legal? The baffling world of NFT copyright and ownership issues». The Art Newspaper, 6 de abril de 2021.

http://www.theartnewspaper.com/analysis/but-is-it-legal-the-baffling-world-of-nft-copyright-and-ownership-questions

Akten, Memo. «The unreasonable ecological cost of #CryptoArt». Medium, 26 de abril de 2021. https://memoakten.medium.com/the-unreasonable-ecological-cost-of- cryptoart-2221d3eb2053.

Ascribe. «ascribe is no longer active». Ascribe. 2018. https://www.ascribe.io/

Barthes, Roland « The Death of the Author ». En Aspen Magazine, nos 5-6, Marsella, 1967.

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial ITACA, 2003.

Benson, Decrypt / Jeff. «Yes, your NFTs can go missing: Here’s what you can do about it». Decrypt, 19 de marzo de 2021. https://decrypt.co/62037/missing-or-stolen- nfts-how-to-protect.

Bentkowska-Kafel, Anna. «Digital art history: A subject in transition. En Computers and the History of Art Series, Volume 1. Bristol: Intellect Books Ltd., 2005.

Braidotti, Chiara, y Massimo Franceschet. «Enhancing art with information: The case of blockchain art». Journal on Computing and Cultural Heritage 1, n.º 1 (s. f.): 11. http://users.dimi.uniud.it/~massimo.franceschet/publications/jocch20.pdf.

Brea, José Luis. El tercer umbral: estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Ad Hoc. Ensayo 3. Murcia: Cendeac, 2004.

Brea, José Luis. Cultura Ram: mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica.

Cibercultura. Barcelona: Gedisa, 2007.

Cerf, Vinton. «Avoiding “Bit Rot”: Long-term preservation of digital information [Point of View]». Proceedings of the IEEE 99 (2011): 915-916. DOI: https://doi.org/10.1109/JPROC.2011.2124190.

Chierico, Alessio (ed.). Investigations on the Cultural Economy of Media Art. Milán: Digicult

-Digital Art, Design & Culture, 2017.

Cirio, Paolo. «ArtCommodities.com». ArtCommodities. 2014.

https://paolocirio.net/work/art-commodities/.

Colavizza, Giovanni; Blake Finucane; Massimo Franceschet; Sebástian Hernández; James Morgan; Martin Lukas Ostachowski; Jonathan Perkins; Sergio Scalet, y T’ai Smith.

«Crypto Art: A decentralized view». Leonardo 1-8 (2020).

https://doi.org/10.1162/leon_a_02003.

Cullen, Charles T. «Authentication of digital objects: Lessons from a Historian’s Research». CLIR (2000). https://www.clir.org/pubs/reports/pub92/cullen/.

Dash, Anil. «NFTs weren’t supposed to end like this». The Atlantic, 2 de abril de 2021.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/04/nfts-werent-supposed-end-like/618488/

Dykstra, Steven W. « The Artist’s Intentions and the Intentional Fallacy in Fine Arts Conservation ». En: Journal of the American Institute for Conservation, vol. 35, n° 3, p. 197-218, 1996. DOI: https://doi.org/10.1179/019713696806113676

Fairley, Peter. «Ethereum will cut back its absurd energy use». IEEE Spectrum 56, n.º 1 (2019): 29-32. DOI: https://doi.org/10.1109/MSPEC.2019.8594790.

Finucane, Blake Patricia. «Creating with blockchain technology : The “provably rare” possibilities of crypto art». University of British Columbia, 2018. DOI: https://doi.org/10.14288/1.0370991.

García Morales, Lino. «Conservación y restauración de arte digital». Dirigido por Pilar Montero Vilar. Tesis Doctoral, Madrid: Universidad Europea de Madrid, 2010.

Goodman, Nelson. Los lenguajes del arte: Aproximación a la teoría de los símbolos.

Barcelona: Seix Barral, 1976.

Gunten, Lucia von. «From digital to new media art: A market perspective». Máster, Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam, 2014.

Holtzman, David; Masha McConaghy; Trent McConaghy; Greg McMullen y Glenn Parry.

«Visibility and digital art: Blockchain as an ownership layer on the Internet». Strategic Change: Briefings in Entrepenurial Finance 26, n.º 5 (2017): 461-470. DOI: https://doi.org/10.1002/jsc.2146.

Ippolito, Jon; Li Jin; Max Moore y Nicholas Thompson. «Contemporary conversations: Non-fungible/The new market for rare digital items». Sothebys.com., 7 de abril de 2021. https://www.sothebys.com/en/series/sothebys-talks/contemporary-conversations-non-fungible-the-new-market-for-rare-digital-items

Khalif, Olga, y Brandon Kochkodin. «Cryptocurrency millionaires fuel a boom in digital art market». Bloomberg, 26 de febrero de 2021.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-26/cryptocurrency-millionaires- fuel-a-boom-in-digital-art-market.

Kuhns, Richard « Criticism and the Problem of Intention ». En: The Journal of Philosophy, vol. 57, n° 1, p. 5-23, 1960 DOI: https://doi.org/10.2307/2022520

La Société Anonyme. «Redefinición de las prácticas artísticas, s.21 (LSA47)». Aleph-Arts.

https://web.archive.org/web/20160613050601/http://aleph-arts.org/lsa/lsa47/manifiesto.html

Lemercier, Joanie. «The problem of CryptoArt». Studio Joanie Lemercier (blog), 17 de febrero de 2021. https://joanielemercier.com/the-problem-of-cryptoart/.

Lotti, Laura. «Contemporary art, capitalization and the blockchain: On the autonomy and automation of art’s value». Finance and Society 2 (2016): 96.

DOI: https://doi.org/10.2218/finsoc.v2i2.1724.

MacDonough, Kristin M. «Saving digital art: Video migrations, obsolescence, and other tales». The Art Institute of Chicago, 3 de octubre de 2019. https://www.artic.edu/articles/771/saving-digital-art-video-migrations-obsolescence- and-other-tales.

MacNeil, Heather Marie, y Bonnie Mak. «Constructions of authenticity». Library Trends

, n.º 1 (2007): 26-52. DOI: https://doi.org/10.1353/lib.2007.0054.

McAndrew, Claire. «The Art Market 2021». Informe. Suiza: Art Basel & UBS Group AG, 2021.

O’Dwyer, Rachel. «Limited edition: Producing artificial scarcity for digital art on the

blockchain and its implications for the cultural industries». Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies 26, n.º 4 (2020): 874-894. DOI:https://doi.org/10.1177/1354856518795097.

Paul, Christiane. Digital Art. 1.ª ed. World of Art. Londres: Thames & Hudson, 2003.

Paul, Christiane. A companion to Digital Art. 1.ª ed. Blackwell Companions to Art History.

Hoboken: John Wiley & Sons Inc., 2016.

Pipkin, Everest. «But the environmental issues with cryptoart will be solved soon, right?». Medium. 14 de marzo de 2021. https://everestpipkin.medium.com/but-the- environmental-issues-with-cryptoart-1128ef72e6a3.

Reas, Casey. «Collecting in the age of digital reproduction». Artnome. 9 de septiembre de 2019. https://www.artnome.com/news/2019/9/9/collecting-in-the-age-of-digital-reproduction

Roeder, Oliver. «The blockchain is just another way to make art all about money».

FiveThirtyEight (blog), 7 de marzo de 2018. https://fivethirtyeight.com/features/blockchain-is-just-another-way-make-art-all-about-money/

Ross, Seamus. «Position paper on integrity and authenticity of digital cultural heritage objects». DigiCULT 1 (2002). Austria: Unión Europea. https://www.digicult.info/downloads/thematic_issue_1_final.pdf.

Sala Mendoza. «Nuevas alternativas y estrategias de legitimación del arte». Sala Mendoza.

de octubre de 2019. https://www.fundacionsalamendoza.com/post/nuevas-alternativas-y-estrategias-de-legitimaci%C3%B3n-del-arte

Sater, Stanley, y Rachel Wright. «A conversation on art, museums, and blockchain».

Tulne. Journal of Technology & Intellectual Property 21, n.º 35 (2019): 35-51. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3406841.

Sidorova, Elena. «The cyber turn of the contemporary art market». Arts 8, n.º 3 (2019): 84. DOI:https://doi.org/10.3390/arts8030084.

Stephen, Bijan. «NFT mania is here, and so are the scammers». The Verge. 20 de marzo de 2021. https://www.theverge.com/2021/3/20/22334527/nft-scams-artists-opensea- rarible-marble-cards-fraud-art.

Vasquez Rocca, Adolfo. «Joseph Beuys “Cada hombre, un artista”; Los Documenta de Kassel o el arte abandona la galería». Psikeba. Revista de Psicoanalisis y Estudios Culturales (2007).

Viñas, Salvador Muñoz. « Étude en rouge : trois manières de tuer l’auteur ». En: Nouvelle revue d’esthétique, vol. 21, no. 1, pp. 85-97, 2018

Waelder, Pau. You can be a cash-strapped art collector in the Digital Age. Illes Balears: Printer fault press, 2020a.

Waelder, Pau. You can be a wealthy art collector in the Digital Age. Illes Balears: Printer fault press, 2020b.

Whyman, Tom. «The work of art in the age of the Non-Fungible Token». 16 de marzo de 2021. https://www.logically.ai/articles/the-non-fungible-token.

Zeilinger, Martin. «Digital art as “monetised graphics”: Enforcing intellectual property on the blockchain». Philosophy & Technology 31, n.º 1 (2018): 15-41. DOI: https://doi.org/10.1007/s13347-016-0243-1.

Adam, Georgina. «But is it legal? The baffling world of NFT copyright and ownership issues». The Art Newspaper, 6 de abril de 2021.

http://www.theartnewspaper.com/analysis/but-is-it-legal-the-baffling-world-of-nft-copyright-and-ownership-questions

Akten, Memo. «The unreasonable ecological cost of #CryptoArt». Medium, 26 de abril de 2021. https://memoakten.medium.com/the-unreasonable-ecological-cost-of- cryptoart-2221d3eb2053.

Ascribe. «ascribe is no longer active». Ascribe. 2018. https://www.ascribe.io/

Barthes, Roland « The Death of the Author ». En Aspen Magazine, nos 5-6, Marsella, 1967.

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial ITACA, 2003.

Benson, Decrypt / Jeff. «Yes, your NFTs can go missing: Here’s what you can do about it». Decrypt, 19 de marzo de 2021. https://decrypt.co/62037/missing-or-stolen- nfts-how-to-protect.

Bentkowska-Kafel, Anna. «Digital art history: A subject in transition. En Computers and the History of Art Series, Volume 1. Bristol: Intellect Books Ltd., 2005.

Braidotti, Chiara, y Massimo Franceschet. «Enhancing art with information: The case of blockchain art». Journal on Computing and Cultural Heritage 1, n.º 1 (s. f.): 11. http://users.dimi.uniud.it/~massimo.franceschet/publications/jocch20.pdf.

Brea, José Luis. El tercer umbral: estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Ad Hoc. Ensayo 3. Murcia: Cendeac, 2004.

Brea, José Luis. Cultura Ram: mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica.

Cibercultura. Barcelona: Gedisa, 2007.

Cerf, Vinton. «Avoiding “Bit Rot”: Long-term preservation of digital information [Point of View]». Proceedings of the IEEE 99 (2011): 915-916. DOI: https://doi.org/10.1109/JPROC.2011.2124190.

Chierico, Alessio (ed.). Investigations on the Cultural Economy of Media Art. Milán: Digicult

-Digital Art, Design & Culture, 2017.

Cirio, Paolo. «ArtCommodities.com». ArtCommodities. 2014.

https://paolocirio.net/work/art-commodities/.

Colavizza, Giovanni; Blake Finucane; Massimo Franceschet; Sebástian Hernández; James Morgan; Martin Lukas Ostachowski; Jonathan Perkins; Sergio Scalet, y T’ai Smith.

«Crypto Art: A decentralized view». Leonardo 1-8 (2020).

https://doi.org/10.1162/leon_a_02003.

Cullen, Charles T. «Authentication of digital objects: Lessons from a Historian’s Research». CLIR (2000). https://www.clir.org/pubs/reports/pub92/cullen/.

Dash, Anil. «NFTs weren’t supposed to end like this». The Atlantic, 2 de abril de 2021.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/04/nfts-werent-supposed-end-like/618488/

Dykstra, Steven W. « The Artist’s Intentions and the Intentional Fallacy in Fine Arts Conservation ». En: Journal of the American Institute for Conservation, vol. 35, n° 3, p. 197-218, 1996. DOI: https://doi.org/10.1179/019713696806113676

Fairley, Peter. «Ethereum will cut back its absurd energy use». IEEE Spectrum 56, n.º 1 (2019): 29-32. DOI: https://doi.org/10.1109/MSPEC.2019.8594790.

Finucane, Blake Patricia. «Creating with blockchain technology : The “provably rare” possibilities of crypto art». University of British Columbia, 2018. DOI: https://doi.org/10.14288/1.0370991.

García Morales, Lino. «Conservación y restauración de arte digital». Dirigido por Pilar Montero Vilar. Tesis Doctoral, Madrid: Universidad Europea de Madrid, 2010.

Goodman, Nelson. Los lenguajes del arte: Aproximación a la teoría de los símbolos.

Barcelona: Seix Barral, 1976.

Gunten, Lucia von. «From digital to new media art: A market perspective». Máster, Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam, 2014.

Holtzman, David; Masha McConaghy; Trent McConaghy; Greg McMullen y Glenn Parry.

«Visibility and digital art: Blockchain as an ownership layer on the Internet». Strategic Change: Briefings in Entrepenurial Finance 26, n.º 5 (2017): 461-470. DOI: https://doi.org/10.1002/jsc.2146.

Ippolito, Jon; Li Jin; Max Moore y Nicholas Thompson. «Contemporary conversations: Non-fungible/The new market for rare digital items». Sothebys.com., 7 de abril de 2021. https://www.sothebys.com/en/series/sothebys-talks/contemporary-conversations-non-fungible-the-new-market-for-rare-digital-items

Khalif, Olga, y Brandon Kochkodin. «Cryptocurrency millionaires fuel a boom in digital art market». Bloomberg, 26 de febrero de 2021.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-26/cryptocurrency-millionaires- fuel-a-boom-in-digital-art-market.

Kuhns, Richard « Criticism and the Problem of Intention ». En: The Journal of Philosophy, vol. 57, n° 1, p. 5-23, 1960 DOI: https://doi.org/10.2307/2022520

La Société Anonyme. «Redefinición de las prácticas artísticas, s.21 (LSA47)». Aleph-Arts.

https://web.archive.org/web/20160613050601/http://aleph-arts.org/lsa/lsa47/manifiesto.html

Lemercier, Joanie. «The problem of CryptoArt». Studio Joanie Lemercier (blog), 17 de febrero de 2021. https://joanielemercier.com/the-problem-of-cryptoart/.

Lotti, Laura. «Contemporary art, capitalization and the blockchain: On the autonomy and automation of art’s value». Finance and Society 2 (2016): 96.

DOI: https://doi.org/10.2218/finsoc.v2i2.1724.

MacDonough, Kristin M. «Saving digital art: Video migrations, obsolescence, and other tales». The Art Institute of Chicago, 3 de octubre de 2019. https://www.artic.edu/articles/771/saving-digital-art-video-migrations-obsolescence- and-other-tales.

MacNeil, Heather Marie, y Bonnie Mak. «Constructions of authenticity». Library Trends

, n.º 1 (2007): 26-52. DOI: https://doi.org/10.1353/lib.2007.0054.

McAndrew, Claire. «The Art Market 2021». Informe. Suiza: Art Basel & UBS Group AG, 2021.

O’Dwyer, Rachel. «Limited edition: Producing artificial scarcity for digital art on the

blockchain and its implications for the cultural industries». Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies 26, n.º 4 (2020): 874-894. DOI:https://doi.org/10.1177/1354856518795097.

Paul, Christiane. Digital Art. 1.ª ed. World of Art. Londres: Thames & Hudson, 2003.

Paul, Christiane. A companion to Digital Art. 1.ª ed. Blackwell Companions to Art History.

Hoboken: John Wiley & Sons Inc., 2016.

Pipkin, Everest. «But the environmental issues with cryptoart will be solved soon, right?». Medium. 14 de marzo de 2021. https://everestpipkin.medium.com/but-the- environmental-issues-with-cryptoart-1128ef72e6a3.

Reas, Casey. «Collecting in the age of digital reproduction». Artnome. 9 de septiembre de 2019. https://www.artnome.com/news/2019/9/9/collecting-in-the-age-of-digital-reproduction

Roeder, Oliver. «The blockchain is just another way to make art all about money».

FiveThirtyEight (blog), 7 de marzo de 2018. https://fivethirtyeight.com/features/blockchain-is-just-another-way-make-art-all-about-money/

Ross, Seamus. «Position paper on integrity and authenticity of digital cultural heritage objects». DigiCULT 1 (2002). Austria: Unión Europea. https://www.digicult.info/downloads/thematic_issue_1_final.pdf.

Sala Mendoza. «Nuevas alternativas y estrategias de legitimación del arte». Sala Mendoza.

de octubre de 2019. https://www.fundacionsalamendoza.com/post/nuevas-alternativas-y-estrategias-de-legitimaci%C3%B3n-del-arte

Sater, Stanley, y Rachel Wright. «A conversation on art, museums, and blockchain».

Tulne. Journal of Technology & Intellectual Property 21, n.º 35 (2019): 35-51. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3406841.

Sidorova, Elena. «The cyber turn of the contemporary art market». Arts 8, n.º 3 (2019): 84. DOI:https://doi.org/10.3390/arts8030084.

Stephen, Bijan. «NFT mania is here, and so are the scammers». The Verge. 20 de marzo de 2021. https://www.theverge.com/2021/3/20/22334527/nft-scams-artists-opensea- rarible-marble-cards-fraud-art.

Vasquez Rocca, Adolfo. «Joseph Beuys “Cada hombre, un artista”; Los Documenta de Kassel o el arte abandona la galería». Psikeba. Revista de Psicoanalisis y Estudios Culturales (2007).

Viñas, Salvador Muñoz. « Étude en rouge : trois manières de tuer l’auteur ». En: Nouvelle revue d’esthétique, vol. 21, no. 1, pp. 85-97, 2018

Waelder, Pau. You can be a cash-strapped art collector in the Digital Age. Illes Balears: Printer fault press, 2020a.

Waelder, Pau. You can be a wealthy art collector in the Digital Age. Illes Balears: Printer fault press, 2020b.

Whyman, Tom. «The work of art in the age of the Non-Fungible Token». 16 de marzo de 2021. https://www.logically.ai/articles/the-non-fungible-token.

Zeilinger, Martin. «Digital art as “monetised graphics”: Enforcing intellectual property on the blockchain». Philosophy & Technology 31, n.º 1 (2018): 15-41. DOI: https://doi.org/10.1007/s13347-016-0243-1.

Artículos similares

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.