Artists, Artificial Intelligence and Machine-based Creativity in Playform

Main Article Content

Ahmed Elgammal
Marian Mazzone
https://orcid.org/0000-0002-4016-6297

Artificial intelligence researchers and artists have trained machines and generative processes to produce visually interesting and novel works, thereby devising machinic means of creativity. At Artrendex, Playform was developed as an easy-to-use program specifically to be used by a broad range of artists, from beginners to those with advanced technical skills. This essay focuses on the development of Playform and its uses, outlining the features of Playform and the impact of the tool on the creative work of select artists. Our aim is to better understand both human and machine-based creativity at their intersection in an art generating system such as Playform.

Keywords
artificial intelligence, creativity, generative art, Playform

Article Details

How to Cite
Elgammal, Ahmed; and Mazzone, Marian. “Artists, Artificial Intelligence and Machine-based Creativity in Playform”. Artnodes, no. 26, pp. 1-8, doi:10.7238/a.v0i26.3366.
Author Biographies

Ahmed Elgammal, Rutgers, The State University of New Jersey

Professor del Departament d’Informàtica i membre del Consell executiu del Centre de Ciències Cognitives de la Universitat de Rutgers . Fundador i director del Laboratori d’Art i Intel·ligència Artificial de Rutgers , que se centra en la ciència de les dades en el camp de la cultura. Ha publicat més de cent seixanta articles revisats per experts, capítols de llibres i publicacions sobre la visió computacional, l’aprenentatge automàtic i les humanitats digitals. Membre sènior de l’Institut d’Enginyers Elèctrics i Electrònics (IEEE). El 2006, va rebre el premi CAREER de la National Science Foundation. La seva recerca sobre el descobriment del coneixement en la història de l’art i la generació d’art amb IA ha rebut molta atenció en els mitjans internacionals, inclosos diversos esments en el Washington Post, el New York Times, l’NBC, la CBS News, el Daily Telegraph, la Science News, entre d’altres. Màster i doctorat en Ciències Informàtiques per la Universitat de Maryland, College Park, el 2000 i 2002, respectivament.

Marian Mazzone, College of Charleston

Professora associada del Departament d’Història de l’Art i l’Arquitectura de l’Escola universitària de Charleston i imparteix cursos sobre art contemporani i art dels nous mitjans. Forma part del Laboratori d’Art i Intel·ligència Artificial de la Universitat de Rutgers i és una de les cofundadores de l’especialitat de Ciències Informàtiques en l’Art de l’Escola universitària de Charleston. Ha publicat sobre art, tecnologia i altres temes relacionats amb Leonardoarts i technoetic arts.

ORCID: 0000-0002-4016-6297

References
Agüera y Arcas, Blaise. “Art in the Age of Machine Intelligence.” Arts 6, no. 4 (2017): 18. https://doi.org/10.3390/arts6040018

Hertzmann, Aaron. “Can Computers Create Art?” Arts 7, no. 2 (2018): 18. https://doi.org/10.3390/arts7020018

Mazzone, Marian, and Ahmed Elgammal. “Art, Creativity, and the Potential of Artificial Intelligence.” Arts 8, no. 1 (2019): 26. https://doi.org/10.3390/arts8010026

McCorduck, Pamela. Aaron’s Code: Meta-Art, Artificial Intelligence, and the Work of Harold Cohen. New York: W. H. Freeman and Company, 1991.

Miller, Arthur I. The Artist in the Machine: The World of AI-Powered Creativity. The MIT Press, 2019.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.