Referències indescriptibles: sobre estats infecciosos de paraules i imatges en el projecte «SHUT DOWN 2020»
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Les autores analitzen un projecte d’art col·lectiu que van iniciar durant el primer confinament per la covid-19 a Europa, a les acaballes de la primavera de 2020. Cinquanta-vuit participants van aportar textos breus que es van combinar amb una imatge i, en aquesta col·lecció, es reflecteixen les respostes concretes a la nova situació. En aquest article, s’investiga l’estat del projecte després de la seva publicació a CulturMag, una revista cultural alemanya en línia. La fusió de l’experiència de les autores, que va des de la teoria psicoanalítica fins a la literatura i l’experimentació performativa, inicia una interpretació incerta d’allò que roman no valorat i virulent entre elements verbals i visuals. Les reflexions sobre «allò sinistre» (das Unheimliche), de Sigmund Freud, i també sobre l’«extimitat», de Jacques Lacan, connecten la representació psíquica paradoxal (no, malament-, sobre-, etc.) de la perillositat de la covid-19 amb experiències molt conegudes i desconegudes dels actuals estats d’emergència, en què es toquen aspectes ecològics, econòmics i ideològics, potser passant de puntetes pels viaranys de les pors infantils que el vent s’endugué?
D’aquesta manera, les autores van demanar als participants, la majoria dels quals són artistes i escriptors, que ens mostressin quelcom de les seves vides en l’ARA –sense anàlisis ni comentaris. «Ja n’hi ha prou. Volem saber què està passant dins dels caus» (Helbling/Reiche, 2020)– per trobar «referències indescriptibles» amb precisió i en abundància.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Claudia Reiche, Brigitte Helbling, 2021
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Claudia Reiche, thealit Frauen.Kultur.Labor. / Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
Viu a Hamburg, té un doctorat artístic, és teòrica dels mitjans de comunicació i va estudiar Literatura Alemanya, Lingüística i Filosofia a la Universitat d’Hamburg i a la Universitat de Belles arts d’Hamburg.
Des de 1987, ha impartit classes a les universitats d’Hamburg, Paderborn, Basilea, Oldemburg i a les universitats de les arts de Brunswick, Bremen i Berlín. Des de 1993, és codirectora de thealit Frauen.Kultur.Labor., a Bremen, comissària feminista i queer, i editora. El 2009 va obtenir el doctorat en Art i Teoria dels Mitjans sobre «Cossos digitals, espai sexuat: sobre l’imaginari mèdic del “Visible Human Project”» a la KHM, l’Acadèmia de les Arts dels Mitjans de Comunicació de Colònia (summa cum laude).
Des de 2011, imparteix classes, generalment, com a professora convidada o com a professora substituta de, per exemple, Digitalitat i Gènere, Mitjans Digitals, Teoria i Història de la Cultura i els Mitjans o Estètica dels Mitjans. En la temporada 2018/2019, va comissariar l’exposició monogràfica HIJRA FANTASTIK, a Berlín i Hamburg, basada en una estada al Goethe Institut / Max Mueller Bhavan, a Bangalore.
Brigitte Helbling, Mass & Fieber/Mass & Fieber OST
Escriptora, resideix a Hamburg i té un doctorat en Literatura. Treballa, principalment, per a teatre: escriu obres de teatre i lletres de cançons per a companyies de teatre independents i estatals d’Alemanya, Suïssa i Àustria. Ha escrit algunes novel·les i ha guanyat diversos premis. És editora de la revista CulturMag. Va conèixer Claudia Reiche durant els estudis de postgrau a Hamburg i, des de llavors, han col·laborat en diversos projectes artístics i de recerca.
Geschwister & die Nachbarin. "Bedrohliche Welt." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/3-geschwister-die-nachbarin-bedrohliche-welt/125831
Anonymous, DaFilms.com. On "Imitations of Life" by Mike Hoolboom, Canada 2003. Last accessed September 1, 2020. https://americas.dafilms.com/film/2133-imitations-of-life.
Auer, Elke. "Face down." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/elke-auer-face-down/125917
Beinstein, Krista. "DIE WELT STEHT, SO WIE SIE NOCH NIE GESTANDEN IST IN DIESER ZEIT." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/krista-beinstein-die-welt-steht-so-wie-sie-noch-nie-gestanden-ist-in-dieser-zeit/126254
Brandmayr, Tanja. "Die neuen Ränder der persönlichen Welt." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/tanja-brandmayr-die-neuen-raender-der-persoenlichen-welt/126352
Cohen, Ute. "Fibra." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/ute-cohen-fibra/126034
Dolar, Mladen. "‘I Shall Be with You on Your Wedding-Night’: Lacan and the Uncanny.” October 58, Rendering the Real (Autumn 1991): 5-23. The MIT Press. http://www.jstor.org/stable/778795 DOI: https://doi.org/10.2307/778795
Evans, Dylan. "Science and Truth: an Introduction I." The Symptom 10 (April 21, 2016). Published by Lacan Dot Com. https://www.lacan.com/symptom10a/science-and.html
Evans, Dylan. An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis. London: Routledge, 1996. https://nosubject.com/Fundamental_Rule
Falaki, Mahmood. "Verschwinden der Nahdeixis." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/mahmood-falaki-verschwinden-der-nahdeixis/125899
Feucht, Sibylle. "Tirennia." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/sibylle-feucht-tirennia/126164
Freud, Sigmund. "Metapsychologische Ergänzung zur Traumlehre." In Studienausgabe, Bd. III, Psychologie des Unbewußten, edited by Alexander Mitscherlich, Angela Richards, and James Strachey, 175-191. Frankfurt am Main, 2000.
Grace Gardner, Belinda. "Still Life." http://culturmag.de/allgemein/belinda-grace-gardner-still-life/126062
Helbling, Brigitte, and Claudia Reiche. SPECIAL, Editorial. May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/editorial-shut-down-2020/126358
Helbling, Brigitte. "Der Himmel, das Wetter." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/brigitte-helbling-der-himmel-das-wetter/125744
Helbling, Brigitte. Transcript of her performance "On SHUTDOWN 2020 project." June 1, 2020. In "Zu Kunst schreiben/Zukunft schreiben". Blog, Carl von Ossietzky Universit舩 Oldenburg. https://wp.uni-oldenburg.de/zu-kunst-schreiben-zukunft-schreiben-von-kunstkritik-und-science-fiction-mit/
Helbling, Brigitte. Title of 187-page epic poem on the grits and gruntings of commuting with the yellow subway, Lost in the Subway, 2020.
Helbling, Niklaus. "Die Barrikade von Lokstedt.". May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/niklaus-helbling-die-barrikade-von-lokstedt/125952
Helbling, Nora. “Virus im Kopf." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/nora-helbling-virus-im-kopf/125961
Hofmann, Vera. "Heute nacht habe ich mich im Traum selbst zensiert." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/vera-hofmann-heute-nacht-habe-ich-mich-im-traum-selbst-zensiert/126135
Hoolboom, Mike. Imitations of Life, Canada 2003, 75 min. https://americas.dafilms.com/film/2133-imitations-of-life
Horton, Richard. "Offline: After COVID-19–Is an ’alternate society’ possible?" Comment on: Slavoj Žižek, Pandemic! COVID-19 Shakes the World. (Polity, 2020). The Lan-cet 395, issue 10238 (May 30, 2020): 1682. DOI; https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31241-1
Irod, Maria. "Trauer in Zeiten von Corona." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/maria-irod-trauer-in-zeiten-von-corona/126197
Junker, Petra. "Die Frau in Berlin ganz allein, eine Selbsterkenntnis." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/petra-junker-die-frau-in-berlin-ganz-allein-eine-selbsterkenntnis/126181
Kimball, Caitlin. "Stevie Smith: 'Not Waving but Drowning'." March 14, 2006.
https://www.poetryfoundation.org/articles/68510/stevie-smith-not-waving-but-drowning
Krausneker, Verena. "Ungleichheit?" May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/verena-krausneker-ungleichheit/126047
Kuhlmeyer, Anne. "Perspektiven." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/anne-kuhlmeyer-perspektiven/125841
Leroux, Gaston. Le Fantôme de l'Opéra. 1910.
Limberg, Norah. "Flauschig." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/norah-limberg-flauschig/126190
Luyken, Reiner. "Ein einsamer Mann, Künstler, Idealist und Visionär jenseits aller Mo-den." In Die Zeit, Klassik Edition, Yehudi Menuhin, lesen und hören, no. 01, 58-61. Zeitverlag Gerd Bucerius GmbH & Co. KG, Hamburg 2006.
Mathis, Muda (im Namen von Les Reines Prochaines). "Aber dazu gehören wir nicht." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/muda-matthis-im-namen-von-les-reines-prochaines-aber-dazu-gehoeren-wir-nicht/126573
Miller, Jacques-Alain. The Symptom 10 (April 22, 2016). https://www.lacan.com/symptom10a/science-and.html
Nancy, Jean-Luc. Ausdehnung der Seele, Texte zu Körper, Kunst und Tanz. Berlin: Diaphanes, 2020.
Ngozi, Chimamanda Adichie. New Yorker, November 2016. https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/now-is-the-time-to-talk-about-what-we-are-actually-talking-about
Oldenburg, Helene von. "Orakel // Prognose." May 10, 2020. http://culturmag.de/allgemein/helene-von-oldenburg-orakel-prognose/125904
Reiche, Claudia. "Tanja Ostojic, Black Square on White, Von der Mehrlust zum Ekel und zurück." / "Tanja Ostojic, Black Square on White, From Mehrlust to Nausea and Back." In Mehr(wert) queer, Queer Added (Value), Visuelle Kultur, Kunst und Gender-Politiken, Visual Culture, Art, and Gender Politics, edited by Barbara Paul and Johanna Schaffer, 165-183, 184-198. Bielefeld: Transcript, 2009. https://doi.org/10.14361/9783839410578-011Reiche, Claudia. Digitale Körper, geschlechtlicher Raum, Das medizinisch Imaginäre des 'Visible Human Project'. Transcript 2011, especially chapter 3: Schneid/en, 25-36.
Reiche, Claudia. "EYES WIDE SHUTDOWN." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/claudia-reiche-eyes-wide-shutdown/126003 DOI: https://doi.org/10.14361/9783839410578-011
Reiche, Claudia. Transcript of her performance "On SHUTDOWN 2020 project." June 1, 2020. In "Zu Kunst schreiben/Zukunft schreiben." Blog, Carl von Ossietzky Univer-sität Oldenburg. https://wp.uni-oldenburg.de/zu-kunst-schreiben-zukunft-schreiben-von-kunstkritik-und-science-fiction-mit/.
Sleev, Paul. "Ohne Titel." May 10, 2020. http://culturmag.de/litmag-specials/shut-down-2020/paul-sleev-ohne-titel/126185
Smith, Stevie. "Not waving, but drowning." In Collected Poems of Stevie Smith. Source: New Selected Poems (New Directions Publishing Corporation, 1988). Last accessed September 18, 2020. https://www.poetryfoundation.org/poems/46479/not-waving-but-drowning.
Stein, Gertrude. Everybody's Autobiography, 62. New York: Vintage Books, 1973. https://archive.org/details/everybodysautobi00stei
Tholen, Georg Christoph. "Der befremdliche Blick." In Phantasma und Phantome. Gestalten des Unheimlichen in Kunst und Psychoanalyse, edited by Georg Christoph Tholen, Martin Sturm, and Rainer Zendron, 11-26. Linz: Offenes Kultur-haus, 1995.
Verhaeghe, Paul. "Causation and Destitution of a Pre-ontological Non-entity: On the Laca-nian Subject." In Key Concepts of Lacanian Psychoanalysis, edited by Dany Nobus, 164-189. London: Rebus Press, 1998. (New York: State University of New York Press) DOI: https://doi.org/10.4324/9780429476402-7
Weß, Tomka. "When we play 1950s." June 1, 2020. http://culturmag.de/allgemein/tomka-weiss-when-we-play-1950s/126669
Žižek, Slavoj. "We're all in the same Boat now - and it's the Diamond Princess." Welt+, February 6, 2020. https://www.welt.de/205828983
Žižek, Slavoj. "We have an appointment with death." Welt+, April 1, 2020. https://www.welt.de/207219549
Articles similars
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Carolina Arévalo, Bettina Korintenberg, Resonaciones: sons vibrant simpàticament en el temps i l’espai , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Judith Doyle, Simone Jones, Elizabeth Lopez, Experimentalisme pandèmic: desconstruint l’educació de belles arts enmig d’una emergència global , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Johanna Caplliure, Relats d’anticipació que auguren mons possibles , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Antonio Casado da Rocha, Nicolás Vallejo Morales, Comunitats de pràctica per a una ecologia de la imaginació: Walden de Thoreau i el viatge de GAIA , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Beatriz Revelles-Benavente, Ana M. González Ramos, Krizia Nardini, El nou materialisme feminista: engendrant una metodologia ètico-onto-epistemològica , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Maria Manuela Lopes, La memòria com a material: una pràctica d'investigació sobre les arts visuals als laboratoris neurocientífics , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Sofía Marín-Cepeda, El patrimoni cultural i artístic, els vincles i les comunitats patrimonials en xarxa. Indicadors d’alt impacte per mitja de les TIC , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.