Reciclant antigues estratègies i recursos. What Remains, un projecte artístic que tracta sobre les campanyes de desinformació (re)utilitzant estratègies per retardar la regulació industrial
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article descriu un projecte artístic basat en una investigació que busca identificar diverses estratègies dedicades a retardar la regulació industrial i a manipular l’opinió pública durant la dècada de 1980, i comparar-les amb les estratègies que fan servir plataformes de publicitat en línia com ara Google i Facebook, que afronten la regulació actual. L’article mostrarà com aquestes estratègies han construït la història d’un joc titulat What Remains, de Nintendo Entertainment System (NES), amb un humor obscur que pretén crear una experiència de lluita contra la desinformació, tot ensenyant al jugador maneres de retrocedir i recuperar la voluntat unint forces amb els altres i qüestionant activament la naturalesa de diversos mitjans informatius.
Durant la dècada de 1980, es van intentar i es van posar a prova diverses estratègies per manipular l’opinió pública i evitar, així, que la regulació amenacés indústries com les del petroli i el tabac. S’analitzaran tres estratègies amb exemples dels anys vuitanta i també de la indústria tecnològica actual, que està fent front a una regulació potencial després de les eleccions dels EUA el 2016 i del referèndum del Brexit, que ha evidenciat la manca massiva de responsabilitat per part de les plataformes de publicitat en línia. Les fonts d’informació principals que s’han analitzat són les vistes al Congrés de Facebook, Twitter i Google el novembre del 2017, i les vistes de Mark Zuckerberg als EUA i la UE a principis del 2018.
Aquest article descriu un projecte artístic que mostra algunes de les campanyes de desinformació amb més èxit abans d’internet i ressalta com la indústria de la publicitat en línia les fa servir per prevenir les regulacions que amenacen el seu model de negoci, fins i tot si aquest amenaça la democràcia.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Marloes de Valk, 2019
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Marloes de Valk, Piet Zwart Institute (Rotterdam, Països Baixos)
Marloes de Valk (Països Baixos) és una artista del software i escriptora que es troba en l’etapa postdesesperació i que intenta adaptar-se a l’amenaça de l’escalfament global així com a ser espiada per tots els aparells que l’envolten. Sorpresa per l’obsessiva dedicació amb què, fins i tot després de tot el que va passar amb Snowden, compartim els nostres detalls íntims amb grups de gent que no solen estar gaire ben delimitats, i bocabadada pel soroll eixordador que generem quan socialitzem amb la tecnologia que tenim al nostre voltant, intenta entendre’n millor el perquè.
Ha participat en exposicions internacionals, imparteix tallers i xerrades (entre d’altres, al Transmediale i al Chaos Communication Congress) i ha publicat articles amb programari lliure i codi obert per a la cultura, l’art i la tecnologia lliures (entre d’altres, a Contemporary Music Review, Archive 2020, Pervasive Labour Union Zine i NXS). És supervisora de tesis al màster d’Edició Experimental al Piet Zwart Institute i becària al V2_Lab for the Unstable Media. Va ser membre del col·lectiu artístic GOTO10 i ha ajudat a desenvolupar el puredyne GNU/Linux Distribution i el festival Make Art Festival. És editora de Digital Artists’ Handbook i de la publicació FLOSS+Art, que va aparèixer a principis del 2009. Forma part de la Plutonian Corp, La Société Anonyme i Iodyne dynamics.
Cadwalladr, C. 2017. “The great British Brexit robbery: how our democracy was hijacked”. The Guardian [online] 7 May. https://www.theguardian.com/technology/2017/may/07/the-great-british-brexit-robbery-hijacked-democracy [Accessed: 14-03-2019].
Citizens for a Sound Economy. 2002. Citizens for a Sound Economy. [Online] https://web.archive.org/web/20021001070627/http://www.cse.org [Accessed: 13-03-2019]
Citizens United. 2018. Citizens United. [Online] http://www.citizensunited.org [Accessed: 24-05-2018]
Corporate Europe Observatory. 2018. Shutting down ePrivacy: lobby bandwagon targets Council. [Online] Brussels: Corporate Europe Observatory. https://corporateeurope.org/power-lobbies/2018/06/shutting-down-eprivacy-lobby-bandwagon-targets-council [Accessed 14-03-2019].
Dunlap, R.; McCright, A. 2011. “Organized Climate Change Denial”. In The Oxford Handbook of Climate Change and Society, edited by J. Dryzek, R. Norgaard and D. Schlosberg, 2014. Oxford: Oxford University Press: 144-160.
Edgett, S. J. 2017. Testimony of Sean J. Edgett, Twitter. [Online] U.S. Senate Select Committee on Intelligence. https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/os-sedgett-110117.pdf [Accessed: 23-05-2018].
European Commission. 2018. Code of Practice on Disinformation. [Online] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/code-practice-disinformation [Accessed: 15-10-2018]
Fallin, A.; Grana, R.; Glantz, S. A., 2014. “To quarterback behind the scenes, third-party efforts: the tobacco industry and the Tea Party”. Tobacco Control 2014 [e-journal] 23: 322-331. http://dx.doi.org/10.1136/tobaccocontrol-2012-050815
Fuchs, C. 2018. “The Google and Facebook Online Advertising Duopoly”. In The Online Advertising Tax as the Foundation of a Public Service Internet: A CAMRI Extended Policy Report: 11-19. London: University of Westminster Press. [online]http://www.jstor.org.ezproxy.hro.nl/stable/j.ctv5vddk0.5 [Accessed: 14-03-2019]
Halperin, D. 2013. “Before Rubio, Before Luntz: Meet a Founding Father of Climate Change Denial”. Republic Report. [online] https://www.republicreport.org/2013/alan-katzenstein-climate-denial/ [Accessed: 19-04-2017]
Hamilton, C. 2010. Requiem for a Species. London: Earthscan. https://doi.org/10.4324/9781849774970
Katzenstein, A., 1981. An Updated Perspective on Acid Rain. Edison Electric Institute. [online] http://polluterwatch.com/coal-ads-archive [Accessed: 15-10-2018]
Kramer, A.; Guillory, J.; Hancock, J. 2014. “Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks”. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(24): 8788-8790. [online] http://www.jstor.org.ezproxy.hro.nl/stable/23802004 [Accessed: 14-03-2019] https://doi.org/10.1073/pnas.1320040111
Kroll, A., 2013. “Powerful Tea Party Group’s Internal Docs Leak—Read Them Here”. Mother Jones, [online] 4 January. https://www.motherjones.com/politics/2013/01/freedomworks-rich-donors-armey-kibbe-super-pac/ [Accessed: 13-03-2019]
Kuklinsky, J.; Quirk, P. J.; Jerit, J. et al. 2000. “Misinformation and the Currency of Democratic Citizenship”. The Journal of Politics. Vol. 62(3): 790-816. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.1111/0022-3816.00033
Lee Ray, D., Guzzo, L., 1990. Trashing the Planet: How Science Can Help Us Deal with Acid Rain, Depletion of the Ozone, and Nuclear Waste (among Other Things). Washington: Regnery Publishing.
Lepore, J. 2017. “The Atomic Origins of Climate Science. How arguments about nuclear weapons shaped the debate over global warming”. The New Yorker. [Online] http://www.newyorker.com/magazine/2017/01/30/the-atomic-origins-of-climate-science [Accessed: 12-04-2017]
Marwick, A.; Lewis, R. 2017. Media Manipulation and Disinformation Online. New York: Data & Society Research Institute. https://datasociety.net/pubs/oh/DataAndSociety_MediaManipulationAndDisinformationOnline.pdf [Accessed: 14-03-2019]
Mayer, J. 2017. Dark Money. New York: Anchor Books.
Monbiot, G. 2010. “The Tea Party movement: deluded and inspired by billionaires”. The Guardian, [online] 25 October. https://www.theguardian.com/commentisfree/cifamerica/2010/oct/25/tea-party-koch-brothers [Accessed: 13-03-2019]
Oreskes, N., Conway, E. M. 2010. Merchants of Doubt. London: Bloomsbury Publishing.
Pasquale, F. 2015. The Black Box Society. Cambridge: Harvard University Press.
https://doi.org/10.4159/harvard.9780674736061
Popper, K. 1945. The Open Society and Its Enemies, volume 1, The Spell of Plato. London: Routledge.
Prier, J. 2017. “Commanding the Trend: Social Media as Information Warfare”. Strategic Studies Quarterly, Vol. 11, No. 4 (Winter 2017): 50-85. Maxwell: Air University Press.
Reuters Institute for the Study of Journalism. 2018. Reuters Institute Digital News Report 2018, Oxford: Reuters Institute.
Roozenbeek, J.; van der Linden, S. 2018. “The fake news game: actively inoculating against the risk of misinformation”. Journal of Risk Research. https://doi.org/10.1080/13669877.2018.1443491
Rothenberg, R. 2017. Written testimony of Randall Rothenberg. Oversight of Federal Political Advertisement Laws and Regulations. Subcommittee on Information Technology. [Online] https://oversight.house.gov/hearing/oversight-federal-political-advertisement-laws-regulations/ [Accessed: 15-10-2018].
Seitz, R., 1986. “In from the Cold: Nuclear Winter Melts Down”. National Interest 5: 3-17.
Six4Three v Facebook (2018). CIV 533328, p. 9. [Online] https://digitalcommons.law.scu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2755&context=historical [Accessed: 13-03-2019]
Stretch, C. 2017. Written Testimony of Colin Stretch, Facebook. [Online] U.S. Senate Select Committee on Intelligence. https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/os-cstretch-110117.pdf [Accessed: 23-05-2018]
Sullivan, D. 2018. “Senator Dan Sullivan Questions Facebook CEO Mark Zuckerberg”. [video online] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=PM8dpGEpxLM [Accessed: 11-03-2019]
Turco, R. P.; Toon, O. B., Ackerman, T. P. et al. 1983. “Nuclear Winter: Global Consequences of Multiple Nuclear Explosions”. Science, 23 December 1983, vol. 222, no. 4630: 1283-1292. https://doi.org/10.1126/science.222.4630.1283
United Nations Human Rights Council, 2018. Report of the independent international fact-finding mission on Myanmar. Advanced Edited Version. United Nations. Available at: https://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/FFM-
Myanmar/A_HRC_39_64.pdf [Accessed: 13-03-2019]
de Valk, M. 2017. “How to Escape Reality in 10 Simple Steps”. Schloss Post. [Blog] 10 May 2017. Available at: https://schloss-post.com/escape-reality-10-simple-steps-2/ [Accessed: 23-05-2019]
Walker, K., 2017. Written Testimony of Kent Walker, Google. [Online] U.S. Senate Select Committee on Intelligence. https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/os-kwalker-110117.pdf [Accessed: 23-05-2018]
Warner, M. 2018. Opening Statement of Sen. Mark Warner, Open Hearing on Foreign Influence Operations’ Use of Social Media Platforms. [Online] Available at: https://www.warner.senate.gov/public/index.cfm/2018/9/warner-social-media-hearing-opening-statement [Accessed: 6-10-2018]
Wong, J. C., Solon, O. 2008. “Google to shut down Google+ after failing to disclose user data breach”. The Guardian [online] https://www.theguardian.com/technology/2018/oct/08/google-plus-security-breach-wall-street-journal [Accessed 11-10-2018]
Zuboff, S. 2019. The Age of Surveillance Capitalism.
London: Profile Books.
Zuckerberg, M., 2018. Written Testimony of Mark
Zuckerberg, Chairman and Chief Executive Officer, Facebook. Facebook, Social Media Privacy, and the Use and Abuse of Data. [Online] Senate Committee on the Judiciary, Senate Committee on Commerce, Science, and Transportation. https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/04-10-18%20Zuckerberg%20Testimony.pdf [Accessed: 25-05-2018].
Zuckerberg, M. 2019. “A Privacy-Focused Vision for Social Networking”. Facebook. [Online] https://www.facebook.com/notes/mark-zuckerberg/a-privacy-focused-vision-for-social-networking/10156700570096634/ [Accessed: 14-03-2019].
Articles similars
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ana Urroz-Osés, Laura Baigorri Ballarín, Artivisme i primers usos tàctics de la xarxa: de la infoguerra a la guerrilla de la comunicació , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Mª Isabel Soler Ruiz, Rosa Mármol Pérez, Art, Tecnologia i Humanisme. El laboratori de disseny social Studio Roosegaarde com a ecosistema creatiu tecnopoètic , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- José Manuel Ruiz, Les virtualitats de l’art (o com l’art és, per damunt de tot, virtual) , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Vanina Hofman, Pau Alsina, Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?» , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.