L'Edat de Plata en la tarima digital. Cap a la transdisciplinarietat i la cultura smart
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L'objectiu principal d'aquesta investigació és replantejar els principis historiogràfics tradicionals per a demostrar les possibilitats de reconstrucció i relectura de la historiografia literària amb recursos digitals. La metodologia utilitzada es deriva de la digitalització massiva dels continguts d'una part de les biblioteques i dels arxius institucionals, i la seva catalogació mitjançant metadades que ofereixen informació específica sobre els objectes digitalitzats. Presenta els primers resultats de la investigació amb un doble propòsit: en primer lloc, exposa la producció, l'ús, la difusió i l'emmagatzematge dels recursos digitals nacionals i internacionals relacionats amb la relectura de l'Edat de Plata. En segon lloc, manifesta algunes idees procedents de la transdisciplinarietat per a reconstruir historiogràficament aquest període. Les conclusions es deriven de l'enfocament d'història digital de què es parteix, que permet un marc nou d'interpretació basat en els principis de la cultura trans i smart.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Dolores Romero López, Universidad Complutense de Madrid
Doctora en Filologia Hispànica per la Universitat de Salamanca. Ha realitzar un Ph. en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat de Nottingham del Regne Unit gràcies a una beca postdoctoral del MEC. Des de l'any 2002, treballa a la Universitat Complutense, on actualment exerceix com a titular en el Departament de Literatures Hispàniques i Bibliografia. Ha publicat nombrosos articles en revistes especialitzades d'impacte nacional i internacional. Entre els seus volums sobre literatura comparada destaquen: Orientaciones en literatura comparada (Madrid: Arco Libros, 1998) i Naciones literarias (Barcelona: Anthropos, 2006). En l'àmbit de la literatura escrita per dones ha editat Seis siglos de poesía española escrita por mujeres (Berna: Peter Lang, 2006) i Retratos de mujeres traductoras (Madrid: Escolar y Mayo, 2016). Com a especialista en literatura espanyola de 1868-1936 ha publicat: Una relectura del fin de siglo en el marco de la literatura comparada (Berna: Peter Lang, 1998), Los márgenes de la Modernidad: Temas y creadores raros y olvidados de la Edad de Plata (Sevilla: Punto Rojo Libros, 2014). A més, dins del camp d'estudi d'Humanitats Digitals, cal esmentar la publicació de Literatures in the Digital Age: Theory and Praxis (Newcastle / Cambridge Scholar Printing, 2007), Literaturas del texto al hipermedia (Barcelona: Anthropos, 2008) i El universo mágico de Edith Nesbit de la editorial calleja a la edición interactiva (Sevilla: Renacimiento, 2018). Actualment, és la directora del Grup d'Investigació de l'UCM «La otra Edad de Plata: proyección cultural y legado digital». Ha estat investigadora principal en dos projectes: «Escritorios Electrónicos para las Literaturas-2», i « eLITE: Edición Literaria Electrónica».
Articles similars
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Monica Roxana Ravelo García, Carolina Benavente Morales, Entre l'oficialitat i el desviament: l'art digital cubà i el seu tractament crític de la realitat tecnològica nacional , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Nieves Pena Sueiro, Ángeles Saavedra Places, Obsolescència i resiliència en les humanitats digitals. El cas de la Biblioteca Digital de Relacions de Successos , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- José Luis Reyes-Criado, Formats situats entorn del debat de ciència-art-tecnologia: una introducció als Festivals Europeus d’Art Digital (DAF) , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Raquel Herrera, Creació del món de l’art de la literatura i la tecnologia: l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a l’estudi de l’art digital , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.