Entre l'oficialitat i el desviament: l'art digital cubà i el seu tractament crític de la realitat tecnològica nacional

Main Article Content

Monica Roxana Ravelo García
Carolina Benavente Morales

Aquest article se centra en l'ús del mitjà digital en les obres d'un grup d'artistes visuals cubans entre els anys 2000 i 2015 per a realitzar un art de resistència artística, sociocultural i política davant les dificultats nacionals d'accés a les TIC i a la cibercultura. Primerament fa una descripció panoràmica del context tecnològic nacional i les pràctiques alternatives de connectivitat desenvolupades per la societat civil, de què els artistes són sovint investigadors participants. Proposa dues temàtiques recurrents que reflecteixen l'abordatge crític dels artistes sobre el procés d'informatització nacional i de participació en la cibercultura: les dificultats d'accés i la participació en els fluxos digitals d'informació i en la cibercultura, i les pràctiques socials alternatives de connectivitat amb què la població intenta revertir la realitat del seu context. Indica algunes oportunitats particulars dels artistes en l'entramat social per a l'accés als mitjans i la comprensió dels assumptes abordats. Observa diferents tendències en aquests, d'acord amb les seves solucions artístiques, la seva ruptura amb els formats tradicionals i els seus nivells d'intervenció a l'espai i les pràctiques socials. Finalment, el treball descriu les poètiques propostes per cada autor i analitza el comportament d'alguns aspectes estructurals en l'ús del digital, com ara la materialitat, la interactivitat i la relació espai-temps.

Paraules clau
Cuba, artistes visuals, art digital, resistència, informatització nacional, cibercultura

Article Details

Com citar
Ravelo García, Monica Roxana; and Benavente Morales, Carolina. “Entre l’oficialitat i el desviament: l’art digital cubà i el seu tractament crític de la realitat tecnològica nacional”. Artnodes, no. 22, doi:10.7238/a.v0i22.3241.
Biografies de l'autor/a

Monica Roxana Ravelo García, Universidad de Valparaiso (Chile)

Doctora (c) en Estudis Interdisciplinaris sobre Pensament, Cultura i Societat per la Universitat de Valparaíso, Xile. Llicenciada en Història de l'Art per la Universitat de l'Havana, Cuba. Participa en el Centre d'Investigacions Artístiques de la Universitat de Valparaíso. Desenvolupa la seva tesi doctoral sobre art i resistència, enfocada en l'ús del mitjà digital en les obres d'artistes visuals cubans. Ha rebut diferents beques i premis com a narradora, entre els quals, Raó de Ser 2010 i Pins Nous 2011. És autora del llibre de contes Chica de Portada (l'Havana: Letras Cubanas, 2012) i ha publicat relats en revistes i antologies de narrativa cubana. Els seus assajos sobre art apareixen en publicacions cubanes i internacionals. El 2015 va participar com a ajudant d'investigació del projecte Fondart «Reedición Poemas de las madres de Gabriela Mistral con los dibujos de André Racz». Becària Conicyt de Doctorat Nacional a Xile.

 

Carolina Benavente Morales, Universidad de Valparaiso (Chile)

Doctora en Estudis Americans menció Pensament i Cultura per la Universitat de Santiago de Xile i llicenciada en Història i en Ciència Política per la Universitat Catòlica de Xile. Professora titular de la Facultat d'Arquitectura de la Universitat de Valparaíso, institució on exerceix com a investigadora del Conveni d'Acompliment HACS i del Centre d'Investigacions Artístiques, acadèmica del doctorat en Estudis Interdisciplinaris sobre Pensament, Cultura i Societat i editora en cap de Panambí. Revista de investigaciones artísticas. Investiga problemes d'art, literatura i cultura a Amèrica Llatina i al Carib. Autora d'Escena menor. Prácticas artístico-culturales en Chile, 1990-2015 (Santiago: Cuarto Propio, 2018) i coorganitzadora, amb Ana Pizarro, d'África/América: literatura y colonialidad (Santiago: Fondo de Cultura Económica, 2014).

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.