Entre l'oficialitat i el desviament: l'art digital cubà i el seu tractament crític de la realitat tecnològica nacional
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article se centra en l'ús del mitjà digital en les obres d'un grup d'artistes visuals cubans entre els anys 2000 i 2015 per a realitzar un art de resistència artística, sociocultural i política davant les dificultats nacionals d'accés a les TIC i a la cibercultura. Primerament fa una descripció panoràmica del context tecnològic nacional i les pràctiques alternatives de connectivitat desenvolupades per la societat civil, de què els artistes són sovint investigadors participants. Proposa dues temàtiques recurrents que reflecteixen l'abordatge crític dels artistes sobre el procés d'informatització nacional i de participació en la cibercultura: les dificultats d'accés i la participació en els fluxos digitals d'informació i en la cibercultura, i les pràctiques socials alternatives de connectivitat amb què la població intenta revertir la realitat del seu context. Indica algunes oportunitats particulars dels artistes en l'entramat social per a l'accés als mitjans i la comprensió dels assumptes abordats. Observa diferents tendències en aquests, d'acord amb les seves solucions artístiques, la seva ruptura amb els formats tradicionals i els seus nivells d'intervenció a l'espai i les pràctiques socials. Finalment, el treball descriu les poètiques propostes per cada autor i analitza el comportament d'alguns aspectes estructurals en l'ús del digital, com ara la materialitat, la interactivitat i la relació espai-temps.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Monica Roxana Ravelo García, Universidad de Valparaiso (Chile)
Doctora (c) en Estudis Interdisciplinaris sobre Pensament, Cultura i Societat per la Universitat de Valparaíso, Xile. Llicenciada en Història de l'Art per la Universitat de l'Havana, Cuba. Participa en el Centre d'Investigacions Artístiques de la Universitat de Valparaíso. Desenvolupa la seva tesi doctoral sobre art i resistència, enfocada en l'ús del mitjà digital en les obres d'artistes visuals cubans. Ha rebut diferents beques i premis com a narradora, entre els quals, Raó de Ser 2010 i Pins Nous 2011. És autora del llibre de contes Chica de Portada (l'Havana: Letras Cubanas, 2012) i ha publicat relats en revistes i antologies de narrativa cubana. Els seus assajos sobre art apareixen en publicacions cubanes i internacionals. El 2015 va participar com a ajudant d'investigació del projecte Fondart «Reedición Poemas de las madres de Gabriela Mistral con los dibujos de André Racz». Becària Conicyt de Doctorat Nacional a Xile.
Carolina Benavente Morales, Universidad de Valparaiso (Chile)
Doctora en Estudis Americans menció Pensament i Cultura per la Universitat de Santiago de Xile i llicenciada en Història i en Ciència Política per la Universitat Catòlica de Xile. Professora titular de la Facultat d'Arquitectura de la Universitat de Valparaíso, institució on exerceix com a investigadora del Conveni d'Acompliment HACS i del Centre d'Investigacions Artístiques, acadèmica del doctorat en Estudis Interdisciplinaris sobre Pensament, Cultura i Societat i editora en cap de Panambí. Revista de investigaciones artísticas. Investiga problemes d'art, literatura i cultura a Amèrica Llatina i al Carib. Autora d'Escena menor. Prácticas artístico-culturales en Chile, 1990-2015 (Santiago: Cuarto Propio, 2018) i coorganitzadora, amb Ana Pizarro, d'África/América: literatura y colonialidad (Santiago: Fondo de Cultura Económica, 2014).Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Crítiques a l’art digital: suports i límits teòrics , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.