Heterocronicitat. Cronos a debat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La instal·lació del sistema Cronos es va exposar a la sala d'exposicions de Polo Digital durant el desenvolupament del III Congrés de la Societat Internacional d'Humanitats Digitals Hispàniques. Societats, polítiques, sabers, celebrat a Màlaga durant els dies 18,19 i 20 d'octubre de 2017. El desenvolupament conceptual de la investigació, que es va dur a terme per a construir el dispositiu i definir les característiques espacials i participatives que requeria el seu muntatge, s'emmarca en el context de les Humanitats Digitals aplicades a la creació artística. Aquest document mostra el procés de creació del sistema Cronos i la manera en què la seva funcionalitat s'ha ajustat als requisits que el projecte «Heterocronicidad» requeria. Generat per part de María Cuevas Riaño i Antonio Labella Martinez (Facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid) i Salvador Sancha Ros (CEO Eneso Tecnologia d'Adaptació), el seu objectiu és reflexionar sobre el concepte de temps-art. En aquest versió del sistema, observem la presència del temps en la seqüència reproductiva d'un organisme viu (ritme, durada, patró de comportament…), el registrem digitalment i el reinterpretem segons una partitura, elaborada d'acord amb el criteri dels autors, que ens serveix per a definir la manera en què volem que el públic intervingui en la instal·lació que proposem, amb l'objectiu que l'observador experimenti el concepte de presència i temps. Gràcies al treball transdisciplinari que ha sumat la teoria en art, la producció artística i l'enginyeria informàtica, s'ha pogut vertebrar un discurs de visualització de dades-temps, proposar un espai expositiu experimental i definir les estratègies de participació de l'espectador-usuari. En aquest article, compartim les preguntes teòriques i els autors en què ens hem fixat per a elaborar el discurs temps-art que proposem i descrivim els fonaments del llenguatge computacional que hem creat per a realitzar la instal·lació del projecte «Heterocronicidad».
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Antonio Labella, Universidad Complutense de Madrid
Doctorand de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid. El seu tema de recerca analitza les categories de la creació contemporània relacionades amb la globalitat, basant-se en les dades quantitatives i qualitatives del panorama actual de l’art a escala mundial. La seva investigació es relaciona amb les humanitats digitals aplicades a l’àmbit de les belles arts.
Llicenciat en Història de l’Art per la Universitat de Màlaga (2013). Va aprofitar el programa de mobilitat SICUE i la beca SENECA per desplaçar-se a la Facultat de Geografia y Historia de la Universitat Complutense de Madrid (2012). Va fer el màster de Recerca en art i creació de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid (2014). El seu treball de final de màster Yo/Es/Otro va obtenir la nota d’Excel·lent.
En el sector professional de l’art contemporani, es destaquen les col·laboracions que, com a curador, ha fet para a la Galería Pedro Peña Art Gallery (Marbella). Direcció expositiva de la Galería Pedro Peña a la Feria de Arte Múltiple Estampa de Madrid (octubre 2011). Curadoria i crítica per al Catàleg de l’exposició Deconstrucciones de l’artista plàstic Pedro P. Gil en Fraga (Osca) (abril 2012). Curadoria de l’exposició Geometría diluida de Pedro P. Gil a la Galería Víctor Saavedra de Barcelona (setembre 2014). Curadoria de l’exposició Into the Lines de la Galería Pedro Peña Art Gallery per a la Feria de Arte Emergente Art and Breakfast de Málaga (gener 2015). Curadoria de l’exposició Between the lines de l’artista Pedro P. Gil al Museu D´Art Modern de Tarragona (febrer 2015). Curadoria del estand de la Galería Pedro Peña Art Gallery a la II edició de la Feria Art Marbella de Marbella (juliol-agost 2016) i a les edicions successives de la fira fins a 2018.
Como creador plástico ha realizado exhibiciones a nivel nacional e internacional (https://www.antoniolabella.com) y participa en el colectivo de creación experimental AdaZuse (http://www.adazuse.com/).
Salvador Sancha, CEO Eneso Tecnología de Adaptación
Salvador Sancha Ros és Enginyer de Telecomunicació i màster en Tecnologies de Telecomunicació. Després de treballar al departament d'R + D + i de la corporació empresarial Altra, es va incorporar al grup Diana del Departament de Tecnologia Electrònica de la Universitat de Màlaga, que investiga l'aplicació d’interfícies cervell-ordinador per a la mobilitat autònoma de persones amb mobilitat reduïda o nul·la. El 2010 va cofundar Eneso, una empresa dedicada al desenvolupament de productes basats en noves tecnologies per a persones amb discapacitat, de la que actualment és director tècnic. Entre les seves línies de treball, Eneso ha estat pionera en el desenvolupament de sistemes interactius per a la creació d'espais terapèutics d'estimulació multisensorial.
Com a creador pertany al grup d'experimentació experimental AdaZuse (http://www.adazuse.com/).
Maria Cuevas, Universidad Complutense de Madrid
Professora de la Facultat de Belles Arts de la UCM des de 2007. Doctora en Belles Arts. Membre del grup d'investigació de la UCM: «Investigació cromàtica: aspectes tècnics, formals i de significat en l'expressió del color a través de l'art». Ha participat en congressos i ha impartit conferències i seminaris relacionats amb la tecnologia, el color i les poètiques constructives de l'espai de representació.
Autora del llibre «Estructuras Lógicas en las Artes Plásticas» i coautora dels llibres «Introducción al Color», «Distorsión, equívocos y ambigüedades. Las ilusiones ópticas en el arte» i «Matemáticas, arte y diseño». Ha publicat articles en catàlegs i llocs web sobre processos constructius i principis d'obres de creadors contemporanis; pensament sistèmic i metodologies docents a les aules de Belles Arts. Ha treballat professionalment en projectes públics realitzant instal·lacions murals i escultòriques a València, Alacant i Múrcia; projectes escenogràfics per a sèries de televisió; disseny gràfic i producció de sistemes i operadors tecnològics. Ha desenvolupat el seu treball creatiu en l'art, la ciència i la tecnologia. Actualment treballa en el disseny i desenvolupament d'entorns i instal·lacions interactives i està realitzant investigacions en les formes de visualitzar la complexitat i l'ordre i el desenvolupament del Wearable Computing Art(ifacts).
En la gestió cultural ha coordinat les exposicions «El diseño dice» (2007-2008) i «Cartográfica, Madrid diseña» (2010), a la Central de Disseny, Matadero Madrid.
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Crítiques a l’art digital: suports i límits teòrics , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.