Cap a l'era postdigital de les humanitats. El NACMM i el projecte Platform HARAKAT com a estudis de cas
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Tenint en compte la complexitat que emmarca la relació entre la globalització i la descolonització, aquest text pretén descobrir les potencialitats (i les càrregues) de les humanitats digitals en relació amb les residències d'artistes i ho fa centrant-se en el nord d'Àfrica com a marc geogràfic. Amb aquest text, vull argumentar que les humanitats digitals s'haurien de considerar, alhora, com un imperatiu i com un procés excloent, formulant-hi les preguntes següents: Quin impacte i projecció social tenen les humanitats digitals en relació amb l'evolució dels artistes en residències a la regió? Quines són les innovacions metodològiques d'aquestes humanitats digitals, més enllà de l'aplicació d'unes tecnologies determinades? De quina manera interconnecten i hibriden els coneixements, en una era de prejudicis generalitzats? Aquestes preguntes, emmarcades dins d'una visió que contempla, reflexiona i actua a favor de les diverses realitats i responsabilitats del model d'artistes en residències, són les preguntes a través de les quals han evolucionat primer el NACMM i després la Platform Harakat, amb l'objectiu de promoure la trobada dels imaginaris i les realitats que configuren la Mediterrània contemporània.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Pau Catà Marlès, Universitat d'Edimburg
Pau Catà treballa en l'àmbit cultural com a facilitador i conservador des de fa més de deu anys. Va obtenir el grau en Història Contemporània a la Universitat de Barcelona el 2004, amb una beca d'Erasmus a Itàlia i Grècia. El mateix any es va traslladar a Londres, on va treballar al British Museum i a la White Cube Gallery mentre acabava el seu Diploma en Gestió Artística al Birkbeck College; també va participar en diversos cursos de conservació a la Central Saint Martins School of Art and Design i va crear el col·lectiu de conservació museística Nomadic Projects. Té un màster en Gestió de les Arts Crítiques i Estudis Culturals dels Mitjans de Comunicació a la London South Bank University, pel qual va rebre una Menció Especial i el Premi de la Direcció de Màster al Mèrit Extraordinari. Des del 2009 és el director fundador del Centre de Recerca i Creació Casamarlès (CeRCCa), un centre de recerca i membre del programa AIR (Artist in Residence) situat prop de Barcelona. Com a part de la seva feina, ha participat en nombrosos projectes de recerca en el camp de la mobilitat dels artistes i dels programes AIR i ha estat comissari de més de 12 exposicions. Actualment és doctorand a la Universitat d'Edimburg i co-coordinador del NACMM (North Africa Cultural Mobility Map), Platform HARAKAT i KIBRIT.
Articles similars
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Víctor G. Peco, Nerea Garzón-Arenas, José Carlos Espinel, Concha Herrero, Escultura i noves tecnologies en la divulgació científica i educativa: models 3D de foraminífers com a referents de l’acidificació dels oceans i el canvi climàtic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Nieves Pena Sueiro, Ángeles Saavedra Places, Obsolescència i resiliència en les humanitats digitals. El cas de la Biblioteca Digital de Relacions de Successos , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Norberto Fabian Diaz Duarte, Ana Teresa Arciniegas Martínez, NODOS: una proposta de recerca per a divulgar els projectes transmèdia i multiplataforma desenvolupats a Colòmbia entre 2009 i 2020 , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Florian Vanlee, Tractats sobre recerca artística a Flandes: perspectives no acadèmiques sobre la recerca en les arts , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Judith Doyle, Simone Jones, Elizabeth Lopez, Experimentalisme pandèmic: desconstruint l’educació de belles arts enmig d’una emergència global , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marietta Radomska, Mayra Citlalli Rojo Gómez, Margherita Pevere, Terike Haapoja, Non/Living Queerings, desfent certeses i trenant vulnerabilitats: una reflexió col·lectiva , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Melissa Lima Caminha, Judit Vidiella Pagès, Pallasses & Xoxo Clown Show: marcs teòrics, metodològics i epistemològics d’una recerca social i artística , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.