Art, Tecnologia i Humanisme. El laboratori de disseny social Studio Roosegaarde com a ecosistema creatiu tecnopoètic

Main Article Content

Mª Isabel Soler Ruiz
Rosa Mármol Pérez

L'ésser humà comença a deixar una petjada irreversible al planeta sota una perspectiva aliena a una consciència de totalitat, la consciència de ser una part més de l'ecosistema que destruïm. Aquest article analitzarà les estratègies visuals i conceptuals de Daan Roosegaarde com a exemple d'artista-científic-humanista l'Any Internacional de la Llum, 2015. Des del seu laboratori de disseny social s'han generat projectes «tecnopoètics» que utilitzen tecnologies d'aprofitament d'energia solar de manera sostenible i que recodifiquen els objectes del nostre espai social des d'una perspectiva holística del món. Aquest laboratori assoleix els objectius del Global Net Society Institute i construeix un ecosistema creatiu propi d'acord amb els conceptes ecològics, defensats per Hans Haacke i Joseph Beuys als anys 60 i 70, i per la idea de gathering, de Bruno Latour, com un lloc de trobada entre les persones, la tecnologia i l'entorn, que funciona com una cartografia de la controvèrsia que crea la incertesa sobre el medi ambient.

Paraules clau
Art, tecnopoesia, laboratori social, consciència holística, ecosistema creatiu

Article Details

Com citar
Soler Ruiz, Mª Isabel; and Mármol Pérez, Rosa. “Art, Tecnologia i Humanisme. El laboratori de disseny social Studio Roosegaarde com a ecosistema creatiu tecnopoètic”. Artnodes, no. 21, doi:10.7238/a.v0i21.2968.
Biografies de l'autor/a

Mª Isabel Soler Ruiz, Universitat de Granada

Docent, artista i comissària

Doctora en Belles Arts per la Universidad de Granada - UGR (1998). La seva recerca es vincula tema de la intervenció artística amb la publicació «Reflexiones en el espacio: Incidents of mirror-travel in the Yucatan de Robert Smithson» (2003).

Professora doctora permanent en el Departament d'Escultura de Facultat de Belles Arts de la UGR (8 triennis, 2 trams docents, Excel·lència Docent 2014). Especialitzada en Instal·lacions i Intervencions Artístiques, Fotografia (grau de Belles Arts) i Escultura i Noves Tecnologies (llicenciatura). Imparteix docència en el màster de Producció i Recerca en Art (UGR) .

Pertany al Grup de Recerca HUM 425 «Por otra escultura pública», amb diversos projectes subvencionats i la publicació dels resultats d’aquests projectes en diferents contextos, entre els quals, «Espacios intervenidos. Investigaciones metodológicas en Bellas Artes» (Sevilla: Fénix, 2012).

Presidenta de la Asociación Fotográfica Granadina.

Últims articles publicats: «El sonido off y la expansión del discurso en la instalación audiovisual» (juliol 2014), Revista REDVISUAL (núm. 20) i «Los Latidos de la tierra. Arte ecológico para acompasar nuestros ritmos» (juliol-desembre 2014), Revista Arte y Políticas de Identidad. Arte y sostenibilidad (vol. 11).

Artista i comissària a la II Bienal Internacional de Fotografía y artes audiovisuales Fotojaén 2011 amb obra publicada.

Últim comissariat: Frior, José Luis Vicario, Museu de Jaén, 2016.

Rosa Mármol Pérez, Universitat de Granada

Doctoranda del programa de doctorat d'Història i Arts de la Facultat de Belles Arts de la Universidad de Granada. El seu tema de recerca pretén iniciar un nou camp de recerca artística en l'estudi i documentació de les noves pràctiques artístiques ecoeficients (art + ecologia + eficiència) desenvolupades en el context actual de crisi ecoenergètica contemporània (escalfament global) i iniciada a la fi del segle xxi per a l'educació social i la creació de nous «ecosistemes creatius» a l'era de la globalització.

La seva formació acadèmica, llicenciada en Belles Arts i postgraduada en Producció i Investigació en Art per la Universidad de Granada, juntament amb la seva formació en l'àmbit laboral vinculat a empreses del sector energètic, formen la combinació necessària per abordar la seva temàtica investigadora reconeguda a SICA dins del grup de Recerca HUM 425 «Por otra escultura pública: conservación de la memoria». Any 2015. Universidad de Granada. Departament d'Escultura. Amb la finalitat de desenvolupar projectes multidisciplinaris de caràcter artístic i empresarial en l'àmbit públic per a un futur més sostenible. 

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.