Creació del món de l’art de la literatura i la tecnologia: l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a l’estudi de l’art digital

Main Article Content

Raquel Herrera

Aquest article presenta la literatura electrònica com a camp d’estudi dins l’art digital, considerada com a part del món de l’art, d’acord amb la definició acadèmica de la teoria institucional de l’art. Aquesta perspectiva indica que l'art digital posseeix les seves obres d’art, els públics i els sistemes corresponents, però inscrits en l’àmbit de la tecnologia digital. S’argumenta, consegüentment, que la literatura electrònica, tant en la teoria (com a mot clau i a través d’estudis importants) com en la pràctica (per mitjà d’obres escollides), ha evolucionat fins a convertir-se en una àrea d’estudi fonamental que vincula l’art amb la literatura per mitjà dels sistemes informàtics. L’objectiu últim d’aquest estudi no és simplement justificar la importància de la literatura electrònica en l’art digital, sinó també intentar trobar i presentar el millor arxiu de literatura electrònica per al seu estudi per part de bibliotecaris i investigadors. Amb aquesta finalitat, s’ha portat a terme un estudi comparatiu d’arxius en línia rellevants (Electronic Literature Collection, Gallery 9, Rhizome ArtBase, Turbulence, Whitney Artport) que satisfacin simultàniament els requisits del món de l’art (galeries i col·leccions institucionals) i els arxivístics (accés a obres d’art completes, així com opcions de recerca i recuperació en connexió amb la literatura electrònica). La comparació es decanta per l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a la investigació del mateix nom, tot i que s’hi agreguen algunes reflexions ulteriors en aquesta àrea d’estudi per comprendre la narrativa transmèdia.  

Paraules clau
món de l’art, art digital, literatura electrònica, arxiu

Article Details

Com citar
Herrera, Raquel. “Creació del món de l’art de la literatura i la tecnologia: l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a l’estudi de l’art digital”. Artnodes, no. 19, doi:10.5334/a.v0i19.3031.
Biografia de l'autor/a

Raquel Herrera, Col·laboradora docent Departament de Comunicació (UOC)

Doctoranda del programa de Comunicació Social de la Universitat Pompeu Fabra.

Consultora als estudis de Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.