Manifestos per a un art compromès en l'època digital
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L'aparició de les pràctiques artístiques associades als mitjans tecnològics digitals, i més encara a partir de la implantació d'internet, en l'última dècada del segle passat, ha motivat el sorgiment d'una abundant sèrie de textos teòrics amb la pretensió de definir aquestes actuacions i, alhora, justificar la seva existència. Textos que no fan sinó reactualitzar l'abundant literatura artística –els manifestos– que es va donar durant el primer terç de segle XX amb les avantguardes històriques. Així mateix, alguns dels manifestos més recents reenfoquen els conceptes ja esbossats en aquella època, entorn del paper i la missió de l'artista, la seva capacitat d'influència per al canvi (activisme), del públic receptor i de les pròpies manifestacions (característiques de l'obra d'art, més enllà de les qüestions formals, i la seva difusió en un sentit massiu), en un context molt més complex i ric, associat a un canvi de paradigma sociocultural, com va ser el sorgiment de la denominada «societat de masses». El nostre treball s'ha centrat en la consideració dels aspectes més substancials anteriorment citats, alguns d'aquests coincidents, de diversos dels textos més significatius, partint de La consciencia de un hacker (1986), a càrrec de Loyd Blakenship, i com a última menció, la Redefinición de las prácticas artísticas (2000-2001), per part de la Société Anonyme.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Francisco Javier Lázaro, Jacobo Henar, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Francisco Javier Lázaro, Universidad de Zaragoza
Doctor en Història de l'Art per la Universitat de Saragossa. Professor ajudant doctor a la Universitat de Saragossa. Especialitzat en el camp de la història de la fotografia i del cinema.
Jacobo Henar, Universidad de San Jorge
Doctor en Filosofia per la Universitat de Zaragoza. Profesor Contractat. Doctor a la Universitat de San Jorge de Zaragoza. Especialitzat en el camp de l'estètica i la filosofia de la cultura contemporania i la filosofia de l'educació.
Barandiarán, Xabier. 2003. «Activismo digital y telemático. Poder y contrapoder en el ciberespacio». En Cultura popular, industrias culturales y ciberespacio, editado por Roberto Aparici y Víctor Manuel Marí, 425-449. Madrid: UNED.
Brea, José Luis. 2002. La era postmedia. Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Consorcio de Salamanca.
Brea, José Luis. 2004. El tercer umbral. Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia: CENDEAC.
Candón, José. 2019. «Movilización cultural y artística en los movimientos tecnopolíticos contemporáneos». Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales 16, nº 1: 11-31. https://doi.org/10.5209/tekn.63162.
Carrascosa, Cristina, Carlos Kuchkovsk, y Álex Preukschat. 2017. «Hacktivismo, cypherpunks y el nacimiento de la blockchain». En Blockchain: la revolución industrial de Internet, coordinado por Álex Preukschat, 189-194. Barcelona: Centro Libros PAPF.
Carrillo, Jesús. 2004. Arte en la red. Madrid: Cátedra.
Carroll, Noël. 2002. Una filosofía del arte de masas. Madrid: A. Machado Libros.
Cilleruelo, Lourdes. 2006. «Acciones anti-copyright: arte, transgresión y subsistencia». En Net.art. Prácticas artísticas y políticas en la red, editado por Laura Baigorri y Lourdes Cilleruelo, 163-165. Barcelona: Brumaria.
Dolader, Carlos, Joan Bel, y José Luis Muñoz. 2017. «La blockchain: fundamentos, aplicaciones y relación con otras tecnologías disruptivas». Economía Industrial 405: 33-40.
Felshin, Nina. 2001. «¿Pero esto es arte? El espíritu del arte como activismo». En Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa, editado por Paloma Blanco, Jesús Carrillo, Jordi Claramonte y Marcelo Expósito, 73-93. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Foucault, Michel. 1992. Vigilar y castigar. Madrid, Siglo XXI.
Haro Barba, Carmen, y Víctor F. Sampedro Blanco. 2011. «Activismo político en Red: del Movimiento por la Vivienda Digna al 15M». Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales 8, nº 2: 157-175. https://doi.org/10.5380/2238-0701.2018n15p21-40
Maderuelo, Javier. 2016. «El arte de los manifiestos y el papel de las revistas». En El arte de ver: Tratados, Revistas, Manifiestos, editado por José María Lafuente, 81-115. Santander: Ediciones La Bahía.
Marí, Víctor Manuel. 2003. «Nuevas tecnologías de la información, movimientos sociales y cambio social». En Cultura popular, industrias culturales y ciberespacio, editado por Roberto Aparici y Víctor Manuel Marí, 357-375. Madrid: UNED.
Martín Prada, Juan. 2012. Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal.
Molinuevo, José Luis. 2004. Humanismo y nuevas tecnologías. Madrid: Alianza.
Perry, John. 1998. «Vender vino sin botellas. La economía de la mente en la red global». El Paseante, nº 27-28: 10-22.
Preukschat, Álex. 2014. «Prólogo a la versión en español». En El libro de Satoshi, editado por Phil Champagne, 9-12. Edición BlockchainEspana.com: Descargable desde: http://www.libroblockchain.com/satoshi.
Preukschat, Álex. 2017. «Los fundamentos de la tecnología blockchain». En Blockchain: la revolución industrial de Internet, coordinado por Álex Preukschat, 23-30. Barcelona: Centro Libros PAPF.
Rusca, Elisa. 2018. «Viviendo la alucinación consensuada: breve historia del ciberarte». En En los márgenes de la ciudad, del arte y de la crítica, editado por Anna Biedermann, Francisco Javier Lázaro y Fernando Sanz, 231-244. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Sierra, Francisco. 2013. «Ciudadanía, comunicación y ciberdemocracia. Un enfoque sociocrítico del Capitalismo Cognitivo». En Ciudadanía, Tecnología y Cultura. Nodos conceptuales para pensar la nueva mediación digital, coordinado por Francisco Sierra, 17-57. Barcelona: Gedisa.
Wallis, Brian. 2001. Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid: Akal.
Articles similars
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Crítiques a l’art digital: suports i límits teòrics , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.