Fils de silenci: mitges anatòlies com a mitjans tàcits tecnoestètics

Main Article Content

Ebru Kurbak

En les històries dominants de la tecnologia, la connexió entre els teixits i la tecnologia de la informació s’ha reduït normalment a la influència del teler de teixit de Joseph Marie Jacquard en la concepció primerenca de la informàtica de Charles Babbage i Ada Lovelace en el segle XIX. No obstant això, existeixen narratives de pràctiques tèxtils que codifiquen informació, reals o imaginades, més enllà del teixit i el context occidental, la qual cosa suggereix una relació més fonamental entre la fabricació basada en fibra i la inscripció de dades.


Aquest article examina les mitges teixides a mà d’Anatòlia, utilitzades per dones analfabetes i oprimides per a inscriure missatges a través de símbols visuals. A més de representar fenòmens naturals com a plantes regionals, animals i objectes quotidians, les dones anatòlies van utilitzar aquests símbols per a expressar afiliacions socials i familiars i els seus sentiments, desitjos i opinions reprimides. Això va crear un mitjà per a una forma d’expressió indirecta i tàcita que els va ajudar a navegar per regles socials estrictes. La recerca aprofundeix en els contextos històrics i culturals d’aquests teixits poc estudiats, recorrent a les escasses fonts escrites per a situar les mitges de punt en el context més ampli de la codificació tèxtil, el gènere i el poder. Els resultats tenen com a objectiu provocar un major interès interdisciplinari en les tècniques d’inscripció basades en teixits, enriquint la historiografia dels mitjans i les tecnologies computacionals.

Paraules clau
tèxtils, teixits i codificació, símbols visuals, gènere i poder, mitjans tàcits, arqueologia de mitjans

Article Details

Com citar
Kurbak, Ebru. “Fils de silenci: mitges anatòlies com a mitjans tàcits tecnoestètics”. Artnodes, no. 34, pp. 1-11, doi:10.7238/artnodes.v0i34.424682.
Biografia de l'autor/a

Ebru Kurbak, Universitat d’Arts Aplicades de Viena

Ebru Kurbak és una artista i investigadora nascuda a Esmirna, Turquia, i amb seu a Viena, Àustria. La seva feina explora la interrelació entre l’art, la tecnologia, la cultura i la política, centrant-se en descobrir valors i ideologies ocultes en la recerca científica i tecnològica. Actualment, Ebru és investigadora sènior de la Universitat d’Arts Aplicades de Viena i dirigeix el projecte de recerca basat en l’art titulat The Museum of Lost Technology (2020-2024) finançat pel Fons Austríac per a la Ciència (FWF) [10.55776/V795]. Anteriorment va ser IP del projecte de recerca basat en les arts titulat Stitching Worlds (2014-2018) i professora visitant en la Universitat d’Arts Aplicades de Viena (2020-2022). També va ensenyar en els Departaments de Disseny i Fotografia i Vídeo de Comunicació Visual de la Universitat Bilgi d’Istanbul (2003-2006) i en el Departament d’Estratègies Espacials i de Disseny de la Universitat d’Art i Disseny Linz (2006-2014). Ebru va realitzar residències artístiques en La Gaîté Lyrique (FR), V2_Institute for Unstable Mitjana (NL), LABORAL Cultural Center (SP) i EYEBEAM (els EUA), i ha realitzat exposicions en plataformes internacionals, com MAK – Museum of Applied Arts Vienna (AT), Ars Electronica Festival (AT), ZKM (DE), SIGGRAPH Conferences (els EUA), Microwave Festival (Hong Kong), Istanbul Design Biennial (TR) i Piksel Festival (NO), entre altres. Ebru va rebre el premi LACMA Art + Technology Grant del Museu d’Arts del Comtat de Los Ángeles en 2019. El seu treball titulat Reinventing the Spindle va rebre el premi Art Gallery Best in Show al Siggraph 2023.

Referències

Barber, Elizabeth J.W. Prehistoric Textiles: The Development of Cloth in the Neolithic and Bronze Ages with Special Reference to the Aegean. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1992.

Barber, Elizabeth J. W. Women’s Work: The First 20,000 Years; Women, Cloth, and Society in Early Times. New York, NY and London: W.W. Norton & Company, 1995. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691201412

Barışta, H. Örcün. “Türk El Sanatlarından El Örgüsü Çoraplar” [Hand-Knitted Socks from Turkish Handicrafts]. Erdem, vol. 2, no. 6, (1986, September): 867-882. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erdem/issue/44564/552992.

Barışta, H. Örcün. Turkish Handicrafts. Ankara: Ministry of Culture and Tourism, 1988.

Dickens, Charles and Richard Maxwell. A Tale of Two Cities. London: Penguin Classics, 2011.

Gelişli, Yücel. “Türkiye’de Kadın Eğitiminin Bugünkü Durumu” [The Current State of Women’s Education in Turkey]. Akademik Bakış International Journal for Social Sciences, no. 40, (2014). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/382702

Gibson, James J. The Ecological Approach to Visual Perception. New York: Taylor & Francis, 1986.

Gleba, Margarita. Textile Production in Pre-Roman Italy. Oxford, UK: Oxbow Books, 2022.

Gleba, Margarita and Ulla Mannering (eds.). Textiles and Textile Production in Europe from Prehistory to AD 400. Ancient Textiles Series 11. Oxford, UK: Oxbow Books, 2019.

Grömer, Karina, Regina Hofmann-de Keijzer and Helga Rösel-Mautendorfer. The Art of Prehistoric Textile Making: The Development of Craft Traditions and Clothing in Central Europe. Edited by Andreas Koch. Translated by Katharina Rebay-Salisbury and Roderick B. Salisbury. Vienna: Natural History Museum Vienna, 2016. DOI: https://doi.org/10.26530/OAPEN_604250

Harlizius-Klück, Ellen. “Weaving as Binary Art and the Algebra of Patterns”. TEXTILE, vol. 15, no. 2, (2017): 176-197. DOI: https://doi.org/10.1080/14759756.2017.1298239

Haring, Kristen. “How to Knit a Popular History of Media”. Video recording of the lecture presented in The History and Theory of New Media Lecture Series (2011, 13 October). Retrieved from http://opentranscripts.org/transcript/knit-popular-history-media/

Harrell, Betsy. Anatolian Knitting Designs: Sivas Stocking Patterns. Istanbul: Redhouse Press, 1981.

Kittler, Friedrich A. “There Is No Software.” The Truth of the Technological World: Essays on the Genealogy of Presence. (Redwood City: Stanford University Press, 2014), 219-229. DOI: https://doi.org/10.1515/9780804792622-016

Kuchera, Susan. “The Weavers and Their Information Webs: Steganography in the Textile Arts”. Ada: A Journal of Gender, New Media, and Technology, no. 13, (2018, May). DOI: https://doi.org/10.5399/uo/ada.2018.13.9

McCarty, Cara. Tools: Extending Our Reach. New York, NY: Cooper Hewitt Museum, 2014.

Nas, Emine. “Türk Çeyiz Geleneğinde Milli Söz Hazinesi” [The National Capital Treasury Developing as a Language of Communication in the Landscape of the Turkish Dowry Culture]. Journal of Turkish Studies, vol. 13, no. 18, (2018): 991-1005. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12725

Özbel, Kenan. Knitted Stockings from Turkish Villages. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1981.

Özbel, Kenan. Türk Köylü Çorapları [Turkish Villager Stockings]. Ankara: Türkiye İş Bankası Cultural Publications, 1976.

Özbel, Kenan. El Sanatları I: Anadolu Çorapları [Handicrafts I: Anatolian Stockings]. Kılavuz Kitaplar: IX, Ankara: C.H.P. Halkevleri Bürosu, 1945.

Parikka, Jussi. What Is Media Archaeology? Cambridge, UK; Malden, MA: Polity Press, 2012.

Salomon, Frank. The Cord Keepers: Khipus and Cultural Life in a Peruvian Village. Durham: Duke University Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11hpp2t

Schneider, Birgit. Textiles Prozessieren: eine Mediengeschichte der Lochkartenweberei. Zürich and Berlin: Diaphanes, 2007.

Turney, Joanne. The Culture of Knitting. Oxford, UK: Berg, 2009.

Articles similars

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.