Art i realitat augmentada. Il·lusions òptiques en l'espai híbrid

Main Article Content

Borja Jaume Pérez
https://orcid.org/0000-0001-7156-9059

Les il·lusions òptiques i la realitat augmentada (RA), emprades en l’àmbit artístic, són conceptes que han estat àmpliament estudiats per separat, però molt poques recerques han tractat el fenomen de les il·lusions òptiques en peces artístiques d’avantguarda, creades mitjançant l’RA. Dins d’aquest camp d’estudi, un altre factor a tenir en compte són les variacions en l’àmbit perceptiu dels enganys, les ambigüitats i els equívocs produïts per les il·lusions òptiques, si els seus efectes es comparen entre escenaris d’RA i aquells entorns totalment reals. Amb la intenció de tenir un millor enteniment d’aquesta qüestió, d’una banda, s’estudien les obres de diversos artistes, generades per mitjà de l’RA, en què es produeixen il·lusions òptiques. I, de l’altra, es duu a terme un experiment en què una sèrie de participants avaluen tres peces artístiques dinàmiques, en què se superposen elements digitals de diferents formes, colors i dimensions sobre fons les característiques dels quals generen processos de discordança i tensió entre la figura i el fons.

Paraules clau:

realitat augmentada, il·lusions òptiques, art, percepció

Article Details

Com citar
Jaume Pérez, Borja. “Art i realitat augmentada. Il·lusions òptiques en l’espai híbrid”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/a.v0i28.375418.
Biografia de l'autor/a

Borja Jaume Pérez, Universitat Complutense de Madrid

Artista digital que treballa en els camps del dibuix experimental, l’art interactiu i la realitat virtual. Doctorand de la Facultat de Belles Arts per la Universitat Complutense de Madrid, s’ha especialitzat en dibuix i realitat virtual. La seva pràctica ha evolucionat cap a experiències immersives per mitjà de la mescla de tècniques tradicionals i digitals, expandint-se més enllà de la superfície bidimensional per crear dibuixos híbrids en què parla sobre el conflicte quotidià entre els dispositius digitals i analògics, alhora que estableix un diàleg entre el cos i l’espai. Ha realitzat tallers sobre la realitat augmentada amb Unity, tallers sobre dibuix digital, estudi de volum i de forma per mitjà de programes de lliure accés com Krita o Inkscape i ha participat com a ponent en diversos congressos, analitzant les possibilitats artístiques que ofereix l’ús d’eines de realitat estesa i de programari lliure com Arduino, Processing o Pure Data. Ha participat en el programa internacional IMACLA fruit de la col·laboració entre la Facultat de Belles arts UCM i l’Oslo National Academy of the Arts (Khio), tractant les possibilitats del dibuix interactiu per mitjà de la realitat virtual.

Referències

Ardelean, Sergiu, y Codin Popescu. 2017. Artivive. Viena. https://artivive.com/about/.

Bach, Michael, y Charlotte M. Poloschek. 2006. «Optical Illusions». ACNR Advances in Clinical Neuroscience & Rehabilitation, 6 n.o 2.

Chamberlain, Rebecca, Jennifer Drake, Aaron Kozbelt, Rachel Hickman, Joseph Siev, y Johan Wagemans. 2017. «Artists as Experts in Visual Cognition: An Update». Psy-chology of Aesthetics Creativity and the Arts, 13 n.o 1. DOI: https://doi.org/10.1037/aca0000156.

Conway, Bevil R., Akiyoshi Kitaoka, Arash Yazdanbakhsh, Christopher C. Pack, y Mar-garet S. Livingstone, 2005. «Neural Basis for a Powerful Static Motion Illusion». Journal of Neuroscience, 8 June, 2005, 25 n.o 23: 5651-5656. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1084-05.2005.

Coren, Stanley, y Joan Girgus. 2020. Seeing is Deceiving: The Psychology of Visual Illu-sions. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003050681.

Cretenoud, Aline F., Harun Karimpur, Lukasz Grzeczkowski, Gregory Francis, Kai Ham-burger, y Michael H. Herzog. 2019. «Factors underlying visual illusions are illu-sion-specific but not feature-specific». Journal of Vision 19 n.o 14:12. DOI: https://doi.org/10.1167/19.14.12.

Cuevas, María. 2010. Distorsión, equívocos y ambigüedades: las ilusiones óp-ticas en el arte. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Biblioteca Histórica. UCM, Facultad de Bellas Artes.

Díaz Padilla, Ramón. 2010. Distorsión, equívocos y ambigüedades: las ilusiones ópticas en el arte. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Biblioteca Histó-rica. UCM, Facultad de Bellas Artes.

Dodgson, Neil. 2008. «Regularity and Randomness in Bridget Riley's Aarly Op Art». En Computational Aesthetics in Graphics, Visualization, and Imaging, 107-114, editado por Douglas W. Cunningham, Victoria Interrante, Paul Brown, y Jon McCormack. The Eurographics Association. DOI: https://doi.org/10.2312/COMPAESTH/COMPAESTH08/107-114.

Gomez-Villa, Alexander, Adrian Martín, Javier Vazquez-Corral, Jesús Malo, y Marcelo Bertalmío. 2019. «Synthesizing Visual Illusions Using Generative Adversarial Net-works». En Computer Vision and Pattern Recognition (cs.CV). Nueva York: Cornell University.

Gruber, Lukas, Denis Kalkofen, y Dieter Schmalstieg. 2010. «Color harmonization for Augmented Reality». 2010 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality, 13-16 octubre 2010. Seúl. htttps://10.1109/ISMAR.2010.5643580.

Hibbard, Paul B., Alice E. Haines, y Rebecca L. Hornsey, 2017. «Magnitude, precision, and realism of depth perception in stereoscopic vision». Cognitive Research: Princi-ples and Implications, 2. DOI: https://doi.org/10.1186/s41235-017-0062-7.

Huang, Huize. 2020 «Parsing Creative Process in Op Art Through Code-Driven Drawing Tools: Alternating Digital Art and Generative Art Practices». Tesis. Claremont, Cali-fornia: Claremont College. https://scholarship.claremont.edu/scripps_theses/1483.

Lin, Chiuhsiang Joe, Dino Caesaron, y Bereket Haile Woldegiorgis. 2019. «The Effects of Augmented Reality Interaction Techniques on Egocentric Distance Estimation Accu-racy». Applied Sciences, 9 n.o 21. DOI: https://doi.org/10.3390/app9214652.

Merino, Leonel, Alexandre Bergel, y Oscar Nierstrasz. 2018. «Overcoming Issues of 3D Software Visualization through Immersive Augmented Reality». IEEE Working Con-ference on Software Visualization (VISSOFT 2018). Madrid. DOI: https://doi.org/10.1109/VISSOFT.2018.00014.

Nather, Francisco Carlos, Fernando Figueiredo Mecca, y José Lino Bueno. 2012. «Motion illusions caused by paintings of Op Art distort the perception of time». Department of Psychology, University of São Paulo, Faculty of Philosophy Sciences and Letters of Ribeirão Preto, São Paulo, Brazil.

Oliver, Julian. 2007. «Level Head». Berlín. https://www.digitalartarchive.at/database/general/work/level-head.html. Acceso 14 septiembre, 2020. Website: https://julianoliver.com/levelhead/.

Pappenheimer, Will. 2016. «Transitional Spaces». Nueva York, EE.UU. http://www.willpap-projects.com/Transitional_Spaces/Transitional_Spaces.html.

Peillard, Etienne, Ferran Argelaguet, Jean-Marie Normand, Anatole Lécuyer, y Guillaume Moreau. 2019. «Studying Exocentric Distance Perception in Optical See-Through Augmented Reality». IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Real-ity (ISMAR), Beijing, China, 2019. DOI: https://doi.org/10.1109/ISMAR.2019.00-13.

Penrose, Lionel S., y Roger Penrose. 1958. «Impossible objects: A special type of visual illusion». British Journal of Psychology, 49: 31-33. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1958.tb00634.x.

Rhodes, Geoffrey Alan. 2018. «Augmented Reality in Art: Aesthetics and Material for Expression». En Augmented Reality Art. Springer Series on Cultural Computing, editado por Geroimenko V. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69932-5_7.

Rycroft, Simon. 2005. «The Nature of Op Art: Bridget Riley and the Art of Nonrepresen-tation». Environment and Planning D: Society and Space, 23 n.o 3:351-371. https://doi.org/10.1068/d54j.

Singh, Gurjot, Stepehn R. Ellis, y J. Edward Swan. 2020. «The Effect of Focal Distance, Age,

and Brightness on Near-Field Augmented Reality Depth Matching». En IEEE Transactions on

Visualization and Computer Graphics, 26 n.o 2: 1385-1398., DOI: https://doi.org/10.1109/TVCG.2018.2869729.

Slater, Mel, Cristina Gonzalez-Liencres, Patrick Haggard, Charlotte Vinkers, Rebecca Gregory-Clarke, Steve Jelley, Zillah Watson, Graham Breen, Raz Schwarz, William Steptoe, Dalila Szostak, Shivashankar Halan, Deborah Fox, y Jeremy Silver. 2020. «The Ethics of Realism in Virtual and Augmented Reality». Front. Virtual Real., 3 marzo, 2020. DOI: https://doi.org/10.3389/frvir.2020.00001.

Smith, Dunaway. 2020. «AR Stardust». https://www.dunawaysmith.com/site/2020/01/27/stardust-ar-art-illustration/ 2020. Website: www.dunawaysmith.com.

Thiel, Tamiko. 2018. «Biography». Munich. http://mission-base.com/tamiko/cv.html#Bio. Acceso 26 septiembre, 2020. Website: www.tamikothiel.com.

Thyssen-Bornemisza National Museum. 2018. «Victor Vasarely. El nacimiento del Op Art». https://www.museothyssen.org/exposiciones/victor-vasarely-nacimiento-op-art. Acceso 12 octubre 2020.

Wade, Nicholas J. 2011. «Eye contricks». I-Perception, 2 n.o 5: 486-501.

DOI: https://doi.org/10.1068/i0442.

Wade, Nicholas J. 1978. «Op Art and Visual Perception». Perception, 7 n.o 1: pp. 21–46. DOI: https://doi.org/10.1068/p070021.

Zanker, Johannes, y Robin Walker. 2004. «A new look at Op art: Towards a simple ex-planation of illusory motion”. Die Naturwissenschaften, 91 n.o 4: 149-156. DOI: https://doi.org/10.1007/s00114-004-0511-2.

Zeki, Semir, y M. Lamb. 1994. «The neurology of kinetic art». Brain: a Journal of Neu-rology, 117, n.o 3: 607-636. DOI: https://doi.org/10.1093/brain/117.3.607.