Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest text introdueix el número especial de la revista Artnodes. Revista d’Art, Ciència i Tecnologia, dedicat a les humanitats digitals amb el subtema «Polítiques, societats, sabers», en què es recullen algunes de les contribucions més interessants presentades al III Congrés de la Societat Internacional d'Humanitats Digitals Hispàniques, i també altres aportacions que han enriquit i ampliat els temes objecte de discussió.
Amb la finalitat de procurar una millor interpretació del marc teoricometodològic en què cobren sentit els articles que conformen aquest monogràfic especial, s'estableix una delineació general de les característiques que defineixen el camp de les humanitats digitals.
Finalment, s'indiquen els cinc eixos que, segons el parer de l'autora, són clau en la configuració de les humanitats digitals com a projecte per a la construcció d'un nou humanisme digital.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Nuria Rodríguez-Ortega, Universitat de Màlaga
Nuria Rodríguez-Ortega és catedràtica del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Màlaga, on fa cursos d’humanitats digitals, patrimoni cultural digital i història de l’art digital. Actualment és directora del grup de recerca iArtHis_Lab (http://iarthislab.es). El seu objectiu principal és el desenvolupament d’una història de l’art digital en el context espanyol. A més, promou i coordina ReArte.Dix (http://reartedix.hdplus.es), la primera xarxa internacional d’estudis digitals sobre la cultura artística dels països de parla hispana, i és presidenta de la Societat Internacional d’Humanitats Digitals Hispàniques (HDH) (http://www.humanidadesdigitales.org). Nuria Rodríguez-Ortega posseeix una àmplia experiència liderant projectes digitals internacionals en el camp de la història de l’art i del patrimoni cultural. Entre ells, destaca el projecte pioner «Digital Mellini: Exploring New Tools & Methods for Art-historical Research & Publication», en col·laboració amb el Getty Research Institute, així com l’Exhibitium Project (www.exhibitium.com), dedicat a millorar els estudis sobre exposicions d’història de l’art a partir de les perspectives de la ciència de dades i la ciència de xarxes. És autora de nombrosos llibres i articles sobre recursos digitals per a la història de l’art i el patrimoni cultural, i els problemes teòrics, crítics i metodològics que plantegen. També participa en el disseny de nous plans d’estudi per promoure la formació digital dels estudiants i de la comunitat acadèmica, i ha dirigit diversos seminaris sobre aquesta qüestió, com l’Escola d’Estiu sobre Història de l’Art Digital (DAHSS), una iniciativa conjunta de la Universitat de Màlaga i la UC Berkeley.
Articles similars
- Erkki Huhtamo, Modernitat general: avions, skywriting i heterotopia en el cel , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Jan Distelmeyer, De l’objecte al procés. Interfície política d’informatització en xarxa , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Judith Doyle, Simone Jones, Elizabeth Lopez, Experimentalisme pandèmic: desconstruint l’educació de belles arts enmig d’una emergència global , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Víctor Murillo Ligorred, Nora Ramos Vallecillo, Transdisciplinarietat entre art, ciència i tecnologia: superació de fronteres en les propostes didacticoexpositives de Karin Ohlenschläger en la seva etapa com a directora de LABoral Gijón , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Hugo Felipe Idárraga, Identificació, classificació i control: estrets vincles analitzats des de les pràctiques artístiques en el cor de la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Marietta Radomska, Mayra Citlalli Rojo Gómez, Margherita Pevere, Terike Haapoja, Non/Living Queerings, desfent certeses i trenant vulnerabilitats: una reflexió col·lectiva , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Jordi Alberich, En trànsit 7.0: Apunts per a una estètica dels entorns digitals , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Erkki Huhtamo, El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans? , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Karin Ohlenschläger, Luis Rico, Cibervisión 02: Fluid Dynamics , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Mari Nieves Vergara, La interferència calidoscòpica i el projecte de la doble escletxa: el pensament de Borges, el comportament quàntic i la teoria del multivers , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.