Resum
L’accés al mercat laboral per part de les persones amb diversitat funcional no està exempt de dificultats. Encara avui persisteixen barreres que societat i empresa han de superar com són els estereotips o prejudicis cap a les persones amb capacitats diferents. Perquè les persones en risc d’exclusió social puguin augmentar les seves opcions de trobar una feina plantegem, a la primera part de l’article, un pla d’acompanyament personalitzat a la inserció laboral que permeti al candidat augmentar els seus nivells d’ocupabilitat. A la segona meitat, canviem el focus d’atenció cap a l’empresa i proposem com la presència de persones amb diversitat funcional pot generar valor dins d’una organització.Paraules clau
Referències
Fundación Adecco-Capgemini (2012). Informe: El perfil del trabajador con discapacidad. http://www.fundacionadecco.es/_data/SalaPrensa/Estu-dios/pdf/315.pdf
Fundación Grupo SIFU (2011). Observatorio Discapacidad y Empresa. http://www.gruposifu.com/integracion-laboral-personas-discapacitadas/publicaciones/observatorio_318_1_ap.html
Fundación Pere Tarrés (2014). Diccionari de Competències Transversals per a la inserció laboral de persones amb especials dificultats. Barcelona: Fundació. Pere Tarrés. Disponible en http://xarxanet.org/sites/default/files/du-diccionari_competencies_insercio_laboral-2014_2.pdf [3 de mayo de 2014]
Gómez, M. et. al. (2006). InserQual-Protocolo de calidad. Calidad en el acompañamiento sociolaboral. Aplicación de una metodología de calidad instrumental. Barcelona: Fundación Pere Tarrés. Disponible en: http://www2.peretarres.org/inserqual/InserQualcat.pdf [2 de mayo de 2014].
Instituto Nacional de Empleo (2012). El empleo de las personas con discapacidad. Serie 2008-2012. Tasas de actividad, empleo y paro. Disponible en http://www.ine.es/jaxi/tabla.do [17 de septiembre de 2014].
Morata, T.; Sesé, A. (2011). “Inserjove. Mejora de la ocupabilidad con jóvenes en riesgo de exclusión”. En: J. M. Román, et al. (Ed.) Educación, aprendizaje y desarrollo en una sociedad multicultural (4125-4138). Madrid: Ed. de la Asociación Nacional de Psicología y Educación.
Sesé, A. (2009). “InserQual: Una herramienta para la mejora de la calidad en el acompañamiento a la inserción laboral”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 41, p. 112-123.
Sesé, A. (2010). Ocupabilidad: modelo, intervención y medida. Comunicación presentada en el II Congreso anual de la Red Española de Política Social (REPS), Madrid. Disponible en: https://www.yumpu.com/es/document/view/6623885/ocupabilidad-modelo-intervencion-y-medida-autora-ana-sese- [3 de mayo de 2014]
Sesé, A. (2014). El desarrollo de las competencias transversales como herramienta de apoyo a la mejora de la empleabilidad. Disponible en: http://www.educaweb.com/noticia/2014/02/24/desarrollo-competencias-transversales-como-herramienta-apoyo-mejora-empleabilidad-8055/ [3 de mayo de 2014]
Sesé, A.; Marín, A. (2013). La importancia de las competencias en la ocupabilidad. Disponible en: http://www.educaweb.com/noticia/2013/01/14/importancia-competencias-ocupabilidad-5933/ [3 de mayo de 2014]
Sesé, A.; Morata, T. (2010). “InserJove. Educando la ocupabilidad”. En: M. J. Capellín (Ed.) VIII Congreso Nacional de Trabajo Social. El derecho a la ciudad. Libro de Actas (445-464). Gijón: Escuela Universitaria de Trabajo Social.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull