Abstract
For people with functional diversity, access to the labour market is not without its difficulties. Even today, society and business still need to overcome barriers in the form of stereotyping or prejudice towards people with different abilities. With a view to helping people at risk of social exclusion increase their chances of finding a job, in the first part of the article we outline a personalized accompaniment plan for access to the labour market to enable candidates to increase their level of employability. In the second part we shift the focus to the employer and give examples of how the presence of people with disabilities can create value within an organization.Keywords
References
Fundación Adecco-Capgemini (2012). Informe: El perfil del trabajador con discapacidad. http://www.fundacionadecco.es/_data/SalaPrensa/Estu-dios/pdf/315.pdf
Fundación Grupo SIFU (2011). Observatorio Discapacidad y Empresa. http://www.gruposifu.com/integracion-laboral-personas-discapacitadas/publicaciones/observatorio_318_1_ap.html
Fundación Pere Tarrés (2014). Diccionari de Competències Transversals per a la inserció laboral de persones amb especials dificultats. Barcelona: Fundació. Pere Tarrés. Disponible en http://xarxanet.org/sites/default/files/du-diccionari_competencies_insercio_laboral-2014_2.pdf [3 de mayo de 2014]
Gómez, M. et. al. (2006). InserQual-Protocolo de calidad. Calidad en el acompañamiento sociolaboral. Aplicación de una metodología de calidad instrumental. Barcelona: Fundación Pere Tarrés. Disponible en: http://www2.peretarres.org/inserqual/InserQualcat.pdf [2 de mayo de 2014].
Instituto Nacional de Empleo (2012). El empleo de las personas con discapacidad. Serie 2008-2012. Tasas de actividad, empleo y paro. Disponible en http://www.ine.es/jaxi/tabla.do [17 de septiembre de 2014].
Morata, T.; Sesé, A. (2011). “Inserjove. Mejora de la ocupabilidad con jóvenes en riesgo de exclusión”. En: J. M. Román, et al. (Ed.) Educación, aprendizaje y desarrollo en una sociedad multicultural (4125-4138). Madrid: Ed. de la Asociación Nacional de Psicología y Educación.
Sesé, A. (2009). “InserQual: Una herramienta para la mejora de la calidad en el acompañamiento a la inserción laboral”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 41, p. 112-123.
Sesé, A. (2010). Ocupabilidad: modelo, intervención y medida. Comunicación presentada en el II Congreso anual de la Red Española de Política Social (REPS), Madrid. Disponible en: https://www.yumpu.com/es/document/view/6623885/ocupabilidad-modelo-intervencion-y-medida-autora-ana-sese- [3 de mayo de 2014]
Sesé, A. (2014). El desarrollo de las competencias transversales como herramienta de apoyo a la mejora de la empleabilidad. Disponible en: http://www.educaweb.com/noticia/2014/02/24/desarrollo-competencias-transversales-como-herramienta-apoyo-mejora-empleabilidad-8055/ [3 de mayo de 2014]
Sesé, A.; Marín, A. (2013). La importancia de las competencias en la ocupabilidad. Disponible en: http://www.educaweb.com/noticia/2013/01/14/importancia-competencias-ocupabilidad-5933/ [3 de mayo de 2014]
Sesé, A.; Morata, T. (2010). “InserJove. Educando la ocupabilidad”. En: M. J. Capellín (Ed.) VIII Congreso Nacional de Trabajo Social. El derecho a la ciudad. Libro de Actas (445-464). Gijón: Escuela Universitaria de Trabajo Social.
Rights
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull