Pedagogia social, vellesa i autonomia personal

Main Article Content

Miquel Gómez i Serra
Núria Fabra Fres
Carles Vila Mumbrú
Els canvis demogràfics, socioculturals i econòmics transformen les relacions personals i socials, les estructures familiars i les formes tradicionals de tenir cura de les persones d’edat avançada, tant pel que fa a la promoció de la seva qualitat de vida com del manteniment de la seva autonomia personal. Aquests processos no només afecten els valors i els patrons de vida d’aquests individus, sinó també als seus cuidadors, que majoritàriament són familiars directes. La Pedagogia social té un paper en els diversos moments del cicle vital, i en letapa de la vellesa, aquest paper no sols es relaciona amb lexercici dels professionals de lacció socioeducativa, sinó també amb la vida i les necessitats de les pròpies persones ancianes i els seus cuidadors informals. Primer, per tal dafavorir la qualitat de vida i lautonomia de les persones ancianes després, per prevenir o retardar la seva dependència i, finalment, per acompanyar i tenir cura dels seus cuidadors.
Paraules clau
Vellesa, pedagogia social, qualitat de vida, benestar, autonomia personal, dependència

Article Details

Com citar
Gómez i Serra, Miquel et al. “Pedagogia social, vellesa i autonomia personal”. Temps d’Educació, no. 54, pp. 239-54, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/340858.