Sexe, gènere i planificació lingüística: el trencament de la CUP
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En els darrers anys, el llenguatge no sexista s’ha fet un lloc en els discursos dels partits polítics. Sens dubte, la CUP (Candidatura d’Unitat Popular) és qui ha trencat més esquemes, amb relació al tractament del gènere. En el seu discurs s’observa l’ús de noms col·lectius, desdoblament i femení genèric amb l’objectiu de fer reflexionar i fer canviar la societat. En aquest article tenim l’objectiu d’investigar de manera exhaustiva els canvis que la CUP ha introduït al seu llenguatge en relació amb el gènere, els motius que hi ha darrere dels criteris de gènere aplicats i, finalment, la coherència del seu discurs no sexista. Per a l’anàlisi, hem recollit un corpus que inclou tant textos escrits (programes electorals, cartells publicitaris i piulades fetes per la CUP) com orals (intervencions al Parlament i intervencions públiques). Pel que fa als resultats, hem observat que l’ús d’un llenguatge no sexista es deu exclusivament a criteris ideològics i que no hi ha uns criteris lingüístics que se segueixin de forma sistemàtica. També hem observat diferències d’ús d’aquest llenguatge segons el gènere textual estudiat, la intenció del text, la paraula escollida o el membre de la candidatura que emet el discurs.
Article Details
Mireia Tomàs
Mireia Tomàs és graduada en Llengües Aplicades per la Universitat Pompeu Fabra. Actualment és professora auxiliar de conversa del Ministeri d’Educació Cultura i Esport a França, on fa classes de Llengua espanyola a estudiants de secundària.Adreça: Mireia Tomàs (mireia.tomasguix@gmail.com)Carme Bach, Universitat Pompeu Fabra
Carme Bach es professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra. Fa classes de Llengua catalana, Llengua en entorns socials i també de Lingüística Textual al Màster d’Estudis del discurs. És investigadora del grup Gr@el (Grup d’Aprenentatge i Ensenyament de Llengües). Les seves àrees d’estudi són l’ensenyament de la llengua, l’anàlisi del discurs i la lingüística aplicada.
Adreça: Carme Bach, Universitat Pompeu Fabra, Roc Boronat, 138, 08018 Barcelona (carme.bach@upf.edu)Articles més llegits del mateix autor/a
- Carme Bach, Elisenda Bernal, Percepció i realitat del (des)coneixement de la normativa de la llengua catalana en arribar a la universitat. Estudi sobre els alumnes de primer de traducció i de llengües aplicades a la UPF , Revista de Llengua i Dret: Núm. 64, desembre de 2015
- Ruochen Ning, Carme Bach, Nous aprenents xinesos adults de català a Catalunya: motivació, actitud i identitat en estudiants xinesos de postgrau , Revista de Llengua i Dret: Núm. 75. Llengua i educació, juny de 2021