L’aprenentatge basat en problemes (ABP) té com a principal objectiu que els estudiants puguin obtenir el coneixement per sí mateixos. Per tal de fer-ho, els hi cal la reflexió crítica, la indagació, el debat, la recerca d’informació i la conclusió. En aquest procés aconsegueixen les facultats que els seran útils pel seu futur i, al mateix temps, aprenen a plantejar i respondre les preguntes pertinents per resoldre una situació, plantejada com un problema.
Encara recent el debat a la universitat espanyola sobre el procés d’adaptació a l’Espai Europeu d’Educació Superior, el Quadern de la Fundació Dr. Antoni Esteve El aprendizaje basado en problemas en sus textos neix com a instrument per facilitar la incorporació de l’ABP a les institucions educatives. Per això, 29 experts docents presenten les bases d’aquesta metodologia d’aprenentatge i múltiples exemples de textos reals per posar en pràctica el coneixement.
Els coordinadors d’aquesta nova publicació acumulen una gran experiència a l’hora de preparar textos, dirigir grups de tutoria, coordinar cursos i formar altres professors en la lògica de l’ABP. Ells són Luis A. Branda, de la Unitat d’Educació Mèdica de la Universitat de Girona, i Mar Carrió i Josep-Eladi Baños, del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra, departament amb un èxit reconegut en la implementació de l’ABP.
El llibre es dirigeix a tots aquells que aspiren a desenvolupar una carrera docent en biomedicina i també a tots aquells que ja es troben immersos en ella, just en el moment precís en què l’educació mèdica canvia de paradigma, cap a un model en què les necessitats d’aprenentatge de l’estudiant guiïn l’activitat docent.
Com afirma Albert Oriol Bosch, president de la Fundació Educació Mèdica, en el pròleg del llibre, “l’ABP constitueix un enfocament docent indefugible per a les institucions educatives socialment responsables. Els canvis en la cultura institucional que precisen les nostres facultats difícilment es podran donar si els seus equips humans no disposen de les oportunitats per desenvolupar-se com a educadors. Aquesta obra és un gran instrument per facilitar-ho”.