Causes for the loss of trust in the practices of the press and strategies for its restoration in a context of uncertainty
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Starting from the electoral campaign for the presidency of the USA in 2016, with the heyday of the concept of “post-truth” and fake news, the press, which had been adapting with effort to the digital age, suffered a crisis. The purpose of this paper is to describe how the post-truth concept and the proliferation of false news caused a notable loss of credibility in the journalistic practices. We offer different types of fake news and some specific strategies to detect them. The viralization by social media finds journalists poorly trained to use their basic ethical principles: check their sources and compare them. The easiness of unverified information’s posts triggers the development of fact-checking organizations; and the press itself, the academy and social media, try to control the truth of the published facts. To conclude, among other strategies, it is of utter urgency to start teaching once again the basis of journalistic ethics in Journalism Schools in order to solve the trust issue in press practices.
Article Details
Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Patricia María Nigro, Universidad Austral de la Argentina
Doctora en Comunicación Social por la Universidad Austral de la Argentina. Investigadora y docente en la Facultad de Comunicación y Coordinadora del Área de Educación a Distancia de la Escuela de Posgrados de Comunicación de la misma casa de estudios. Licenciada en Organización y Gestión Educativa, posgrado en Ciencias del Lenguaje y Profesora de Letras, es autora de ocho libros académicos y de casi 100 artículos científicos y de divulgación. Profesora Titular II de Teoría y Práctica de la Lengua 1 y 2, se especializa en lenguaje periodístico y político, argumentación y en el campo de la interdisciplina entre la Comunicación y la Educación. Se desempeña, también, como directora de tesis doctorales y de maestría. Forma parte, como evaluadora de proyectos de investigación y de postulación para cargos docentes universitarios, del Programa “Más Valor” del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). https://austral.academia.edu/PatriciaNigro
https://seminariosnigro.wordpress.com
https://twitter.com/nigropatricia