El cambio del profesorado de ciencias I : marco teórico y formativo
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Rafael Porlán
Rosa Martín del Pozo
Ana Rivero
Joao Harres
Pilar Azcárate
Michelle Pizzato
This communication, the first of a series of two, reflets on the need to change the predominant model of science teaching, and on the desirability for teachers to construct their own professional knowledge to go beyond disjunctions of the theory-practice, scientific-pedagogical knowledge, etc, type. It is also argued that the development of this knowledge is not a linear process, but requires adressing obstacles that are both endogenous, inherent in the teachers' conceptions, and exogenous, linked to the dominant social stereotypes, about the school. Lastly, on the basis of different theoretical foundations (social constructivism, critical theory, etc. ) a description is given of the model Teacher Education for Research into Practice which is aimed at promoting teacher change via inquiry into practical professional problems.
Article Details
Com citar
Porlán, Rafael et al. “El cambio del profesorado de ciencias I : marco teórico y formativo”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 28, no. 1, pp. 31-46, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/189094.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Pilar Azcárate, J. Cuesta, El profesorado novel de secundaria y su práctica. Estudio de un caso en las áreas de ciencias , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2005: Vol.: 23 Núm.: 3
- M. Mercedes Martínez Aznar, Rosa Martín del Pozo, Maximiliano Rodrigo Vega, María Paloma Varela Nieto, M. P. Fernández Lozano, Antonio Guerrero Serón, Un estudio comparativo sobre el pensamiento profesional y la «acción docente» de los profesores de ciencias de educación secundaria. Parte II , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2002: Vol.: 20 Núm.: 2
- Rosa Martín del Pozo, Lo que saben y lo que pretenden enseñar los futuros profesores sobre el cambio químico , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2001: Vol.: 19 Núm.: 2
- Michelle Pizzato, Rudá Roveda, Carolina Borba da Silva, Patrik Rocha, Ana Paula Sebastiany, Clarice Escott, Rossana Schenatto, Investigando comportamentos investigativos em espaços não formais de ensino , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Esther García-González, Rocío Jiménez-Fontana, Pilar Azcárate, ¿Forma parte la educación para la sostenibilidad de los diseños metodológicos de profesores universitarios? , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)