Anàlisi de la capacitat d’innovació escolar des de la perspectiva del professorat d’educació secundària: L’escola com a organització que aprèn

Main Article Content

Alfonso Jesús Gil López
Ana María Antelm Lanzat
María Luz Cacheiro González
S’ha assenyalat que la capacitat d’innovació d’una organització està relacionada amb la seva cultura i amb el clima d’aprenentatge. Les organitzacions que aprenen gaudeixen d’un tipus d’acció oberta al canvi i a la innovació. Per això s’ha indicat que aquestes es constitueixen en models adequats per als centres d’ensenyament. Aquest treball té com a objectiu analitzar l’impacte de la cultura i l’estructura d’aprenentatge —dues característiques clau de les organitzacions docents— en la capacitat d’innovació dels centres educatius. S’hi porta a terme un estudi quantitatiu i s’hi mostra un qüestionari ad hoc a través del qual es recull informació sobre les característiques relacionades amb els processos d’innovació en una mostra de 221 professors d’educació secundària i batxillerat de 17 centres educatius de la província de València. Els resultats confirmen les hipòtesis, és a dir: la cultura i l’estructura d’aprenentatge incideixen en la capacitat d’innovació dels centres d’ensenyament. Per desenvolupar la capacitat d’innovació es proposen organitzacions escolars amb estructures flexibles que permetin afrontar un currículum obert i compromès amb el canvi.
Paraules clau
educació secundària, batxillerat, professorat, cultura d’aprenentatge, innovació educativa

Article Details

Com citar
Gil López, Alfonso Jesús et al. “Anàlisi de la capacitat d’innovació escolar des de la perspectiva del professorat d’educació secundària: L’escola com a organització que aprèn”. Educar, vol.VOL 54, no. 2, pp. 449-68, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/338181.
Biografies de l'autor/a

Alfonso Jesús Gil López, Universidad de La Rioja

Facultad de Empresariales. Departamento de Economía y Empresa

Ana María Antelm Lanzat, Centro Específico de Educación a Distancia de la Comunidad Valenciana

Orientadora.

María Luz Cacheiro González, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Facultad de Educación. Departamento de Didáctica Organización Escolar y Didácticas Especiales