El trabajo social en Inglaterra y Gales
PDF (Català)
PDF


Citaciones en Google Académico

Cómo citar

Littlechild, Brian; y Lyons, Karen. «El trabajo social en Inglaterra y Gales». Educació social: revista d’intervenció sòcioeducativa, n.º 48, pp. 28-46, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/245302.


Resumen

Estudio de los puntos clave de la política, la teoría, la práctica, la educación y la investigación acerca del trabajo social en Inglaterra y Gales. Hay cierto debate sobre los métodos que se usan y los grupos de clientes que contratan a los trabajadores sociales. Los puntos clave que influyen actualmente en la política y la práctica del trabajo social son la sensibilidad cultural y la práctica antiopresiva, la personalización de servicios en relación con el consumismo y la implicación de usuarios en los servicios No obstante, hablaremos brevemente de las influencias recientes en la práctica actual del trabajo social. No podemos entender en qué punto nos encontramos ni valorar cómo debemos proceder sin antes comprender cómo y de dónde venimos.

Palabras clave

  • código ético
  • gerencialismo
  • grupos de usuarios
  • investigación
  • legislación
  • métodos
  • ofertas de asistencia
  • personalización de servicios
  • política social
  • profesionalización
  • seguridad social
  • servicios sociales
  • trabajo social
  • transmisión de conocimien
PDF (Català)
PDF

Citas

Ayre, P, (2001), “Child protection and the media: Lessons from the last three decades”. British Journal of Social Work, 31(6)8, pp. 887-901.

Banks, S. (2006), Ethics and Values in Social Work (3.a ed.). Palgrave Macmillan. Basingstoke.

Banks, S.; Gallagher, A. (2009), Ethics in Professional Life: virtues for health and social care. Palgrave Macmillan. Basingstoke.

Butler, L.; Pugh, R. (2004), “The Politics of Social Work Research”. A Lovelock et al op. Cit.

Clarke, J.; Newman, J.; Smith, N,; Westmaland, L. (2007), Creating Citizen Consumers: changing publics and changing public services. Sage. Londres.

Davies, A. (2008), 100 years of social work. Desde: www.iass.bham.ac.uk/documents/100-years-ofsocial-work.pdf

Davies, L. (2009), Protecting Children: a resource book and course reader (2a ed.).ACAMAS.

Gould, N. (2004), “Qualitative Research and Social Work: the Methodological Repertoire in a Practice Orientated Discipline”. A Lovelock et al (eds.) op. Cit.

Harlow, E. (2004), “New Managerialism, post-feminism and the shortage of social workers”. European Journal of Social Work, 7(2), pp. 167-179.

Howe, D. (1991), “Child Abuse and bureaucratisation of social work”. The Sociological Review, 40(3), pp. 491-508.

Humphries, B. (2004), “Taking Sides: Social Work Research as a Moral and Political Activity”. A Lovelock et al (eds.) op. Cit.

IFSW. (2004), Ethics in Social Work, Statement of Principles. Disponible a: http://www.ifsw.org

Jacobs, S. R.; Xie, C.; Reilly, S. ; Hughes, J.; Challis, D. J. (2009), “Modernising Social Care Services for Older People: scoping the UK evidence base”. Aging and Society, 29(4), pp. 497-538.

Lovelock. R.; Lyons, K.; Powell, J. (eds.) (2004), Reflecting on Social Work- discipline and profession. CSWS/Ashgat. Aldershot.

Littlechild, B. (2008), “Child Protection Social Work: Risks of Fears and Fears of Risks Impossible Tasks from Impossible Goals?” Social Policy & Administration, 47 (6), pp. 662-675.

Littlechild, B. (2009). “Social Work in the UK - The Professional Debate in Relation to Values and Managerialism”. Social Work Theory and Practice: An International Perspective. Maglajlic, D.M. (ed.). Inter University Center

Press. Dubrovnik.

Lyons, K. (1999) Social Work in Higher Education: demise or development? CEDR/Ashgate. Aldershot.

Lyons, K. (2003), “Doctoral Studies in Social Work: exploring European Developments”. Social Work Education, 22(6), pp. 555-564.

Lyons, K. (2009), “Researching Social Work and Social Services in the UK”. A Katnowicz, E. (ed.). Role of Research in Education for Social Work in Europe. Olsztyn, Wydawnictwo UWM.

Maglajlic-Holicek, R.; Lyons, H. (2009), The Impact of Generational Change in the social work academic workforce. Taller, Conferencia Nacional JSWEC, Hatfield, 8/07/09.

Parrott, L. /2996), Values and Ethics in Social Work Practice. Learning Matters. Exeter.

Payne, M. (2005), The Origins of Social Work: continuity and change. Palgrave Macmillan. Basingstoke.

Pilgrim, M.; Ramon, S. (2009), “English Mental Health Policy between 1997 and 2007”. Politics and Policy, 37(2), pp. 272-288.

Rafferty, J.; Steyaert, J. (2009), Editorial: Social Work in the Digital Age. British Journal of Social Work, 39(4), pp. 589-598.

Reason, P.; Bradbury, H. (2008), The Sage Handbook of action research: participative inquiry and practice. Sage. Londres.

Robson, C. (2002), Real World Research: a resource for social scientists and practitioner-researchers. Blackwell. Oxford.

Shaw, I. (2005), Practitioner Research as Critique. British Journal of Social Work, 35(8), pp. 1231-1248.

Shaw, I. /2007), “Is Social Work Research Distinctive?” Social Work Education, 26(7), pp. 659-669.

Sorme, J.; Powell, J. (2007), !Building Research Capacity in Social Work: process and issues”. British Journal of Social Work, 37(8).

Walter, L.; Nutley, S.; êrcy-Smith, J.; McNiesh, D.; frost, S. (2004), Knowledge Review 7: Improving the Use of Research in social care practice. SCIE. Londres.

Willis, M. (2007), Independent Social Workers in Demand. Community Care. Disponible a: http://www.communi-tycare.co.uk

Willson, K.; Ruch, G.; Lymbery, M.; Cooper, A. (eds.), Social Work: An Introduction to Contemporary Practice. Pear-son Education. Harlow.

Yin, M. (2008), Case Study Research: design and methods (4a ed.). Sage. Londres. Asociación Británica de Trabajadores Sociales (British Association of Social Workers): www.basw.co.uk

Revista Community Care (Community Care magazine): www.communitycare.co.uk/Articles

Ministeri d’Educació del Regne Unit: http://www.education.gov.uk/Programa Every Child Matters: www.dcsf.gov .uk/everychildmatters

Ministeri de Sanitat del Regne Unit: www.dh.gov.uk/eng

Institut d’Excel·lència per a l’Assistència Social (Social Care Institute for Excellence): www.scie.org.uk

Consell de Justícia Juvenil d’Anglaterra i Gal·les (Youth Justice Board for England and Wales): www.yjb.gov.uk

Consell General d’Assistència Social (General Social Care Council, Codes of practice for social care workers and employers): http://www.gscc.org.uk/Good+practice+and+conduct/