Abstract
This article is a reflection on how research and knowledge creation are generated by Community Education professionals, on the basis of the idea that in addressing a given problem we first have to rethink what we already know, before going on to ask ourselves new questions and then seeking information and resources with which to find new approaches in orderfinally to construct our own responses. The text is articulated around three questions, which it attempts to answer: What do professional social
workers and community workers do? How is knowledge constructed in the socio-educational field? And what does it mean to say that these professionals are researchers?
Keywords
References
Bengtsson, E.; Chamberlain, C.; Crimmens, D.; Stanley, J. (2008). Introducing social pedagogy into residencial child care in England. P. 1-25. Disponible en: http://goo.gl/xnIUxl
Jacquard, A. (1994). Este es el tiempo del mundo finito. Madrid. Acento.
Goofman, E. (2006). Frame Analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid. Centro de investigaciones sociológicas.
Ortega, J.; Caride, J. A.; Úcar, X. (2013) “La Pedagogía Social en la formación-profesionalización de los educadores y las educadoras sociales, o de cuando el pasado construye futuros”. En: RES. Revista de Educación Social, núm. 17. Monográfico: “Rescatando la historia y las historias de la educa-ción social”. 31 de juliol. http://www.eduso.net/res/?b=21&c=227&n=716
Postman, N. (1999). El fin de la educación. Barcelona. Octaedro.
Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona. Anagrama.
Úcar, X. (2011). “Social pedagogy: beyond disciplinary traditions and cultu-ral contexts?”. En: J. Kornbeck; N. Rosendal Jensen (Eds.) Social Pedagogy for the entire human lifespan, (p. 125-156) Bremen:Europäischer Hochs-chulverlag GmbH & Co. KG.
Úcar, X. (2014). “Presentación: evaluación participativa y empoderamien-to”. En: Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2014, 24, p. 13-19 http://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/
Rights
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull