Navigating Materials Open to Multiple Readings: Pearltrees as a model of inclusive practice
PDF (Castellano)
PDF (Català)


Google Scholar citations

How to Cite

Martos García, Alberto Eloy. “Navigating Materials Open to Multiple Readings: Pearltrees as a model of inclusive practice”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 59, pp. 11-23, doi:10.34810/EducacioSocialn59id290929.


Abstract

The article reviews some significant parameters in relation to possible interventions for facilitating the inclusion of the different literacy-fostering cultures of the 21st century, ranging from the traditional reader, trained in the practices of a written culture, to the hyperconnected digital reader. In this context, there is a need to reexamine the key role of the Internet as an increasingly decisive environment, dérive as a metaphor for contemporary reading, and the notion of extimacy as a new way of ‘showing oneself’ in a community and constructing identities. All of this is exemplified by the Pearltrees tool, underlining its collaborative and heuristic nature, and proposing practices that counter the commodification of culture, stereotypes and confusion, replacing these with inclusive practices that favour a broad-ranging integral curriculum of readings.

Keywords

  • Multiple literacy
  • inclusion
  • dérive
  • nomadism
  • stereotypes
  • extimacy
  • Pearltrees
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn59id290929
PDF (Castellano)
PDF (Català)

References

Bajtin, M. M.; Forcat, J.; Conroy, C. (1974). La cultura popular en la Edad Media y Renacimiento. Barral.

Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de cultura económica.

Botrel, J. F. (2003). “Lectura privada y pública”. En: Historia de la edición y de la lectura en España, 1475-1914 (p. 762-768). Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Braudillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós. (Editions Galilée, París 1978).

Chartier, R. (1992). El mundo como representación: estudios sobre historia cultural. Gedisa.

Cordón-García, J. A. (2010). “De la lectura ensimismada a la lectura colaborativa: nuevas topologías de la lectura en el entorno digital”. En: Polisemias visuales. Aproximaciones a la alfabetización visual en la sociedad intercultural, p. 39-84.

Dawkins, R.; Suárez, J. R. (1979). El gen egoísta. Barcelona: Labor.

Dawkins, R.; Suárez, J. R. (1979). El gen egoísta. Barcelona: Labor.

Eco, U. (2013). Los límites de la interpretación (Vol. 19001). Random House Mondadori.

Fugier, A. M. (1989). “Los ritos de la vida privada burguesa”. En: Historia de la vida privada (p. 199-268). Taurus Ediciones.

Gache, B. (2006). Escrituras nómades. Gijón: Ed. Trea.

García, A. E. M. (2009). “Sagas y ‘fan fiction’, escritura literaria y cultura juvenil”. En: Lenguaje y textos, (29), p. 167-175.

Henrion, J. L.; Pons, H. (1996). La causa del deseo: el agalma de Platón a Lacan. Ediciones Nueva Visión.

Maffesoli, M. (2004). El tiempo de las tribus: el ocaso del individualismo en las sociedades posmodernas. Siglo XXI.

Miller, J. A. (2010). Extimidad. Barcelona: Paidós.

Montero Padilla, J. (1994). “Azorín, los clásicos y la literatura como encuentro”. Separata de la obra Sobre Didáctica de la lengua y la literatura. Homenaje a Arturo Medina, p. 559-563.

Núñez, E. M. (2006). “‘Tunear’ los libros: series, fanfiction, blogs y otras prácticas emergentes de lectura”. En: Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, (2), p. 63-77.

Simon i Llovet, J.; Alomar Kurz, E. (2013). Dels wikis als pearltrees. Organitzar un espai d’ensenyament/aprenentatge col·laboratiu on-line amb noves eines i nous fonaments teòrics.