Abstract
In this paper we engage with the discourse on so-called school failure by analysing a set of primary source documents. Thus, in order to understand what is happening when we say that a student is failing, we analyse what terms are used to talk about school failure and what they signify. By analysing the language used we can see how students are classified, how interventions are put forward, how the meaning of certain categories is only to be understood in terms of their use and how the concepts of student guidance and support are highly loaded ideologically. The analysis allows us to conclude that the discourse on school failure is not monolithic and that team working — also understood at the symbolic level — can make a space for the multiple voices of the educational discourse, even the dissonant onesKeywords
References
Bosch, M.; Fontanet, A. (2008). “Red local de atención a la Transición Escuela Trabajo en Sant Vicenç dels Horts: 10 años de experiencia”. Dins: Cultura y Educación, 20 (3), p. 291–301.
Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Bourdieu, P. (2002). Lección sobre la lección. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico, Madrid: Siglo XXI.
Den zin, N. K.; Lincoln, Y. S. (coords.) (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Díaz, J.; Civís, M. (2011). “Redes socioeducativas promotoras de capital social en la comunidad: un marco teórico de referencia”. Dins: Cultura y Educación, 23 (3), p. 415–429.
Fontanet, A.; Bosch, M.; Longás, J. (2007). “La organización en red como respuesta a las necesidades socioeducativas de una comunidad: el caso de Sant Vicenç dels Horts”. Dins: Educación Social 36, p. 52–57.
Foucault, M. (2010). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.
Fryd, P. (coord.) (2011). Acción socioeducativa con infancias y adolescencias. Miradas para su construcción. Barcelona: Editorial UOC.
Glaser, B. G.; Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine Publishing.
Guba, E. G.; Lincoln, Y. S. (1994). “Competing paradigms in qualitative research”. Dins: Den zin, N. K.; Lincoln, Y. S. (coords.). Handbook of quali-tative research. Thousand Oaks: Sage, p. 105–117.
Habermas, J. (1996). Coneixement i interès. València: Universitat de Va-lència.Horkheimer, M. (2008). Teoría crítica. Buenos Aires: Amorrotu.
Laval, C.; Vergne, F.; Clément, P.; Dreux, G. (2011) La nouvelle école capitaliste. París: La Découverte.
Longás, J.; Civís, M.; Riera, J. Fontanet, A.; Longás, E.; Andrés, T.(2008). “Escuela, educación y territorio. La organización en red local como estructura innovadora de atención a las necesidades socioeducativas de una comunidad”. Dins: Revista Interu ni versitaria de Pedagogía Social, 15, p. 137–151.
Michéa, J. C. (2009). La escuela de la ignorancia y sus condiciones modernas. Madrid: Acuarela & A. Machado.
Pagès, A. (2011). Temps de transmissió. Les seves vicissituds avui. Lleida: Pagès editors.
Pagès, A. (2006). Al filo del pasado. Filosofía hermenéutica y transmisión cultural. Barcelona: Herder.
Pagès, A. (2005). Cap a un nou pacte social sobre els infants difícils: escola, família i especialistes. Informe de recerca per a la Fundació Jaume Bofill. Text inèdit.
Tizio, H. (2008). Reinventar el vínculo educativo. Barcelona: Gedisa.
Tizio, H. (1998). “La categoría ‘inadaptación social’”. Dins: Petrus, A. (coord.), Pedagogía social. Barcelona: Ariel, p. 92–102.
Tylor, S.; Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós
Rights
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull