99 Minutes and a Letter: an approach to the discourse on school failure
PDF (Català)
PDF (Castellano)


Google Scholar citations

How to Cite

Tria Parareda, Núria. “99 Minutes and a Letter: an approach to the discourse on school failure”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 52, pp. 88-108, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/262622.


Abstract

In this paper we engage with the discourse on so-called school failure by analysing a set of primary source documents. Thus, in order to understand what is happening when we say that a student is failing, we analyse what terms are used to talk about school failure and what they signify. By analysing the language used we can see how students are classified, how interventions are put forward, how the meaning of certain categories is only to be understood in terms of their use and how the concepts of student guidance and support are highly loaded ideologically. The analysis allows us to conclude that the discourse on school failure is not monolithic and that team working — also understood at the symbolic level — can make a space for the multiple voices of the educational discourse, even the dissonant ones

Keywords

educació, fracàs escolar, discurs, praxi social, teoria crítica, treball en xarxa, Sant Vicenç dels Horts education, school failure, discourse, social praxis, critical theory, team working, Sant Vicenç dels Horts
PDF (Català)
PDF (Castellano)

References

Bosch, M.; Fontanet, A. (2008). “Red local de atención a la Transición Escuela Trabajo en Sant Vicenç dels Horts: 10 años de experiencia”. Dins: Cultura y Educación, 20 (3), p. 291–301.

Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Bourdieu, P. (2002). Lección sobre la lección. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico, Madrid: Siglo XXI.

Den zin, N. K.; Lincoln, Y. S. (coords.) (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.

Díaz, J.; Civís, M. (2011). “Redes socioeducativas promotoras de capital social en la comunidad: un marco teórico de referencia”. Dins: Cultura y Educación, 23 (3), p. 415–429.

Fontanet, A.; Bosch, M.; Longás, J. (2007). “La organización en red como respuesta a las necesidades socioeducativas de una comunidad: el caso de Sant Vicenç dels Horts”. Dins: Educación Social 36, p. 52–57.

Foucault, M. (2010). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.

Fryd, P. (coord.) (2011). Acción socioeducativa con infancias y adolescencias. Miradas para su construcción. Barcelona: Editorial UOC.

Glaser, B. G.; Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine Publishing.

Guba, E. G.; Lincoln, Y. S. (1994). “Competing paradigms in qualitative research”. Dins: Den zin, N. K.; Lincoln, Y. S. (coords.). Handbook of quali-tative research. Thousand Oaks: Sage, p. 105–117.

Habermas, J. (1996). Coneixement i interès. València: Universitat de Va-lència.Horkheimer, M. (2008). Teoría crítica. Buenos Aires: Amorrotu.

Laval, C.; Vergne, F.; Clément, P.; Dreux, G. (2011) La nouvelle école capitaliste. París: La Découverte.

Longás, J.; Civís, M.; Riera, J. Fontanet, A.; Longás, E.; Andrés, T.(2008). “Escuela, educación y territorio. La organización en red local como estructura innovadora de atención a las necesidades socioeducativas de una comunidad”. Dins: Revista Interu ni versitaria de Pedagogía Social, 15, p. 137–151.

Michéa, J. C. (2009). La escuela de la ignorancia y sus condiciones modernas. Madrid: Acuarela & A. Machado.

Pagès, A. (2011). Temps de transmissió. Les seves vicissituds avui. Lleida: Pagès editors.

Pagès, A. (2006). Al filo del pasado. Filosofía hermenéutica y transmisión cultural. Barcelona: Herder.

Pagès, A. (2005). Cap a un nou pacte social sobre els infants difícils: escola, família i especialistes. Informe de recerca per a la Fundació Jaume Bofill. Text inèdit.

Tizio, H. (2008). Reinventar el vínculo educativo. Barcelona: Gedisa.

Tizio, H. (1998). “La categoría ‘inadaptación social’”. Dins: Petrus, A. (coord.), Pedagogía social. Barcelona: Ariel, p. 92–102.

Tylor, S.; Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós