Networking: a methodological proposal to promote co-responsibility within local education
PDF (Català)
PDF (Castellano)


Google Scholar citations

How to Cite

Pérez Triviño, Maria José. “Networking: a methodological proposal to promote co-responsibility within local education”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 49, pp. 131-44, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/250185.


Abstract

Network experience at L’Hospitalet de Llobregat: educative discussion spaces with and for families. This network proposes participation of all agents of the community on the basis of co-responsibility and mutual commitment. It is promoted by the Education Department of Diputació de Barcelona with specific local support. This methodological proposal wants to establish a working dynamic shared with families and the territory. It fosters discussion, experience exchange and observations about the educative role of families. This experience is the basis for analysis the opportunities and difficulties of this working method that searches for a social transformation of the educative community.

Keywords

  • mutual commitment
  • Co-responsibility
  • participation
  • shared project
  • municipality
  • network
PDF (Català)
PDF (Castellano)

References

Amela, M; Pérez, M.J. Torres, N. (2010),“La xarxa territorial: una oportunitat per compartir l’educació en comunitat”. A Educació i família. Revista educar, 45, 151-162.

Bronfenbrenner, U. (1987), La ecologia del desarrollo humano. Paidós. Barcelona.

Comellas, M.J. (2010), “El treball en xarxa: un model de recerca i acció participativa”. A Educació i família. Revista educar, 45, 117-129. Barcelona

Comellas, M.J. (2009), Família i escola. Compartir l’educació. Graó. Barcelona. Ferrer, G.; Albaigés, B.; Massot, M. (2006), “La participació de les famílies en el treball integrat”. A Educació i comunitat. Reflexions a l’entorn del

treball integrat dels agents educatius. Barcelona: Fundació Bofill, Finestra Oberta, 48, 92-110.

Funes, J. (2008), El lugar de la infancia. Graó. Barcelona.

Navarro, S. (2004), Redes sociales y construcción comunitaria. Editorial CCS. Madrid.

Subirats, J.; Albaigés, B (coord.) (2006), Educació i comunitat. Reflexions a l’entorn del treball integrat dels agents educatius. Barcelona: Fundació Bofill, Finestra Oberta, 48.