Equipment tor environmental education: necessary, meaningful and eHective
PDF (Català)
PDF (Castellano)


Google Scholar citations

How to Cite

Serantes Pazos, Araceli. “Equipment tor environmental education: necessary, meaningful and eHective”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 35, pp. 43-55, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165555.


Abstract

Edu cat ion is an important tool in stimulating awareness fo r the need and urgency to change certain habits and to promote sustainable alternatives for sociery. Environmental education is an active strategy to boost these changes, and equipment for environmetal education is a necessary, meaning ful and effective resource. By equipment is meant nature study classes, information and visitar centres, farm schools, village- life schools, active participarioll c1asses, agricultural training, experimental plots, or any initiative that includes facilities whose main aim is to develop environmental Education programmes.

Keywords

animació sociocultural, dimensió social, dinamització social, equipaments, sostenibilitat socio-cultu ral encouragement, social dimension, Social revitalisation, equipment, sustainability animación sociocultural, dimensión social, dinamización social, equipamientos, sostenibilidad
PDF (Català)
PDF (Castellano)

References

Apple, Michael (2000), "Por qué la derecha está ganando. La educación y las políticas del sentido común", a Michael Apple, Teoría crítica y educación. Miño y Dávila. Madrid. 79-109.

Augé, Marc (1998), Los "no lugares ". Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidas. Gedisa. Barcelona.

Blastad, Roberta (1991), "Las ciencias sociales y el desafío del cambio ambiental mundial". Revista Internacional de Ciencias Sociales-UNESCO, 130: 639-648.

Bourdieu, Pierre (1991), El sentido práctico. Taurus. Madrid.

Caballo, Belén; Francisco Candia; José A. Caride; Pablo Meira (1996), 131 conceptos clave de educación social. Universidad de Santiago. Santiago de Compostela.

Calvo, Ana (2002), La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación. Alianza Editorial. Madrid.

Calvo, Susana (2006), O terceiro espellismo da Educación Ambiental. AmbientalMente Sustentable. Revista científica Galego-Lusófona de Educación Ambiental, 1-2: 7-12.

Calvo, Susana; José Gutiérrez (2007), El espejismo de la educación ambiental. Morata. Madrid.

Caride, José Antonio (2005), Las fronteras de la Pedagogía Social. Perspectivas científica e histórica. Gedisa. Barcelona.

Comisión Temática de Educación Ambiental (1999), Libro Blanco de la Educación Ambiental en España. Ministerio de Medio Ambiente. Madrid.

Freire, Paulo (2001), Pedagogía de la indignación. Morata. Madrid.

García, Eduardo (2002): "Los problemas de la Educación Ambiental: ¿es posible una Educación Ambiental integradora". Revista Investigación en la Escuela. 46: 5-26.

González de la Campa, Mercedes (coord.) (2005), Cuía de recursos para la educación ambiental. Ministerio de Medio Ambiente (CD). Madrid.

González Gaudiano, Edgar (2004), Encuesta latinoamericana y caribeña sobre la Educación para el Desarrollo Sustentable. A Conferencia Internacional de Educaçao para o desenvolvemento Sustentable. Universidade de Minho. Braga.

Hernández, Joaquín; Javier López-Limón (2005), Conceptos de uso público en los espacios naturales protegidos. Europarc-España. Madrid.

Hesselink, F.; PP. Van Kempen; A. Wals (Edts.) (2000), EsDebate. International debate on education for sustentable development. UICN. Gland.

López-Roberts, Javier (1998), "Entrevista. Equipamientos de educación ambiental". Ciclos. 3: 26-39.

Meira, Pablo A. (1995), "¿Dúas estratexias diverxentes para a Educación Ambiental?" Revista Galega de Educación, 22: 41-52.

Meria, Pablo A. (2001), "La educación ambiental en el escenario de la globalización". Nuevas propuestas para la acción. Actas de la Reunión Intemacional de Expertos en Educación Ambiental. Xunta de Galicia UNESCO. Santiago. 99-123.

Meira, Pablo A. (2006), "Se a Educación para o Desenvolvemento é a resposta, cal era a pregunta". AmbientalMente Sustentable. Revista científica Galego-Lusófona de Educación Ambiental. Universidade da Coruña-CElDA. A Coruña. 1-2: 13-26.

Ramonet, Ignacio (2001), "Efectos de la globalización en los países en desarrollo. Crisis de Estado y sociedad; des igualdades", a AA.VV, Otro Mundo es posible. No al pensamiento único. Chile: Aún creemos en los sueños. 7-18.

Reyes, Javier (2000), "La escuela sola no hará el milagro: el papel de la educación no formal". Foro Nacional de Educación Ambiental. Memoria. Universidad Autónoma de Aguascaliente. Aguascalientes. 43-54.

Roma, Pepa (2002), Jaque a la globalización. Cómo crean su red los nuevos movimientos sociales y alternativos. Random House Mondadori. Barcelona.

Romero Izarra, Gonzalo (2004), "Unión Europea: una escuela ¿para qué? Una reflexión sobre Constitución Europea, vida social, educación y profesorado". Rescoldos. Revista de diálogo social, 11: 7-16.

Sauvé, Lucie (1999), "La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: en busca de un marco de referencia educativo integrador". Tópicos de Educación Ambiental. 1(2): 7-25.

Serantes, Araceli (2005), Guía dos equipamentos para a Educación Ambiental na Galiza. E doutras instalacións para a divulgación do patrimonio. CElDA. A Coruña.

Serantes, Araceli (2006), E aínda así, sobreviven. Os procesos de calidades nos equipamentos para a educación ambiental. AmbientaLMente Sustentable. Revista científica Galego-Lusófona de Educación Ambiental. Universidade da Coruña-CElDA. A Coruña. 1-2: 193-208.

Torres Santomé, Jurjo (2001), Educación en tiempos de neoliberalismo. Morata. Madrid.

Úcar, Xavier (2000), "De qué cultura hablamos cuando hablamos de cultura". A José Antonio Caride (coord.), Educación social y políticas culturales. Tórculo. Santiago de Compostela. pp.: 259-273.