Resum
Jugar, aprendre, educar; relacionar-se ...són formes verbals que en conjugar-se activen la part més profunda de l'ésser humà. A diferència dels jocs inventats per una ocasió o els exercicis imposats en un entrenament esportiu, els jocs tradicionals són dotats d'una especificitat associada a un conjunt de processos, relacions i formes d'organització social dignes de ser reconeguts i potenciats en qualsevol proposta pedagògica. En tractar-se de manifestacions populars, generalment el coneixement s'ha establert mitjançant la paraula, l'observació i sobretot sobre la mateixa acció motriu de jugar.Referències
Bordes, P. et at. (1994), Fichier de jeux sportifs. 24 jeux sans frontière. París. CEMÉA
Csikszentmihalyi, M. (1997), Fluir (flow). Una psicología de la felicidad. Barcelona. Kairós.
Etxebeste, J. (2001), Les jeux sportifs, elements de la socialisation traditionnelle des enfants du Pays basque. These doctoral. Université París V-Rene Descartes. U.F.R. de Sciences Humaines et Sociales. Inédita.
Guillemard, G. et al. (1988), Las cuatro esquinas de los juegos. Agonos. Lleida; (1988) versión original en francés: Aux 4 coins des jeux. Ed. Du Scarabée.
Gran Enciclopedia Catalana (2006), Enciclopedia de la cultura popular de Catalunya: Els jocs i els esports tradicionals. Volum 3. Barcelona. Gran Enciclopedia Catalana.
Lavega, P.; Bardají, F.; Costes, A.; Saula, O. (2005), "Estudi dels jocs populars/tradicionals a la vall del Sió i als municipis del pla entre l'Ondara i el Sió (Urgell)". Revista Etnologia de Catalunya, 26, pp 128-132
Lavega, P. (2004a), "Traditional games and education. To learn to create bonds. To create bonds to learn" a Studies in physical culture & Tourism. University School of Physical Education in Poznar (Poland), Vol. XI, Nº 1., pp. 9-32, June
Lavega, P. (2004), "Aplicaciones de la noción de conducta motriz en la enseñanza en Lagardera, F y Lavega, P (eds).(2004) La ciencia de la acción motriz. Lleida. Edicions de la Universitat de Lleida, pp. 157- 180
Lavega, P.; Bardají, F.; Costes, A.; Saula, O. (2002), "Estudi dels jocs populars/tradicionals a la vall del Corb (Urgell)". Revista d'Etnologia de Catalunya, 20;
Lavega, P.; P. Baradají, F.; Costes, A., Saula, O. (2001) "Estudi dels jocs populars/tradicionals al municipi de Tàrrega". Revista Etnologia de Catalunya, 19, pp.
Lavega, P. (2000), Los juegos y deportes populares-tradicionales. Biblioteca temática del deporte. Barcelona. INDE
Lavega, P (1998), "Les jeux et sports traditionnels en Espagne. Quelques notes a propos de l'identité, le contexte et la fonction culturelle, a partir d'une vision pluridisciplinaire (transversale)" a Barreau, J. J y Jaquen, G. (ed.) Les jeux populaires eclipse et renaissance. Morlaix. Falsab. Pp. 111-128.
Maestro, F. (1998), Del Tajo a la replaceta. Juegos y divertimentos del Aragón rural. Zaragoza. Diputación General.
Parlebas, P. (2001), Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo. Versión original en francés. (1981/1999) Jeux, sports et sociétés. Lexique de Praxéologie Motrice. Paris. INSEP.
Ripoll, O., Juga amb nosaltres. Barcelona. Molino
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull