Resum
El temps es fa servir per designar la durada d’algun objecte o esdeveniment. A la vida quotidiana de la infància i l’adolescència, la gestió del temps en l’àmbit familiar es duu a terme de manera reiterada, subtil i manifesta. Tot i això, els infants que viuen sota la mesura d’acolliment residencial, separats de les seves famílies d’origen a causa d’una situació de desemparament, tenen algunes necessitats específiques vinculades amb la noció i gestió del temps (com ara el temps de la mesura d’acolliment, visites i permisos familiars, etc.). L’objectiu d’aquest treball és detallar una sèrie d’estratègies socioeducatives encaminades a afavorir la incorporació de la dimensió temporal a la pràctica socioeducativa. Aquestes estratègies, vinculades amb els ritmes i les rutines diàries, han d’afavorir la incorporació de la concepció del temps i la seva gestió, permetent als infants i adolescents tenir una perspectiva de la seva vida i de tot allò que s’esdevé vinculada al temps.
Paraules clau
Referències
Alba, A., Guerras, S. y Rodríguez, Z. (2007). La magia de los buenos tratos . Consejería de Servicios Sociales, Gobierno de La Rioja.
Avellaneda, A. (2012). Guia de bones pràctiques per a centres del Sistema de protecció a la infància i l’adolescència. Departament de Benestar Social i Família, Generalitat de Catalunya.
BOE (2015). Ley 26/2015, de 28 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y la adolescencia. España. https://www.boe.es/boe/dias/2015/07/29/pdfs/BOE-A-2015-8470.pdf
Bueno, M. B. (1993). El desarrollo del conocimiento humano sobre el tiempo. Infancia y Aprendizaje, 62, 29-54.
Caballero, M. (1998). Calendario escolar de celebraciones y conmemoraciones significativas en el aula de educación primaria y ESO. Biblioteca Digital Arias Montano.
Campos, G., Ochaita, E. y Espinosa, M. (2011). El acogimiento residencial como contexto de desarrollo desde la perspectiva de sus profesionales. Educación y Diversidad, 5(1), 59-71.
Caride, J. A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188(754), 301-313. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2004
Castells, M. (2006). Comunicación móvil y sociedad. Ariel.
Cruz, L. (2011). Sobre el acogimiento residencial y las condiciones socioeducativas en las que se debe desarrollar la medida. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades (2), 66-88.
De la Herrán, A., García, C. y Imaña, A. (2008). Valoración del acogimiento residencial en centros de protección de menores: las vivencias de los jóvenes y sus familias. Tendencias Pedagógicas, 13, 193-210.
Durán, M. Á. (2007). El valor del tiempo. Espasa.
Elias, N. (1989). Sobre el tiempo. Fondo de Cultura Económica.
Fernández del Valle, J. (2009). Evolución histórica, modelos y funciones del acogimiento residencial. En: A. Bravo y J. Fernández del Valle, Intervención socioeducativa en acogimiento residencial (p. 11-24). Gobierno de Cantabria.
Fernández del Valle, J., Bravo, A., Martínez, M. y Santos, I. (2012). Estándares de calidad en acogimiento residencial. EQUAR. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Fernández-Guardiola, A. (2015). El concepto del tiempo. En: R. De la fuente y F. J. Álvarez-Leefmans,Biología de la Mente (p. 351-377). Fondo de Cultura Económica.
Gambara, H., Botella, J. y Gempp, R. (2002). Tiempo vacío y tiempo lleno. Un meta-análisis sobre los cambios en la percepción del tiempo en la edad. Estudios de Psicología, 23(1), 87-100. https://doi.org/10.1174/021093902753535204
Heidegger, M. (2008). El concepto de tiempo. Herder.
Jiménez, J., Martínez, R. y Mata, E. (2010). Guía para trabajar la historia de vida con niños y niñas. Acogimiento familiar y residencial. Consejería para la Igualdad y Bienestar Social, Junta de Andalucía.
Lázaro, S. (2009). Resiliencia, factores protectores y necesidades en niños y adolescentes acogidos en centros de protección. En: A. Bravo y J. Fernández del Valle, Intervención socioeducativa en acogimiento residencial (págs. 53-74). Gobierno de Cantabria.
León, A. T. (2011). El concepto de tiempo en niños y niñas de primer a sexto grado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 869-884.
Mari-Klose, P., Gómez-Granell, C., Brullet, C. y Escapa, S. (2008). La reorganització del temps de la vida quotidiana a les llars catalanes amb fills i filles adolescents. https://institutinfancia.cat/wp-content/uploads/2016/08/2008_reorganitzacio-del-temps_article_cat.pdf
Mateos, A., Vaquero, E., Balsells, M. A. y Ponce, C. (2016). “They didn’t tell me anything; they just send me home”. Children’s participation in the return home. Child & Family Social Work, 22(2), 871-880.
Pagès, J. y Santisteban, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Cuadernos Cedes, 30(82), 281-309.
Parra, D. y Segarra, J. R. (2012). Celebraciones escolares. ¿fiestas cívicas? El tratamiento escolar del 9 de Octubre y del Día de la Constitución en las aulas valencianas de Educación Primaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 26, 19-34.
Piaget, J. (1991). Seis estudios de psicología. Labor.
Real Academia Española. (2020). Tiempo. https://dle.rae.es/tiempo?m=form
Rodríguez, A., Alaminos, F. y Bustamante, S. (2017). Necesidades y propuestas de la infancia en Andalucía. Observatorio de la Infancia en Andalucía.
Sanches, E. O. (2019). A reiteração como mecanismo de gestão do tempo pela criança. Educação & Sociedade, 40, e0189816. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019189816
Solís, M. L. (2016). El tiempo ritual. Revista Signa, 25, 110-1129. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5476812.pdf
UNICEF (2006). La convención sobre los derechos del niño. Unicef.
UNICEF (2020). Días mundiales (online). UNICEF.
van IJzendoorn, M., Bakermans-Kranenburg, M., Duschinsky, R., Fox, N., Goldman, P., Gunnar, M., (…) Sanuga-Barke, E. (2020). Institutionalisation and deinstitutionalisation of children 1: a systematic and integrative review of evidence regarding effects on development. Lancet Psychiatry(7), 703-720. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30301-1
Vázquez, R. (2007). Reflexiones sobre el tiempo escolar. Revista Iberoamericana de Educación (42), 1-11.
Villafáñez, M. D. (2016). Aprendizaje del tiempo y su enseñanza en la educación primaria. TABANQUE Revista pedagógica, 29, 43-68. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/26015
Drets
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.
(c) Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull, 2022
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull