Resum
Es va implementar un programa d’intervenció educativa per a promoure millors maneres de relacionar-se entre iguals a les xarxes sociodigitals. Això es va dur a terme amb estudiants mexicans de batxillerat, mitjançant un disseny de recerca pretest - postest. Es van prendre dues variables independents: formació ciutadana i habilitats socioemocionals, les quals es van operativitzar mitjançant tallers per a dos grups de joves que estudien batxillerat. Aquesta intervenció va seguir la metodologia d’estimulació del pensament reflexiu, proposada per Lipman et al. (2002). La variable dependent era les relacions interpersonals, la qual es va operativitzar en tres tipus d’actes que caracteritzaven el seu comportament a les xarxes: convencionals, reflexius i neutrals. Es va fer una anàlisi estadística descriptiva, una comparació inter i intragrupal, així com una regressió lineal simple. Els resultats indiquen que l’estimulació de les habilitats socioemocionals es va reflectir en millors pràctiques d’interacció, fet que va implicar un pensament més reflexiu sobre la seva actuació en xarxes sociodigitals. Pel que fa a la formació ciutadana, els resultats no van ser positius.
Paraules clau
Referències
Álvarez-García, D., Barreiro-Collazo, A. & Núñez, J. C. (2017). Ciberagresión entre adolescentes: prevalencia y diferencias de género. Comunicar, XXV (50), 89-97.
Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A. & Maquilón, J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de Psicología, 32(3), 761-769.
Atici, B. (2016). Virtual Communities as a Social and Cultural Phenomenon. Journal of Education and Learning, 5(3), 149-158.
Bosque, A. & Pérez, M. (2016). Cultura para la armonía: Sin afecto no prospera. Fineo Editorial, S. L. – Educadores somos todos, A. C.
Bosque, A. & Zacarés, A. (2016). Letras para convivir en las escuelas. Fineo Editorial, S.L. – Educadores somos todos, A. C.
Boyte, H., Elkin, S., Levine, P., Mansbridge, J., Ostrom, E., Soltan, K. & Smith, R. (2014). The New Civic Politics: Civic Theory and Practice for the Future. The Good Society, 23(2), 206–211.
Brudevold-Iversen, T., Peterson, E. R. & Cartwright, C. (2013). Secondary School student’s understanding of the socio-emotional nature of the New Zealand Key Competencies. Teachers and Curriculum, 13, 56-63.
Caballero, Á., Cárdenas, J. F. & Valle, J. M. (2016). La educación para la ciudadanía en la Unión Europea: perspectivas supranacional y comparada. Journal of Supranational Policies of Education, 5, 173-197.
Cáceres, M. D., Díaz, P., García, F., García, M. L., López, M. M. & Nuñez, P. (2010). Construcción social de la realidad en los nativos digitales: una revisión teórica desde la perspectiva narrativa y el hipertexto. Prisma social. Revista de ciencias sociales, 3, 1-21.
Carvalho, J., Francisco, R. & Relvas, A. (2015). Family Functioning and information and Communication technologies: how do they relate? a literature review. Computers in Human Behavior, 45, 99-108.
Chaparro, A. A., Mora, N. & Medrano, V. (2019). Estudio de la implementación del Programa Nacional de Convivencia Escolar (PNCE) en una entidad federativa mexicana. Psicoperspectivas, 18(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1489
Dhawan, A. (2016). Spectators or Patriots? Citizens in the Information age. International Journal of Progressive Education, 12(1), 33-50.
Del Rey, R., Casas, J. A. & Ortega-Ruiz, R. (2012). El programa Conred, una práctica basada en la evidencia. Comunicar, XX (39), 129-138.
Eke, C. I. & Singh, S. (2018). Social networking as a stategic tool in the management of school-based violence. South African Journal of Education, 38(1), 1-8.
Feixa, C. (2014). De la generación@ a la #generación: La juventud en la era digital. Ned Ediciones.
Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A. & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en internet en la preadolescencia. Comunicar, XXII (44), 113-120.
Flores, J. (2014). Ciberviolencia de género y sexual en la adolescencia. Pantallas amigas.
Giraldo-Zuluaga, G. A. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educación y Educadores, 18(1), 76-92.
Guerrero, D. & Pérez, E. (2014). Desarrollo de la Educación emocional en docentes de la E.P.O. como factor inherente en la promoción de la Cultura de paz. Revista ISCEEM, 17, 77-91.
Gunduz, S. (2017). Relationship between social networks adoption and intelligence. European Journal of Education Studies, 3(6), 199-214.
Hamodi, C. & Jiménez, L. (2018). Modelos de prevención del bullying ¿qué se puede hacer en educación infantil? Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(16), 29-50.
Isman, A. & Canan-Gungoren, O. (2014). Digital citizenship. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(1), 73-77.
Kennedy, T. & Wellman, B. (2007). The networked household. Information, Communication & Society, 10(5), 645-670.
Kowalski, R., Giumetti, G., Schroeder, A. & Lattanner, M. (2014). Bullying in the digital age: a critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140(4), 1073-1137.
Lipman, M., Sharp, A. M. & Oscanyan, F. (2002). La filosofía en el aula. Ediciones de la Torre.
Melville, K., Dedrick, J. & Gish, E. (2013). Preparing Students for Democratic Life: The Rediscovery of Education’s Civic Purpose. Journal of General Education, 62(4), 258–276.
Mesch, G. (2006). Family relations and the internet: exploring a Family boundaries approach. The Journal of Family Communication, 6(2), 119-138.
Muñoz, M. (2002). Early prevention of violence: the impact of a school-based program in social skills and conflict resolution learning (Reporte de investigación). Jefferson County Public Schools. https://archive.org/details/ERIC_ED465934/page/n1.
Oliva, A., Hidalgo, M. V., Moreno, M. C., Jiménez, L., Jiménez, A. M., Antolín, L. & Ramos, P. (2012). Uso y riesgo de adicciones a las nuevas tecnologías entre adolescentes y jóvenes andaluces. AguaClara.
Pérez, E. (2021). Convivencia de jóvenes en redes sociodigitales. Dins: E. Pérez (Ed.). Configuración de la convivencia en las escuelas. Componentes institucionales (p. 65-88). Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México.
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria: Educar para la libertad y la creatividad.
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2018). Habilidades socioemocionales (HSE).
Subsecretaría de Educación Básica (2016). Programa Nacional de Convivencia Escolar. Documento base.
Valdemoros-San-Emeterio, M. Á., Sanz-Arazuri, E. & Ponce-De-León-Elizondo, A. (2017). Ocio digital y ambiente familiar en estudiantes de educación postobligatoria. Comunicar, XXV (50), 99-108.
Vigotsky, L. S. (2001). Pensamiento y lenguaje: Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Quinto Sol.
Winocur, R. (2015). La emergencia de esferas público-privadas en las redes sociodigitales. Dins: R. Winocur & J. A. Sánchez (Eds.). Redes sociodigitales en México (p. 62 - 80). FCE y Conaculta.
Drets
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.
(c) Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull, 2022
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull