La veu quan se silencien les veus
pdf
pdf (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Mesas Escobar, Eva Cristina. “La veu quan se silencien les veus: Una proposta per a l’ús del titella com a recurs socioeducatiu i terapèutic amb adults amb malaltia mental”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 78, pp. 191-09, doi:10.34810/EducacioSocialn78id378253.


Resum

En aquest article es presenta una experiència d'intervenció psicosocial en la qual es va treballar l'expressió i la socialització d'un grup de persones amb malaltia mental a través d'un taller de creació i animació de titelles. En el marc teòric de l'article ens centrarem a elaborar un catàleg de tipus i mètodes per a la construcció de titelles que en facilitin l'ús com a eina socioeducativa i terapèutica. Mitjançant l'anàlisi d'experiències rescatarem les principals qualitats de l'ús de titelles per a la millora social i sanitària. Entre aquestes potencialitats destaquem la capacitat del titella per desenvolupar qüestions que tenen a veure amb la construcció del propi cos i la possibilitat de poder utilitzar el joc com a mitjà en l'espai de la paraula, de manera que les persones amb malaltia mental puguin apropar-se a les seves zones de conflicte de manera segura i puguin establir noves relacions, amb els altres i amb l’entorn, d’una manera protegida. Els resultats mostren com la construcció i el joc amb titelles han facilitat l'expressió de les persones amb malaltia mental i els ha permès assajar simbòlicament diferents situacions de manera controlada, ajudant-los a incorporar canvis substancials en la seva realitat.

Paraules clau

  • titelles
  • educació social
  • malaltia mental
  • art
  • teràpia
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn78id378253
pdf
pdf (Castellano)

Referències

Bolorino, J. (2004). Breve introducción a la historia del títere. Dins Titerenet [Entrada en Blog]. http://www.titerenet.com/2004/04/18/breve-introduccion-a-la-historiadel-titere

Césare, F. (2008) Marionetas, títeres y terapia. Revista ADE Teatro. Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, núm. 121, p. 197-199.

Converso, C. (2013). Entrenamiento del titiritero. Editorial Escenología.

Hernández Sagrado, I. (1995). Los títeres en la Escuela. Salamanca: Amarú.

López Fernández-Cao, M. (2016). Para qué el arte. Reflexiones en torno al arte y su educación en tiempo de crisis. Editorial Fundamentos.

Mesas Escobar, E. C. (2015). El títere como herramienta de trabajo en arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol. 1, p. 301-317. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51698

Mesas Escobar, E. C (2019). Construir, animar e imaginar: Los títeres y los muñecos como recurso en el aula y en la mediación artística. Dins López Martinez, M. D., Mesas Escobar, E. i Santos Sánchez-Guzmán, E. (Coord.). Interacciones artísticas en espacios educativos y comunitarios, p. 205-235. Nau Libres ediciones.

Mesas Escobar, E. C i Santos Sánchez-Guzmán, E. (2018). El lenguaje de los procesos y los materiales creativos. Dins Coll Espinosa, F. J. i García Iborra, J. (Coord.) (2018). Desarrollo emocional y estrategias creativas en menores con dificultades madurativas, p. 107-128. Ediciones CARM. Comunitat autònoma de la Regió de Múrcia.

Oltra Albiach, Miquel Á. (2014). El títere como objeto educativo: propuestas de definición y tipologías. Espacios en Blanco. Revista de Educación, núm. 24, p. 35-58. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4615406

Tappolet, U. (1982). Las marionetas en educación. Editorial Científica-médica.

Álvarez-Mabán, E. M. i Hechenleitner-Carvall, M. I. (2019). Títeres. Sus usos en la salud y en la enseñanza en enfermería. Elsevier. Revista de Educación Médica, vol. 20, 1, p. 148-151. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.012