Resum
En aquest article es presenta una experiència d'intervenció psicosocial en la qual es va treballar l'expressió i la socialització d'un grup de persones amb malaltia mental a través d'un taller de creació i animació de titelles. En el marc teòric de l'article ens centrarem a elaborar un catàleg de tipus i mètodes per a la construcció de titelles que en facilitin l'ús com a eina socioeducativa i terapèutica. Mitjançant l'anàlisi d'experiències rescatarem les principals qualitats de l'ús de titelles per a la millora social i sanitària. Entre aquestes potencialitats destaquem la capacitat del titella per desenvolupar qüestions que tenen a veure amb la construcció del propi cos i la possibilitat de poder utilitzar el joc com a mitjà en l'espai de la paraula, de manera que les persones amb malaltia mental puguin apropar-se a les seves zones de conflicte de manera segura i puguin establir noves relacions, amb els altres i amb l’entorn, d’una manera protegida. Els resultats mostren com la construcció i el joc amb titelles han facilitat l'expressió de les persones amb malaltia mental i els ha permès assajar simbòlicament diferents situacions de manera controlada, ajudant-los a incorporar canvis substancials en la seva realitat.
Paraules clau
Referències
Bolorino, J. (2004). Breve introducción a la historia del títere. Dins Titerenet [Entrada en Blog]. http://www.titerenet.com/2004/04/18/breve-introduccion-a-la-historiadel-titere
Césare, F. (2008) Marionetas, títeres y terapia. Revista ADE Teatro. Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, núm. 121, p. 197-199.
Converso, C. (2013). Entrenamiento del titiritero. Editorial Escenología.
Hernández Sagrado, I. (1995). Los títeres en la Escuela. Salamanca: Amarú.
López Fernández-Cao, M. (2016). Para qué el arte. Reflexiones en torno al arte y su educación en tiempo de crisis. Editorial Fundamentos.
Mesas Escobar, E. C. (2015). El títere como herramienta de trabajo en arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol. 1, p. 301-317. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51698
Mesas Escobar, E. C (2019). Construir, animar e imaginar: Los títeres y los muñecos como recurso en el aula y en la mediación artística. Dins López Martinez, M. D., Mesas Escobar, E. i Santos Sánchez-Guzmán, E. (Coord.). Interacciones artísticas en espacios educativos y comunitarios, p. 205-235. Nau Libres ediciones.
Mesas Escobar, E. C i Santos Sánchez-Guzmán, E. (2018). El lenguaje de los procesos y los materiales creativos. Dins Coll Espinosa, F. J. i García Iborra, J. (Coord.) (2018). Desarrollo emocional y estrategias creativas en menores con dificultades madurativas, p. 107-128. Ediciones CARM. Comunitat autònoma de la Regió de Múrcia.
Oltra Albiach, Miquel Á. (2014). El títere como objeto educativo: propuestas de definición y tipologías. Espacios en Blanco. Revista de Educación, núm. 24, p. 35-58. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4615406
Tappolet, U. (1982). Las marionetas en educación. Editorial Científica-médica.
Álvarez-Mabán, E. M. i Hechenleitner-Carvall, M. I. (2019). Títeres. Sus usos en la salud y en la enseñanza en enfermería. Elsevier. Revista de Educación Médica, vol. 20, 1, p. 148-151. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.012
Drets
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.
(c) Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull, 2021
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull