Resum
Les entitats de tercer sector social viuen un canvi d'època, han de cobrir més necessitats socials i, alhora, han de fer front a una disminució de recursos. La formació dels professionals és una estratègia que ofereix grans oportunitats, sempre que compleixi criteris de qualitat (Dalmau, 2018). No obstant això, la formació que implementen les entitats de tercer sector social és de qualitat?, quines propostes de millora es poden realitzar perquè sigui de més qualitat? Aquest article analitza la qualitat de la formació que s'implementa a les entitats socials, i que reben els professionals voluntaris i remunerats, a partir d'una sèrie de criteris com la realització d'un procés de detecció de necessitats rigorós, l'avaluació dels resultats, la planificació de recursos, etc. Mitjançant el paradigma interpretatiu i una metodologia mixta, s'aplica un qüestionari a més de cent deu entitats i dos grups de discussió amb vint-i-un experts. Els resultats permeten constatar l'augment de la formació en el sector en els últims anys i la necessitat de millorar-ne la qualitat. Així mateix, algunes propostes de millora són elaborar plans de formació que responguin als objectius estratègics de les entitats i al desenvolupament de les competències dels professionals i voluntaris, assegurar un pressupost anual, implementar models de detecció de necessitats formatives més rigorosos, emprar modalitats formatives més punteres i aplicar models d'avaluació més eficaços. A més, l'estudi ofereix pautes per als responsables del tercer sector que contribueixin a la millora de la qualitat de la formació i, per tant, que contribueixi al desenvolupament de les competències dels professionals i voluntaris de la intervenció socioeducativa.
Paraules clau
Referències
Cabrera, F.; Millan i Guasch, M. D.; Navío Gámez, A.; Romans Siqués, M. M. ; Maria M.; Rubio Hurtado, M. J.; Viladot, G.i Viladot V. (2008). Tendencias de la formación en las organizaciones. Revista de Investigación Educativa RIE. Retrieved from: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/21725
Codina, T. (Dir.) i Barba. A. (2016) El baròmetre del Tercer Sector Social 2016. Barcelona: Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.
Codina, T. (Dir.); Albareda, A. i Carné, X.; Civit, R. (2018) El baròmetre del Tercer Sector Social 2018. Barcelona: Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.
Dalmau, O. (2018). Formación y desarrollo del talento. Una experiencia innovadora en organizaciones de salud. Fundació Universitària del Bages. Manresa. ISBN 978-84-09-00277-1
Enjolras, B.; Salomon, Lester M.; Sivesind, K. H. i Zimmer, A. (2018) The Third Sector as a renewable Resource for Europe. Concepts, impacts, challenges and Opportunities. Palgrave. Macmillan. Cham, Switzerland. ISBN 978-3-319-71472-1. ISBN 978-3-319-71473-8 (eBook) https://doi.org/10.1007/978-3-319-71473-8
Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC). (2013). Pautas y recomendaciones para la calidad de la formación de los empleados públicos. Retrieved from: http://eapc.gencat.cat/web/.content/home/biblioteca/r_aprenentatge/formacio/pautes_qualitat_formacio/pautas_calidad_formación.pdf
Fantova, F. (2015). Innovación social y tercer sector de acción social. En Plataforma de ONG de acción social y Plataforma Tercer Sector. Análisis prospectivo sobre los retos actuales y futuros del Tercer Sector de Acción social Parte II: Los retos del tercer sector social de acción social. (p. 157-177). Madrid.
Fresno, J. M. i Rauchberger, C. (2016). Estudio tercer sector y provisión de servicios. Prácticas europeas y lecciones para España. Plana Inclusión. http://www.plenainclusion.org/sites/default/files/estudio_tercer_sector_y_provision_de_servicios.pdf
Fundación Estatal para la Formación en el Empleo (FUNDAE). Memoria de actividades 2015. Madrid. 2016.
Gairín Sallán, J. (Dir.) (2012), Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa. Editorial Wolters Kluwer Educación. Madrid ISBN 978-84-9987-057-5
Charrier, F. (2014). Estado de la formación y desarrollo en habilidades entre las empresas del Ibex 35. Revistas Wolters Kluwer.
Muñoz Cantero, J. M.; Espiñeira Bellón, E. M i Rebollo-Quintela (2015). Evaluación de la formación mediante indicadores de calidad. Departamento de Filosofía y Métodos de Investigación en Educación, Universidad da Coruña, España. Revista de estudios e investigación en psicología. eISSN: 2386-7418, 2015, vol. Extr., núm. 10. DOI: 10.17979/reipe.2015.0.10.471
Paradise, A. i Association for Talent Development (ASTD) (2013). Indicadores de la formación y desarrollo en las organizaciones. EUA: Steve Fife.
Pineda Herrero, P. i Quesada, C. (2013) Evaluación de la transferencia de la Formación continua mediante el modelo ETF de Factores. Revista Iberoamericana de Educación. ISSN:1681-5652, núm. 61/1- 15-01-2013.
Pineda-Herrer, P.; Durán Bellonch, M. del M.; Ciraso Calí, A. i Espona Barcons, B. (2015). La formación para la innovación en España: situación, características y perspectivas de eficacia. Revista Iberoamericana de Educación, ISSN-e 1681-5653, 67 (2) 2015, p. 9-36 (vol. 67). Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, OEI.
Planas Lladó, A.; Pineda Herrero, P.; Gil Pasamontes, E. i Sánchez Casals, L. (2014) Pedagogía Social. Revista interuniversitaria. ISSN:1139-1712. DOI: 10.7179. PSRI 2014.24.05. núm. 24, p. 105.134.
Ramírez-del-Río, A. i Garrido Casas, J. (2011). Evaluación del impacto formativo en la empleabilidad de los trabajadores en el contexto de modelo formativo tripartito español. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 17 (2), art. 4. http://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_4.htm
Ruiz, R. (Dir.); Ramírez, A.; Delgado, B i Gómez, E. (2015). El tercer sector de acción social en 2015: impacto de la crisis. Madrid: Masa Creativa.
Salamon, Lester M. i Helmut K. Anheier (1999). Defining the Nonprofit Sector: A Cross-National Analysis (Manchester, R.U.: Manchester University Press).
Tejada Fernández, J. i Ferrández Lafuente (2012). El impacto de la formación continua: claves y problemáticas. Revista Iberoamericana de Educación. ISSN: 1681-5653, núm. 58/3- 15/03/12).
Vidal, P. (2013). Cambio de época en el tercer sector. Revista española del tercer sector, núm. 23.
Vidal, P.; Fernández, A. A. (Observatori del Tercer Sector i la Societat Civil) Coordinación: Laia Grabulosa y Gemma Huerta (La Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya) (2017). Anuari de l’Ocupació del Tercer Sector Social de Catalunya 2017 3a edició. Retrieved from http://www.laconfederacio.org/wp-content/uploads/2017/07/2017-07-ANUARI-OCUPACIÓ-TSS-2017-WEB.pdf
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull