Resum
El protestantisme sorgeix al segle XVI per retornar a les arrels del cristianisme de Jesucrist, revaloritzant la fe. Des del començament experimentà una forta crida a la missió socioeducativa. Aquesta crida ha estat rebuda per canals molt plurals, en funció dels èmfasispredominants en cada expressió concreta del protestantisme (tradicions contemplatives, de santedat, carismàtiques, de justícia social, evangèliques i encarnacionals). La concreció de la feina social protestant es produeix predominantment a les congregacions locals,amb possibles nivells de coordinació més complexos. L’esperit protestant s’ha manifestat molt creatiu, amb projectes com Betel (comunitats terapèutiques entre afectats per toxicomanies) o Reus Circ Social (circ com a eina de salut, promoció i compromís social).La transició religiosa pendent a la nostra societat pot tenir en la presa de consciència del protestantisme com a agent social i en el reconeixement, per part de l’Administració i de la societat en general, de la seva feina un comportament d’avantguarda envers la culminació d’aquesta transició inacabada.Paraules clau
Referències
Álvarez Caperochipi, J. A. (2008). Reforma protestante y Estado Moderno. Granada: Comares.
Bolton, R. (2004). Why Circus Works. Perth: Murdoch University.
Booth, W. (2016). Select Life and Works of William and Catherine Booth. The Salvation Army Book Department.
Cameron, E. (1991). The European Reformation. Oxford: Clarendon Press.
Clairborne, Shane. (2006). The Irresistible Revolution: Living as an Ordinary Radical. Grand Rapids: Zondervan.
Cortés Peña, A. L. (Coord.) (2006). Historia del cristianisme. Madrid: Trotta.
Delumeau, J. (1977). La Reforma. Barcelona: Labor.
Di Lampedusa, Giuseppe Tomasi (2004). El Gatopardo. Madrid: Aliança Editorial.
Egido, T. (1991). Las claves de la Reforma y la Contrarreforma 1517-1648. Barcelona: Planeta.
Henry, Carl F. H. (1979). Evangelicals and the Social Scene: God’s Plan for Salvation and Justice. Ministry of Development in Evangelical Perspective. 96-104. Pasadena, CA: William Carey Library.
Kaufmann, T. (2017). Martín Lutero: Vida, mundo, palabra. Madrid: Trotta.
Krabill, J. (2015). God ‘s Shalom Project: Why Peace and Mission Are Inseparable. Green, Stanley W., Krabill, J. Fully Engaged: Missional Church in an Anabaptist Voice Virginia: Herald Press, Harrisonburg.
Luter, M. (2001). Escritos políticos. Madrid: Tecnos.
Luter, M. Werke (edic. Erlangen) Tom XXII, p. 15, citat per Lindsay, Tomás M. (1949). Historia de la Reforma, p. 324. Buenos Aires: La Aurora.
Lutz, H. (2005). Reforma y Contrarreforma. Madrid: Alianza Editorial. Reus Circ Social (2013). Educació, inclusió i canvi social. Recuperat a www.reuscircsocial.com
Roper, L. (2017). Martín Lutero: Renegado y profeta. Barcelona: Taurus.
Vinay, Samuel; Sugden Chris (1987). The Church in Response to Human Need. Grand Rapids: Eerdmans.
Sider, Ronald J. (1993). Evangelism and Social Action: Uniting the Church to Heal a Lost and Broken World. London: Hodder & Stoughton.
Smith, J. B.; Graybeal, L.; Foster, J. A. (1993). A Spiritual Formation Workbook. San Francisco: Harper.
Stringfellow, W. (1994). A Keeper of the Word: Selected Writings of William Stringfellow. Grand Rapids: Eerdmans.
Tseng, Timothy (2001). The Reawakening of the Evangelical Social Consciousness. Social Gospel Today. eds. Christopher H. Evans and Thomas G. Halbrooks, 114-25, 193-96. Louisville: Westminster John Knox.
Wallis, Jim (2005). God’s Politics. New York: Harper One.
Wenger, J. C. (ed.) (1984). The Complete Writings of Menno Simons c. 1496-1561. Scottdale, PA: Herald Press.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull