Resum
Els canvis existents en la família, units a un procés de transformació social, han possibilitat que hi hagi un fenomen relativament poc conegut com és el de la violència ascendent.Des del context d’un centre de protecció hem estudiat aquest fenomen per tal de determinar els factors que incideixen en el sorgiment i el manteniment de les conductes violentes per part dels menors i en quina mesura els professionals que intervenen amb aquests menors les mitiguen o les reforcen. Per a això hem utilitzat la tècnica qualitativa de l’observació participant, recolzant-nos en un diari de camp on hem pres notes sobre el nostre dia a dia al centre, a través de les quals hem pogut constatar que la violència de menors cap als educadors es manté a causa, en part, del reforç que aquests generen sobre les conductes dels primers. En total l’estudi s’ha realitzat amb dotze educadors i sis menors protegits.
Paraules clau
Referències
Abeijón, J. A. (2011). La violencia en su contexto. En R. Pereira (Coord.), Psicoterapia de la violencia filio-parental. Entre el secreto y la vergüenza(pp. 24-44). Madrid: Morata.
Arce, R.; Fariña, F.; Seijo, D.; Novo, M.; Vázquez, M. J. (2005). Contrastando los factores de riesgo y protectores del comportamiento inadaptado en menores: Implicaciones para la prevención. En Centro de Investigación y Docu-mentación Educativa (Ed.), Premios nacionales de investigación educativa 2004 (pp. 17-50). Madrid: Ministeri d’Educació i Ciència.
Aroca, C. (2010). La violencia filio-parental: una aproximación a sus claves. Tesis Doctoral. Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació. Departament de Teoria de l’Educació. València: universitat de València.
Aroca, C. (2013). La violencia de hijos adolescentes contra sus progenitores. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 5, 12-30. http://dx.doi.org/10.4995/reinad.2013.1571
Brezina, T. (1999). Teenage violence toward parents as an adaptation to family strain. Youth y Society 30(4), 416- 444.
Castro, A. (2012). La convivencia de los modernos individuos líquidos. Perfiles Educativos, 138, 8-18.
Cottrell, B. (2004). When teens abuse their parents. Halifax: Fernwood Publishing.
Defensor del Pueblo Español (2009). Informes, estudios y documentos. Centros de Protección de Menores con Trastornos de Conducta y en Situación de Dificultad Social. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del
Pueblo.
Echeburúa, E.; Fernández, J.; Amor, P. J. (2002). Vivir sin violencia: aprender un nuevo estilo de vida. Madrid: Pirá-mide.
Estalayo, Á. (2011). Violencia adolescente y circularidad: De la teoría a la práctica. En R. Pereira (Coord.). Adoles-centes en el siglo XXI. Entre impotencia, resiliencia y poder (pp. 385-402). Madrid: Morata.
Fariña, F.; Arce, R.; Novo, M. (2008). Neighbourhood and community factors. Effects on desviant behavior and social competece. The Spanish Journal of Psychology, 11, 78-84.
Feixas, G.; Muñoz, D.; Compañ, V.; Montesano, A. (2016). El modelo sistémico en la intervención familiar. Barce-lona: Universitat de Barcelona.
Fernández, I. (2008). Justificación y legitimación de la violencia en la infancia. Un estudio sobre la legitimación social de las agresiones en los conflictos cotidianos entre menores. Madrid: Universitat Complutense.
Feelgood, S.; Cortoni, F.; Thompson, A. (2005). Sexual coping, general coping, and cognitive distortions in incarcerated rapist and child molesters. Journal of Sexual Aggression, 11, 157-170.
Fiscalia General de l’Estat (2015). Memoria 2015. Recuperat el 20 de març de 2017 de https://www.fiscal.es/memorias/memoria2015/FISCALIA_SITE/recursos/pdf/MEMFIS15.pdf
Gómez, J. A.; Luengo, A.; Romero, E.; Villar, P.; Sobral, J. (2006). Estrategias de afrontamiento en el inicio de la adolescencia y su relación con el consumo de drogas y la conducta problemática. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6, 581-597.
Greenwood, D. J. (2000). De la observación a la investigación-acción participativa: una visión crítica de las prác-ticas antropológicas. Revista de Antropología Social, 9, 27-49.
Harbin, H. T.; Madden, D. J. (1979). Battered parents: a new syndrome. American Journal of Psychiatry,136, 1288-1291.
Lira, Y.; Vela, H. A.; Vela, H. A. (2015). La trascendencia de la aprobación como necesidad emocional y su impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 68(2), 49-62. Recuperat el 20
d’abril de 2017 de rieoei.org/deloslectores/6888.pdf
Livacic-Rajas, P. Y.; Espinoza, M.; Ugalde, F. (2004). Intervención psicológica basada en la evidencia para la prevención de la delincuencia juvenil. Un programa de habilidades sociales en ambientes educativos. Terapia Psicológica, 22, 83-91.
Micucci, J. A. (2005). El adolescente en la terapia familiar. Cómo romper el ciclo del conflicto y el control. Madrid: Amorrortu.
Omer, H. (2004). Non violent resistance: a new approach to violent and self-destructive children. Cambridge: Cambridge University Press.
Pereira, R. (2006). Violencia filio-parental: un fenómeno emergente. Revista Mosaico, 36, 27-32.
Pereira, R.; Bertino, L. (2009). Una comprensión ecológica de la violencia filio-parental. Redes, 21, 69-90.
Pereira, R.; Bertino, L. (2010). Cuando los adolescentes toman el poder. Sistemas Familiares y otros sistemas humanos, 1. 93-115.
Pérez, T.; Pereira, R. (2006). Violencia filio-parental: un fenómeno emergente. Introducción. Revista Mosaico, 36, 1-3.
Pozo, M. T. (2002). La planificación de la investigación en educación social. En F. López N.; M. T. Pozo Ll. (Coord.). Investigar en educación social (pp.15-38). Sevilla: Junta de Andalucía.
Redondo, S. (2008). Manual para el tratamiento psicológico de los delincuentes. Madrid: Pirámide.
Rodríguez, F. L. (2002). La sistematización de la observación: el diario de campo. En F. López N.; M. T. Pozo Ll. (Coord.). Investigar en educación social (pp. 161-176). Sevilla: Junta de Andalucía.
Salamanca, A. B.; Crespo, C. (2007). El Diseño en la investigación cualitativa. Nure Investigación, 27, 1-6.
Samper, P.; Tur, A. M.; Mestre, V.; Cortés, M. T. (2008). Agresividad y afrontamiento en la adolescencia: Una perspectiva intercultural. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8, 431-440.
Santiago, L. (2008). Intervención con familias de adolescentes problemáticos. Barcelona: Centro Kine.
Taylor, S. J.; Bogdan, R. (1987): Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
Tew, J.; Nixon, J. (2010). Parent abuse: Opening up a discussion of a complex instance of family power relations. Social Policy and Society, 9(4), 579-589.
Trujillo, J. J. (2014). Una visión de la violencia ascendente desde la experiencia terapéutica. Revista de Ciencias de la Información, 31(29), 29-39.
Vázquez-Pastor, L. (2016). El ingreso de menores con problemas de conducta en centros específicos de protección. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 11, 134-162. http://dx.doi.org/10.4995/reinad.2016.5906
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull