Estan els estudiants espanyols de treball social interessats a rebre formació en competències espirituals?
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Arxius complementaris

Tablas (Castellano)

Com citar

Muñoz-García, Antonio; and Ojeda López, Ángel María. “Estan els estudiants espanyols de treball social interessats a rebre formació en competències espirituals?”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 69, pp. 111-26, doi:10.34810/EducacioSocialn69id320427.


Resum

Aquest estudi explora l’interès d’un grup d’estudiants en la formació en competències espirituals i fortaleses personals, així com el seu nivell de competència autopercebuda. Estudiants del Grau en Treball Social de la Universitat de Granada (N = 208, 88.9% dones, 11,1% homes, edat mitjana = 21) van respondre a un qüestionari compost per 18 competències seleccionades del qüestionari de Young, Cashwell, Wiggins-Frame i Belaire (2002), valorant (1) la importància d’aquestes competències per a la seva formació, i (2) el grau de formació autopercebuda. Aquestes es van contrastar amb (3) el desig de rebre formació en competències del seu pla d’estudis, així com (4) a conèixer aspectes teòrics, tècniques i procediments adreçatsa millorar fortaleses personals. Els resultats van mostrar un interès moderat dels estudiants per la formació en competències espirituals i fortaleses personals, particularment en aspectes pràctics i d’intervenció i en menor mesura en aspectes teòrics/reflexius

Paraules clau

  • espiritualitat
  • competències espirituals
  • treball social
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn69id320427
PDF
PDF (Castellano)

Referències

ANECA (2005). Libro Blanco. Título de Grado en Trabajo Social. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.

Benavent, E. (2013). Espiritualidad y educación social. Barcelona: UOC.

Canda E.; R.; Furman, L. D. (1999). Spiritual Diversity in Social Work Practice: The Hearth of Helping. New York: The Free Press.

Canda, E. R.; Furman, L. D. (2010). Spiritual diversity in social work practice: The heart of helping (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

Crisp, B. (2010). Spirituality and social work. Oxford: Routledge.

Cowlishaw, S.; Niele, S.; Teshuva, K.; Browning, C.; Kendig, H. (2014). Older adults spirituality and life satisfaction: a longitudinal test of social support and sense of coherence as mediating mechanisms. Ageing & Society,33(7), 1-20.

Furness, S.; Gilligan, P. (2010). Social Work, Religion and Belief: Developing a Framework for Practice. British Journal of Social Work, 40(7), 2185-2202.

Gilligan, P.; Furness, S. (2006). The Role of Religion and Spirituality in Social Work Practice: Views and Experiences of Social Workers and Students. The British Journal of Social Work, 36, 617-637.

Gilligan P.; Furness, S. (2014). Religión y espiritualidad en la formación y la práctica del trabajo social en el Reino Unido. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 56, 31-46.

Giménez, A. V.; De Ieso, L. C. (2011). Territorio, diversidad cultural y religiosidad. Una perspectiva de Trabajo Social. Trabajo Social, 13, 143-152.

Giménez, A.; Pavón, P.; Rico, P. (2014). Lo emocional y lo espiritual en el Trabajo Social. Una aproximación holística al campo profesional. Margen, 74, 1-9.

Gray, M.; Coates, J. (2013). Changing values and valuing change: Toward an ecospiritual perspective in social work. International Social Work, 56(3),356-368.

Harrington, A. (2016). The importance of spiritual assessment when caring for older adults. Ageing & Society, 36, 1-16.

Hodge, D. R. (2013). Spirituality in social work. En Encyclopedia of social work [Online]. Retrieved from Http://so-cialwork.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780199975839.001.0001/acrefore-9780199975839 e-1084?rskey= qWZme6&result=1

Hodge, D. R. (2015). Spirituality and Religion among the General Public: Implications for Social Work Discourse. Social Work, 60, 219-227.

Husain, A.; Sherr, M. E. (2015). Introduction: Religion and Spirituality in Competency-Based Social Work practice. Social Work & Christianity, 42, 3-6.

Koenig, H. G. (2013). Spirituality in patient care: Why, how, when, and what (3rd ed.). West Conshohocken, PA: Templeton Press.

Koenig, H. G.; King, D. E.; Carson, V. B. (2012). Handbook of religion and health (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

Oxhandler, H. K.; Pargament, K. (2014). Social Work Practitioners’ Integration of Clients’ Religion and Spirituality in Practice: A Literature Review. Social Work, 59, 271-279.

Peterson, C.; Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues. A handbook and classification. New York: APA & Oxford University Press.

Russel, R. (1998). Spirituality and religion in graduate social work education. En E. R. Canda (Ed.), Spirituality in social work: New directions (pp.15-29). New York: Haworth Press.

Seinfeld, J. (2012). Spirituality in Social Work Practice. Clinical Social Work Journal, 40, 240-244.

Seitz, C. R. (2014). Utilizing a Spiritual Disciplines Framework for Faith Integration in Social Work: A Competency-Based Model. Social Work & Christianity, 41, 334-354.

Senreich, E. (2013). An Inclusive Definition of Spirituality for Social Work Education and Practice. Journal of Social Work Education, 49, 548-563.

Sheridan, M. (2009). Ethical issues in the use of spiritually based interventions in social work practice: What we are doing and why. Journal of Religion and Spirituality in Social Work, 28, 99–126.

Sue, D. W.; Sue, D. (2013). Counseling the culturally diverse: Theory and practice (6th ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.

Young, J. S.; Cashwell, C.; Wiggins-Frame, M.; Belaire, C. (2002). Spiritual and religious Competencies: A national Survey of CACREP-Accredited Programs. Counseling and Values, 47, 22-33.