Resum
Es presenta un nou enfocament de l’acompanyament educatiu dels adolescents a partir del medi obert. L’objectiu és afavorir el desenvolupament positiu integral aplicant un model ecològic que abordi els diferent nivells d’interacció entre jove i context. El model proposat, basat en la figura d’un educador d’adolescents que interactua amb la comunitat, permet una intervenció altament eficaç. Té en compte la totalitat de l’experiència vital dels joves i promou el seu empoderament i protagonisme en els propis processos de desenvolupament i de creació de projecte de vida.
Paraules clau
Referències
Benson, P. L. (1997). All kids are our kids. San Francisco: Jossey-Bass.
Benson, P. L.; Scales, P. C.; Hamilton, S. F.; Sesma, A. Jr. (2006). Posi-tive youth development: Theory, research and applications. En R.M. Lerner (Ed.), Theoretical models of human development. Volume 1 of Handbook of Child Psychology (6th ed., pp. 894–941). Editors-in-chief: W. Damon & R.M. Lerner. Hoboken, NJ: Wiley.
Bisquerra, R.; Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educa-ción XXI, 10.
Bronfenbrenner, U.; Morris, P. A. (1998). The ecology of developmental processes. In W. Damon & R. Lerner (1998). Handbook of child psychology: Theoretical models of human development, Volume 1, 5th ed., , (pp. 993-1028). Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc.Bourdieu, P. (1964) La Reproduction. Éléments pour une théorie du systè-me d’enseignement. París: Éditions de Minuit.
Bourdieu, P. (1979). La distinction. Critique sociale du jugement. Paris: Éditions de Minuit.
Díaz-Aguado, M. J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema, 17 (4), 549-588.
Dubet, F. (2004) L’école des chances: qu’est-ce qu’une école juste? París: Seuil.
Erikson, E. (1972). Adolescence et crise. La quête de l’identité. París: Fla-mmarion.
Funes, A. (2008). L’acompanyament educatiu dels infants i adolescents, de les seves famílies, de les escoles, des del municipi. VII Jornada de Bones Pràctiques Locals en Educació. Acompanyament a l’escolaritat: una aproxi-mació pràctica. Sant Vicenç dels Horts, 8 de maig de 2008.
Frankl, V. (1991). El hombre en busca del sentido. Barcelona: Herder.
Garcia, M. (2004). L’absentisme escolar a l’ensenyament primari i secundari obligatori. Alguns resultats de la recerca. Educar 33, 159-180.
Giroux, H. (1983). Theory and Resistance in Education: Towards a Pedagogy for the Opposition, 2nd Edition. Connecticut: Bergin & Garvey.
Larson, R. (2000). Toward a Psychology of Positive Youth Development. American Psychologist, 55 (1), 170-183.
Lerner, R. M.; Benson, P. I. (2003). Developmental assets and assetbuil-ding communities: Implications for research, policy and practice. Nueva York: Kluver Academic/Plenum.
Lerner, R. M. (2002). Concepts and theories of human development (3rd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Bronfenbrenner, U. & Morris, P. A. (1998). The ecology of developmental processes. En W. Damon (Ed.) Han-dbook of Child Psychology(5th ed., pp. 993–1027). New York: Wiley and Sons.
Lerner, R. M.; Lerner, J. V.; Almerigi, J. B.; Theokas, C.; Phelps, E.; Gestsdottir, S.; Smith, L. M. (2005). Positive Youth Development, Parti-cipation in community youth development programs, and community con-tributions of fifth-grade adolescents findings from the first wave Of the 4-H study of Positive Youth Development. The Journal of Early Adolescence, 25(1), 17-71.
López, F. (2008). Necesidades en la infancia y en la adolescencia. Respuesta familiar, escolar y social. Madrid: Pirámide.
Marcia, J. E.; Waterman, A. S.; Matteson, D. R.; Archer, S. L.; Orlofsky, J. L. (2012). Ego identity: A handbook for psychosocial research. Springer Science & Business Media.
Oliva, A.; Parra, A.; Pertegal, M. A.; Ríos, M.; Antolín, A. (2008). La promoción del desarrollo adolescente: recursos y estrategias de interven-ción. Sevilla: Consejería de Salud, Junta de Andalucía.
Pourtois, J. P.; Desmet, H. (1997). La vie postmoderne. París: Presse Uni-versitaire de France.
Rappaport, J. (1987). Terms of empowerment/exemplars of prevention: Toward a theory for community psychology. American journal of communi-ty psychology, 15(2), 121-148.
Reay, D. (2006). The zombie stalking English schools: social class and edu-cational inequality. British Journalof educational studies, 54 (3), 288-307.
Simpson, A. R. (2001). Raising teens. A Synthesis of Research and a Foun-dation for Action. Proyecto del Parenting of Adolescents Center for Health Communication, Harvard School of Public Health.
Viguer, P. (2004). Optimización Evolutiva. Fundamentos del desarrollo óp-timo. Madrid: Pirámide.
Willis, P. (1974) Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs New York: Columbia University Press.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull