Resum
Aquest article se centra en la formació i la intervenció de professionals de l’educació social en qüestions relacionades amb la igualtat entre homes i dones, així com amb la prevenció de la violència de gènere. Es presenten els resultats més rellevants sobre la formació en gènere de l’alumnat del Grau d’Educació Social, que ens porten a reflexionar sobre la necessitat de potenciar-la per facilitar la seva intervenció en diferents situacions,fet pel qual s’inclou una proposta. Respecte a la intervenció dels educadors/es socials, es ressalta la diversitat de camps d’acció d’aquests professionals i la pertinència d’incloure la perspectiva de gènere en el disseny de les seves accions.
Paraules clau
Referències
Amorós, P.; Ayerbe, P. (coord.) (2000). Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis.
ASEDES, C. (2007). Documentos profesionalizadores. Código Deontológico de educador y educadora social. Toledo: Col·legi Oficial d’Educadores Socials de Castella-la Manxa. Recuperat dehttp://www.eduso.net/archivo/docdow.php?id=143
Bas-Peña, E.; Pérez-de-Guzmán, V.; Vargas-Vergara, M. (2014). “Educación y género. Formación de los educadores y educadoras sociales”. Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, (23), pp. 95-120.
Bas-Peña, E.; Pérez-de-Guzmán, V. Vargas-Vergara, M. (2014). “Educación y Género: La formación de los educadores y educadoras sociales”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2395-120. DOI:10.7179/PSRI_2014.23.05
Bas-Peña, E.; Pérez-de-Guzmán, V. Vargas-Vergara, M. (2014). “Contribución de la lectura a la formación en género en el Grado de Educación Social: Estudio descriptivo y censal”. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 12, juliol-desembre, pp. 129-148.
Bas-Peña, E.; Pérez-de-Gúzman, V.; Maurandi López, A. (2015). Formación en violencia de género en el Grado de Educación Social de las universidades españolas. Bordón. Revista de pedagogía, Vol. 67, Nº 3, pp. 51-66.
Basanta-Reyes, A. (2005). “La pasión de leer”. Revista de Educación, Extra 1, 189-201.
Constitució Espanyola (1978). Recuperat de http://www.congreso.es/consti/constitucion/indice/
De Miguel Luken, V. (2015). Percepción de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, Centre de Publicacions.
Deleuze, G. (2009). Futurs instituteurs et faibles lecteurs: réalité et/ou fata-lité? Enjeux 74, pp. 93-100.
Díaz-Aguado, M. J. (dir.) (2012). La juventud universitaria ante la igualdad y la violencia de género. Universitat Complutense de Madrid i la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. NIPO: 680-12-108-1. Recuperat dehttp://www.upm.es/sfs/Rectorado/Gerencia/Igualdad/Documentos/Juven-tud_Universitaria_ante_igualdad_y_violencia_de_ genero_%202012.pdf
European Union Agency for Fundamental Rights(FRA) (2016). Zero tolerance of violence against women. Recuperado dehttp://ec.europa.eu/justice/gender-equality/gender-violence/index_en.htm
Ferrer Pérez, V. A.; Bosch Fiol, E.; Navarro Guzmán, G. (2011). “La violencia de gênero em la formaicón universitária: análisis de factores pre-dictores”. Anales de Psicología, vol. 27 (2) (maig), pp. 435-446.
García Roca, J. (2001). “La navegación y la fisonomía del naufragio. El aspecto moral de las profesiones sociales”.
Kisnerman, N. (comp.), Ética ¿un discurso o una práctica social? Buenos Aires: Paidós.
González-García, J. (2011). “Desarrollo de la identidad a partir de experiencias narrativas”. Revista Iberoamericana de Educación, 5 (54), pp. 25-39.
Hernández, C. (2012). Violencia de género: “Una cuestión de Educación Social”. RES. Revista de Educación Social, 14, Gener, pp. 1-3.
Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació (2011). Ministeri de Ciència i Innovació. Agencia Estatal Butlletí Oficial de l’Estat. Recuperat de https://books.google.es/books?isbn=8434019787
Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere. Madrid: BOE, 2004. Recuperat de http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/lo1-2004.html
Llei Orgànica 3/2007 per a la igualtat efectiva entre dones i homes. Madrid: BOE, 2007. Recuperat de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-6115
Llei Orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’Universitats. Recuperat de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-7786
Llibre Blanc del títol de Grau de Pedagogia i Educació Social promogut per l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i l’Acreditació (ANE-CA, 2005). Recuperat de http://www.aneca.es/var/media/150392/libroblan-co_pedagogia1_0305.pdf
Macroenquesta de Violència sobre la Dona (2015) Recuperat de http://www.violenciagenero.msssi.gob.es/violenciaEnCifras/macroencuesta2015/home.htm
Organització de Nacions Unides (2015). Informe sombra España 2008-2013. Recuperat de http://cedawsombraesp.wordpress.com/
Organització de Nacions Unides (2015). Informe CEDAW/C/ESP/CO/7-8 de juliol Recuperat de https://cedawsombraesp.wordpress.com/2015/07/02/nota-de-prensa-la-onu-suspende-a-espana-en-igualdad-de-genero/
ONU (1948). Declaració Universal dels Drets Humans. Recuperat de http://www.derechoshumanos.net/normativa/normas/1948-DeclaracionUniversal.htm
Pérez Gómez, A.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández, M.; Serván Núñez, M. J. (2009). Aprender en la Universidad. El sentido del cambio en el EEES. Junta de Andalucía, Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa.
Rojas Marcos (1998). Las semillas de la violencia. Madrid. Espasa.
Sánchez Gómez, M. C.; Martín García, A. V.; Palacios Vicario, B. (2015). “Indicadores de violencia de género: en las relaciones amorosas. Estudio de caso en adolescentes chilenos”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 26, pp. 85-109.
Valls Carol, R.; Aguilar Ródenas, C.; Olea, A.; José, M.; Colás Bravo, M. P.; Fisas Ollé, M.; Torrego Egido, L. (2008). Violencia de género en las universidades españolas. Memòria final. 2006-2008 (Exp. 50/05).
UNESCO (2014). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2013-2014. Enseñanza y aprendizaje: Lograr la calidad para todos. Recuperat de http://unesdoc.unesco.org/ images/0022/002256/225654s.pdf
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull