Resum
L’article té per objectiu explorar quins factorsesdevenen rellevants per al cessament de laconducta delictiva en menors i joves infractors,relacionant dos conceptes que malgrat que provenen d’àmbits disciplinaris diferents, el desistiment i la resiliència, tenen força elements en comú. En l’estudi participen un total de 110 joves de la província de Barcelona entre 14 i 17 anys que es troben pendentd’inici, en execució o han finalitzat un programa socioeducatiu (mediació, medi obert ointernament) en l’àmbit de la justícia juvenil. S’utilitza un qüestionari i una fitxa per recollirinformació de les bases de dades del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya. Els principals resultats indiquen que un passat advers no dificulta el desistiment, i que l’acció de factors de protecció contextuals i individuals fa minvar el risc de reincidència.Paraules clau
Referències
Bartel, P.; Borum, R.; Forth, A. (2003). Development and concurrent validation of the structured assessment for violence risk in youth (SAVRY). Manuascript Under Review. Tampa: University of Souyth Florida. (Trad. Vallés L., i Kilterman E. (2006). Manual per a la valoració estructurada del risc de violència en joves. Barcelona: Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.
Blokland, J.; Nieuwbeerta, P. (2005). “The effects of life circumstances on longitudinal trajectories of offending”. En: Criminology, 43 (4), 1203-1240.
Capdevila, M.; Ferrer, M.; Luque, E. (2005). La reincidència en el delicte en la justícia de menors. Barcelona: Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.
Cid, J.; Martí, J. (2011). El procés de desistiment de les persones empresonades, obstacles i suports. [en línia]. Barcelona: Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Disponible: http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/ARXIUS/SC_3_175_11_cat.pdf [Consulta: 2012, 16 de febrer].
Farrall, S.; Maruna, S. (2004). “Desistance-focused criminal justicie policy research: Introduction to a special issue on desistance from crime and public policy”. En: The Howard Journal of Criminal Justice, 43 (4), 358-367.
Garrido, V. (2005). Manual de intervención educativa en readaptación social (vol.1). Fundamentos de la intervención. València: Tirant lo Blanch.
Grotberg, E. (1995). Fortaleciendo el espíritu humano. La Haya: Fundación Bernard Van Leer.
Jessor, R. (1993). “Successful adolescent development among youth in high-risk Settings”. En: American Psychologist, 48 (2), 117-126.
Jessor, R.; Van Den Bos, J.; Vanderryn, J.; Coasta, F.; Turbin, M. (1995). “Protective factors in adolescent problem behavior: moderator effects and development change”. En: Development Psychology, 13 (6), 923-933.
Laub, J.; Sampson, R. (2001). “Understanding desistance from crime”. En: M. Tonry, (Ed), Crime and justice: A review of research, 28, 1–76. Chicago: The University of Chicago.
Laub, J.; Sampson, R. (2003). Shared Beginnings, Diferent Lives. Delinquents from boys to Age 70. Cambridge: Harvard University Press.
Lerner, R. (2005). “Positive Youth development. A view of the Issues”. En: Journal of early adolescence, 25 (1), 10-16.
Loeber, R.; Le Blanc, M. (1990). “Toward a Developmental Criminology”. En: M. Tonry & N. Morris (Eds.), Crime and Justice, (vol. 12) (pp. 375-473). Chicago: University of Chicago Press.
Maruna, S. (2001). Making Good. How ex-convicts reform and rebuild their lives. Washington: American Psychological Association.
Moffitt, T. (1993). “Adolescence-limited and life-course persistent antisocial behavior: A developmental taxonomy”. En: American Psychological Association, 100 (4), 674-701.
Panuccio, E.; Martinez, D.; Sullivan, M. (2012). “Social support, Motivation, and the process of juvenile reentry: An exploratory analysis of desistance”. En: Jornal of Offender Rehabilitation, 51 (3), 135-160.
Rutter, M. (2000). “Resilience reconsidered. Conceptual considerations, empirical findings and policy implications”. En: J. P Shonkoff & S. J Meisels (Eds.), Handbook of early childhood intervention (2a ed.) (p. 651-682). New York, NY: Cambridge University Press.
Sampson, R. J.; Laub J. H. (1993). Crime in the Making: Pathways and Turning Points through Life. London: Harvard University Press.
Shover, N. (1983). “The later stages of ordinary property offender careers”. En: Social Problems, 31(2), 208−218.
Thomberry,T.; Krohn, M. (2001). “The development of delinquency: An international pesrpective”. En: S.O. White (Ed.), Handbook of Youth Justice (pp.289-305). New York. Plenum.
Weitekamp, E.; Kerner, H. (1994). “Epilogue: Workshop and Plenary Discussions and Future Directions”. En: Weitekamp, E.G.M. – Kerner, H.J. (Eds.), Cross- National longitudinal research on human development and criminal behavior. Dordrecht: Kluwer Academic.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull