Resum
L’enfocament intercultural és el resultat de nombroses anades i vingudes entre les pràctiques de formació dels treballadors socials que intervenen amb els migrants i amb un procés de recerca. Aquest enfocament emergeix gràcies al mètode de xocs culturals creat per Margalit Cohen-Emerique, que ha permès, d’una banda, l’accés a coneixements teòrics sobre la multiplicitat i la complexitat dels factors que interfereixen en qualsevol trobada intercultural i, de l’altra, delimitar les zones sensibles que apareixen en les interaccions d’ajuda i acompanyament als migrants en dificultat.Paraules clau
Referències
Abdallah-Pretceille, M. “Pédagogie interculturelle: bilan et expertise”. Dins: L’Interculturel en Education et Sciences Humaines. Universitat de Tolosa-Le Mirail, 1986. Sèrie A, XXXVI, p. 25-32.
Actes del col·loqui juny 1985.Cohen-Emerique, M.; Hohl, J. (2002),Les ressources mobilisées par les professionnels en situation interculturelle. Éducation Permanente, 2002, p. 150, 161-195.
Acepp.Construire une pédagogie à partir de la diversité des enfants des familles: un enjeu pour la petite enfance. París: ACEPP, 2008. www.acepp.asso.fr.
Berry, J. W. “Acculturation et adaptation”. Dins: Hiley, M. A.; Lefebvre, M. L. Identité collective et altérité. Diversité des espaces/spécificités des pratiques. París: L’Harmattan, 1999, p. 177-196.
Bourhis, R.Y.; Bougie, E. “Le modèle d’acculturation interactif. Une étude Exploratoire”. Dins: Revue Québécoise de Psychologie, 1998, 19 (3), p. 75-114.
Franchi, V.Approche clinique et sociocognitive des processus identitaires et de la représentation de soi en intercultural. Tesi doctoral de Psicologia. París X-Nanterre, 1999, 2 volums.
Bouquet, B. “Conflits de valeurs et pratiques professionnelles. Réflexions introductives”. Dins: Vie Sociale-Entre normes et valeurs. Le cas du travail social, 2003, número 4, p. 83-88.
Camilleri, C. “Les conditions structurelles de l’interculturel”. Dins: Revue Française de Pédagogie, 1993, (103), abril-juny, p. 43-50.
Cohen-Emerique, M.Pour une approche interculturelle en travail social Théories et pratiques. Rennes: Presses de l’Ehesp, 2011.
Conseil de l’Europe. “Accommodements institutionnels et citoyens: cadres juridiques et politiques pour interagir dans les sociétés plurielles”. Dins: Ten-dances de la cohésion sociale (21), 2010.
Conseil de l’Europe (209).Interagir dans la diversité pour la cohésion sociale: cadres et références pour adapter l’organisation et les compétences des services sociaux aux exigences d’une société plurielle. Conferència Estrasburg, 7 i 8 desembre 2009. http://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies /socialcohesiondev/Forum/2009_fr.asp
De Gaulejac, V.L’histoire en héritage: Roman familial et trajectoire social. París:Desclée de Brouwer, 1999, col·lecció Sociologie Clinique.
Soonkindt, C. “Débattre des valeurs: quels repères et quelle légitimité?”. Dins: Vie Sociale-Entre normes et valeurs. Le cas du travail social, 2003, número 4, p. 99-112.
Vatz Laaroussi, M.Le familial au cœur de l’immigration. Stratégies de citoyenneté des familles immigrantes au Québec et en France. París: L’Harmattan/Espaces Interculturels, 2005.
Wieviorka, M. (ed.) Une société fragmentée? Le multiculturalisme en débat. París: La Découverte, 2005.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull