Resum
En aquest article volem proporcionar arguments a favor del treball per a la formació i promoció de les competències parentals. Es reflexiona sobre el concepte de família.Introduïm el concepte de parentalitat, definim i classifiquem les competències parentals i les funcions dels pares competents. Plantegem diverses situacions formatives i terapèutiques com a mesura de suport per a l’exercici de la parentalitat positiva i de la intervenció en famílies vulnerables o en risc d’exclusió social. Finalment, es conclou destacant la importància de la formació i promoció de les competències parentals per poder garantir el correcte desenvolupament de tots els membres de la família, especialment dels infants.Paraules clau
Referències
Barudy, J. (2005), Familiaridad y competencias: el desafío de ser padres. A: Barudy, J. i Dantagnan, M. Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Gedisa. Barcelona.
Barudy, J. (2009), Conferencia presentació a les Jornadas Europeas sobre Resiliencia. Institut Francès de Barcelo-na, 19 i 20 de març.
Barudy, J.; Dantagnana, M. (2005), Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resilencia. Gedisa. Bar-celona.
Barudy, J.; Dantagnana, M. (2010), Los desafíos invisibles de ser madre o padre. Manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental. Gedisa. Barcelona.
Bermejo, F.; Estévez, I.; García, M.I.; García-Rubio, E.; Lapastora, M.; Letamendía, P.; Parra, J.C.; Polo, A.; Sueiro, M.J.; Velázquez, F. (2007), CUIDA: Cuestionario para la evaluación de adoptantes, cuidadores, tutores y media-dores. TEA. Madrid.
Cartié M.; Ba llonga, J.; Gimeno, J. (2008), Estudi comparatiu sobre competències parentals en famílies amb dinà-miques violentes versus famílies amb dinàmiques no violentes ateses al SATAF. Departament de Justícia. Gene-ralitat de Catalunya.
Cyrulnik, B. (2002), Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa. Barcelona.
Cyrulnik, B. (2007), De cuerpo y alma. Neuronas y afectos: la conquista del bienestar. Gedisa. Barcelona.
Garrido, L.; Gil, E. (1997), Estrategias familiares. Alianza Universidad. Madrid.
González, A.; Fernández, J.R.; Secades, R. (coords.) (2004). Guía para la detección e intervención temprana con menores en riesgo. Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias. Gijón.
Martín, J.C.; Máizquez, M.L.; Rodrigo, M.J. (2009), “La educación parental”. Intervención Psicosocial, 18, (2), 121-133.
Masten, A. S.; Curtis, W. J. (2000), “Integrating competence and psychopathology: Pathways toward a comprehe-nsive science of adaption indevelopment”. Development and Psychopathology, 12 (3), 529-550.
Máizquez, M.L.; Rodríguez, G.; Rodrigo, M.J. (2004), “Intervención psicopedagógica en el ámbito familiar: los programas de educación para padres”. Infancia y Aprendizaje, 27, 403-406.
Muñoz Silva, A. (2005), “La familia como contexto de desarrollo Infantil. Dimensiones de análisis relevantes para la intervención educativa y social”. Portularia, 2, 147-163.
Navarro, L. (2007), Adopcions internacionals: anàlisi de les motivacions inicials per esdevenir pares adoptius a Catalunya. Treball de recerca no publicat. Universitat Ramon Llull, Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna, Barcelona.
Organització de les Nacions Unides (ONU) (1989), Convenció sobre els Drets dels Infants
Palacios, J. (1999a), La familia como contexto de desarrollo humano. Secretariado de Publicaciones de la Univer-sidad de Sevilla. Sevilla.
Palacios, J. (1999b), “La familia y su papel en el desarrollo afectivo y social”. A: F. López, I. Etxebarría, M.J., Fuentes i M.J. Ortiz (Eds.), Desarrollo afectivo y social (267-284) Pirámide. Madrid.
Palacios, J.; Rodrigo, M.J. (1998), “La familia como contexto de desarrollo humano”. A: M. J. Rodrigo y J. Palacios, J. (Eds.), Familia y desarrollo humano. Alianza Editorial. Madrid.
Rodrigo, M. J.; Máiquez, M. L.; Martín, J. C.; Byrne, S. (2008), Preservación Familiar: un enfoque positivo para la intervención con familias. Pirámide. Madrid.
Rodrigo, M. J.; Martín, J. C.; Cabrera, E.; Máizquez, M. L. (2009), “Las competencias parentales en contextos de riesgo psicosocial”. Intervención psicosocial, 18, (2), 113-120.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull