Resum
La història de l’acolliment residencial a la Comunidad de Madrid ha evolucionat d’un model basat en la protecció i cura del menor en les anomenades “Institucions Totals” a un altre que té com a objecte de treball a la família en el seu conjunt, denominat “Model Territorial”. El pas d’un a l’altre va suposar una gran aposta per la recuperabilitat de la dinàmica familiar deteriorada. Així mateix es va apostar per donar un paper més participatiu als menors. Tanmateix, l’arribada de menors d’altres països va suposar una nova situació de desemparament, que no encaixava en els “procediments d’intervenció” desenvolupats fins ara. El Centre de 1a Acollida ha exercit d’observatori privilegiat per detectar qualsevol canvi. Així va passar amb aquesta nova realitat, que va obligar a crear un sistema de respostes a las necessitats plantejades.
Paraules clau
Referències
ACNUR, “Los niños refugiados. Directrices sobre protección y cuidado”.
Casas, Ferrán (1987). Las Instituciones Residenciales para la Atención de Chicos y Chicas en Dificultad Socio-Familiar. Consejería de Sanidad y Servicios Sociales, Comunidad de Madrid.
Castillo Godoy Renate I (2004), “El menor inmigrante no acompañado acogido en centros tutelados y en edad laboral en la Comunidad de Madrid “.
De Paul Ochotorena, J. (1996), Manual de Protección Infantil. Masson. Madrid.
Fernández del Valle, Jorge; Fuertes Zurita, Jesús (2000), El Acogimiento Residencial en la protección a la Infancia. Pirámide. Madrid.
Funes, Jaime (1996), Droga y Adolescentes. Aguilar. Madrid.
Manzanos Cesary otros (2004), “Trabajo Social y educación social con inmigrantes en países receptores y de origen”. Ediciones Aljibe.
Moreno Díaz, Ángel (1993), “Aspectos Psicosociales de los Adolescentes institucionalizados: un problema sin solución”. Curso en la VII Escuela de Verano de Psicología de la Universidad Complutense. Madrid.
Moreno Díaz, Ángely otros, (1989), La Atención en Pisos-Residencia para Adolescentes. Consejería de Educación y Juventud. Comunidad de Madrid.
Melendro, Miguel (2007), “Estrategias educativas con adolescentes y jóvenes en dificultad social”. UNED Aula Abierta.
Suárez Navaz, Liliana (2004), Niños entre fronteras: Migración de menores no acompañados en el Mediterráneo Occidental.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull