Art-teràpia i adolescència: un exemple de la Unitat d'Escolarització Compartida (UEC)
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Marxen, Eva. “Art-teràpia i adolescència: un exemple de la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC)”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 43, pp. 102-20, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/180645.


Resum

Els contextos institucionals en què es pot aplicar l’art-teràpia amb adolescents són molts i molt diversos; així mateix, les formes d’aplicar-la varien molt segons les característiques dels joves i de les institucions. A la UEC resulta molt eficaç utilitzar l’art com a mètode per abordar de manera indirecta els múltiples problemes conductuals i socials dels usuaris. S’explica l’aplicació, els processos creatius i els possibles resultats, sempre partint d’una comprensió psicoanalítica de les dinàmiques de treball.

Paraules clau

  • art-teràpia
  • llenguatge indirecte
  • problemes conductuals
  • procés creatiu
  • unitat d'escolarització compartida
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Aichhorn, A. (2005), Verwahrloste Jugend. Die Psychoanalyse in der Fürsorgeerziehung. Huber. Berna. (Versió castellana (2006). Juventud desamparada. Gedisa. Barcelona).

Aubert, JP.; Lehousse, C. (2007), "A Rap and Slam Workshop in Prison". Ponencia en la IX Conferencia Europea de las Artes Terapias, Universidad de Tallin, Estonia.

Blos (2003), La transición adolescente. Amorrortu. Buenos Aires i Madrid.

Brocher, J. (1999), "Le benswelt und Didaktik -Unterricht mit verhaltensauffälligen Jugendlichen auf der Bas i ihrer (alltags-) ästhetischen Produktionen". A Hampe, R.; Ritschl, D. i Waser, G. (eds.), Kunst, Gestalrung und Therapie mit Kindern und Jugendlichen. Universität Bremen. Bremen. ["Mundo vital y didáctica - clases con adolescentes conflictivos a base de sus producciones estéticas (cotidianas)". A Arte, creación y terapia con niños y adolescentes.]

D' Angelo, M. (2000), "Casoclínico. Límites de una intervención". A Hartmann, A.; Quaglia, CT. i Kuffer, J. Adolescencia: una ocasión para el psicoanálisis. Mino y Dávila Editores. Buenos Aires i Madrid.

Dannecker, K. (1999), "Horror in der Kunst - Horror Vacui? Angst in der Kunst von Kindern und Jugendlichen und ihre Behandlung in der Kunsttherapie". A Hampe, R.; Ritschl, D. i Waser, G . (eds .). Kunst, Gestaltung und Therapie mit Kindern und Jugendlichen. Universität Bremen. Bremen. ["Horror en el arte -horror vacui? Angustia en el arte de niños y adolescentes y su tratamiento en arteterapia". A Arte, creación y terapia con niños y adolescentes.]

Delaroche, P. (2001), "Pedagogía y/o psicoterapia". A Mannoni, O.; Deluz, A.; Gibello, B . i Hébrard, J. La Crisis de la Adolescencia. Gedisa. Barcelona.

Domma, W. (1999). "Ásth etische Erziehung mit verhaltensauffälligen Schülern - konzeptionelle Überlegungen am Beispiel der Kunstwerkstatt". A Hampe, R.; Ritschl, D. i Waser, G. (eds.). Kunst, Gestaltung und Therapie mit Kindern und Jugendlichen. Universität Bremen. Bremen. ["Educación estética con alumnos conflictivos - reflexiones conceptuales al ejemplo del taller de arte". A Arte, creación y terapia con niños y adolescentes.]

Feixa, C. (2006), De jóvenes, bandas y tribus . 3a edició actualitzada. Ariel. Barcelona.

Fiorini, H. (1995). El psiquismo creador. Paidós. Buenos Aires.

Fize, M. (2007). Los adolescentes. Fondo de Cultura Económica. México.

Goffman, E. (2004), Internados. Amorrortu. Buenos Aires.

Hartmann, A. (2000a). "La dirección de la cura en el límite de la subjetividad". A Hartmann, A.; Quaglia, CT. i Kuffer, J. Adolescencia: una ocasión para el psicoanálisis. Mino y Dávila Editores. Buenos Aires.

Hartmann, A. (2000b), "Acting out -Pasaje al acto". A Hartmann, A.; Quaglia, CT. i Kuffer, J. Adolescencia: una ocasión para el psicoanálisis. Minoy Dávila Editores. Buenos Aires.

Klein, M. (1965), "La técnica del juego. Su alcance y su función". A Klein, M. Nuevas direcciones en psicoanálisis, Obras completas. Paidós. Buenos Aires.

Klosinski, G. (1999), "Chancen und Grenzen der Kunsttherapie bei Pubertierenden und Adoleszenten aus der Sicht des Jugendpsychiaters". A Hampe, R.; Ritschl, D. i Waser. G. (eds.). Kunsl, Gestallung und Therapie mit Kindern und Jugendlichen. Universität Bremen. Bremen. ["Oportunidades y límites de la arteterapia con púberes y adolescentes desde la perspectiva del psiquiatra infanto-juvenil". A Arte, creación y terapia con niños y adolescentes.]

Kramer, E. (1958), Art Therapy in a Children's Community. A study of the Function of Art Therapy in the Treatment Program of Wiltwyck School for Boys. Springfield/Ill., Charles C. Thomas. (1977). Schocken Books. Nueva York. (Versió castellana (1982). Arteterapia en una comunidad infantil, Buenos Aires, Kapelusz.).

Kramer, E. (1993), Art as Therapy with Children. Magnolia Street Publishers. Chicago.

Kramer, E. (1998), Childhood and Art Therapy. Notes on Theory and Application. Magnolia Street Publishers. Chicago.

Linesch, D. (1988). Adolescent Art Therapy. Brunner/Mazel. Nueva York. Marxen, E. (2007), "Duelo migratorio y bandas juveniles". A Revista de Psicopatología y Salud Mental del niño y del adolescente, Fundació Orienta, vol. 9, abril 2007, pp. 57-64.

Marxen, E. (2008), "Therapeutic Thinking in Contemporary Art. Or Psychotherapy in the Arts" . A The Arts in Psychotherapy. http://dx.doi.org/10.1016/j.aip.2008.10.004 i en el n° 36 (2009), pp. 131-139.

Menzen, KH. (1999), "Neue Paradigmen jugendlicher Entwicklung". A Hampe, R.; Ritschl, D. i Waser, G. (eds.). Kunst, Gestaltung und Therapie mit Kindern und Jugendlichen. Universität Bremen. Bremen. ["Nuevos paradigmas en el desarrollo juvenil". A Arle, creación y terapia con niños y adolescentes.]

Naumburg, M. (1997), "La terapia artística: su alcance y función". A Hammer, EF. Tests proyectivos gráficos. Paidós. Barcelona i Buenos Aires.

Quaglia, CT. (2000). "La violencia, a la retaguardia del orden establecido". A Hartmann, A.; Quaglia, CT. i Kuffer, J. Adolescencia: una ocasión para el psicoanálisis . Mino y Dávila Editores. Buenos Aires i Madrid.

Ribalta, J. (2002), "Sobre el servicio público en la época del consumo cultural". A Zehar, n° 47 i 48, Arteleku, Donostia-San Sebastián, pp. 68-75.

Ribalta, J. (2004). "Contrapúblicos. Mediación y construcción de públicos". http://republicart.net/disc/institution/ribalta01_es.htm.

Ribalta, J. (2006). "Patrimoni comú, modernitat perifèrica, educació política, crítica institucional. Notes sobre la practica del MACBA". A Papers d'Art, n. 90, Fundació Espais d'Arts Contemporani, Girona, pp. 28-31

Schaverien, J. (2000). "The Triangular Relationship and the Aesthetic Countertransference in Analytical Art Psychotherapy". A Gilroy, A. i McNeilly, G. (eds.). The Changing shape of Art Therapy. Jessica Kingsley Publishers. Londres i Filadelfia.

Wodiczko, K. (1999). Critical Vehicles. Writings, Projects. Interviews. The MIT Press. Cambridge.

Winnicott, DW. (2003). Deprivación y delincuencia. Paidós. Buenos Aires.

Winnicott, DW. (1971). Realidad y juego. Gedisa. Barcelona.