Pedagogia en la intervenció socioeducativa amb dones immigrades
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Expósito Molina, Carme. “Pedagogia en la intervenció socioeducativa amb dones immigrades”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 31, pp. 63-79, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165510.


Resum

La base d'aquest text és el treball educatiu amb dones immigrades realitzar des de 1998, a Granollers i municipis del voltant. Recull resultats de la investigació en efectuada dins del Màster en Educació i Immigració Intercultural, Universitat de Barcelona (2003) dirigit per Mary Nash i que va mostrar la relació entre les dificultats d'inclusió i les diferències educatives de les dones marroquines i subsaharianes, no alfabetitzades, d'origen rural preferentment, arribades arran del reagrupament familiar, s'entrevisten 20 dones, del Marroc, Senegal i Gambia, de 30 anys de mitjana i que feia que residien a Catalunya entre 2 i 13 anys. Paral·lelament, són entrevistats professionals - assistents socials, llevadores, pediatres i educadors -, que coneixen i tracten de forma significativa aquestes dones.

Paraules clau

cohesió social, diferència cultural, inclusió, intervenció socioeducativa, participació social social cohesion, cultural difference, inclusion, socio-educational intervention, social participarion cohesión social, diferencia cultural, inclusión, intervención socioeducativa, participación social
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Aixela, Yolanda (2000), Mujeres en Marruecos. Un anális is desde el parentesco y el género. Edicions Bellaterra. Barcelona.

Aixela, Yolanda (2001), "Cuando los hombres emigran ... " . Discursos y prácticas en torno al reconocimiento

social y familiar de las mujeres en Marruecos. OFRIM/Suplementos, Dirección General de Servicios Sociales,

junio 2001, pp. 184-197.

Besalú, Xavier (2000), "Famílies africanes, països multiculturals" , dins Quaderns d'Educació Contínua , pp. 33-43. Diputació de Valencia. Valencia.

Besalú, Xavier (2002), Diversidad cultural y educación. Editorial Síntesis. Madrid.

Casamitjana, Montserrat; Casanovas, Miquel; Formariz, Alfons (2005), La formació de persones adultes a Cata-lunya: propostes per afavorir la participació i evitar la desigualtat. (Debats/9). Fundació Jaume Bofill. Barcelona.

El Khayat, Rita (2004), La mujer en el mundo árabe. Icaria editorial. Barcelona .

García-Cano Torrico, María (2002). " Mujeres inmigrantes actoras y creadoras del proceso de integració n socio- laboral. Estudio de la "formació n para el trabajo" en contextos de inmigración", dins García Castaño, F.J; Murie

l López, C. (eds.), La inmigración en España: contextos y alternativas. Vol. 11. Actas del III Congreso sobre la

inmigración en España. Laboratorio de Estudios Interculturales.pp.615-626. Granada.

Guigon, Jean-Louis (2004), "La educació n, clave de la modernización. La universalizaci n de los sistemas

educativos del Magreb es la clave de la modernidad sin renunciar a la historia y a las prácticas sociales, locales

y religiosas". dins Afkar/ideas, núm. 4 , tardor, pp.84-88. Madrid.

Goodale, Gretchen. ( 1995), " Educación y Formación para las niñas en África", dins Africa Internacional. núm

. 18: La mujer en e l África subshariana, pp. 177-193. lepala. Madrid.

Juliano, Dolores.(2004), Excluidas y marginales. Ediciones Cátedra. Madrid.

Kaplan, Adriana. (1998), De Senegambia a Cataluña. Fundació " la Caixa·'. Barcelona.

Kaplan, Adriana (2000), Consequences of a glohal adult Educati on Strategy: the case of rural african women in

Spain, ponencia presentada al Seminari Education l Strategies, families and population dynamics. Acte organit-

zat pel Comité Internatio nal de Coopération dans les Recherches Nationales en Démographie (CICRED) i cele-brat a Ouagadougou ( Burkina Faso)el novembre de 1999. ( Papers de demografia. 175). Universitat Autónoma

de Barcelona , Centre d'Estudis De mografics. Bellaterra.

Kaplan,Adriana (2002), Els processos migratoris. Una motivació economica: senegambians a Catalunva. Edicions Bellaterra. Barcelona.

Lacoste-Dujardin, Camille. ( 1998). " Mujeres bereberes: del rigor patriarcal a la innovación", dins Raha. Rachid Ahmed: Mujer Tamanazight y fronteras culturales: estudios acerca del status de la mujer bereber de sus condicionamientos culturales. pp. 29-4 1. Servicio de publicaciones. Ciudad Autónoma de Melilla.

Les femmes migrantes et La création d'activité (2002). Migrations Etudes, núm. 104. Ministere de l'Emploi el la

Solidarité, France.

López, Anna (coord.) (2000), Deu anys de l ' Escola Samba Kubally. Universital de Girona. Girona.

Pajares, Miguel (dir.) (2003), La inse rción laboral de las pe rsonas inmigradas en Cataluña. CCOO-CERES. Barce-

lona. PAPERS, Revista de Sociología, núm. 60, Barcelona, Universitat Autónoma, 2000. Monografic sobre la immi

gració femenina a Europa.

Parella Rubio, Sonia (2003), Mujer, inmigrante y trabajadora: la doble discriminación. Anthropos. Barcelona.

Ramírez, Ángeles ( 1998), Migraciones, Género e Islam. Mujeres marroquíes en España. Agencia Española de Cooperación Internacional. Madrid.

Ribas, Natalia. (1999), Las presencias de la inmigración femenina. Un recorrido por Filipinas, Cambia y Marrue-

cos en Cataluña. Icaria. Barcelona

Santamaría, Enrique (2002), La incógnita del extraño. Una aproximación sociológica a la " inmigración no comu- nitaria". Anthropos. Barcelona.

Subirats, Joan (dir.) (2004), Pobresa i exclusió social. Una anilisi de la reedital espanyola i europea. Fundació " La

Caixa". Barcelona.