Educación y emancipación: de la experiencia de Jacotot a la expectativa de Rancière
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Xavier Laudo Castillo
This article studies how the pedagogy of Joseph Jacotot was received during
the 19th century and its revival by Jacques Rancière in the 21st century. How to
explain historically that the same event, the same proposal, is rejected in one time
and is accepted in another? The article aims to answer this question. Meanwhile, the
Rancières reinterpretation gives rise to a new pedagogical proposal. Its principles
and relationship with other pedagogies and teaching models are examined. Finally,
this work aims to reveal the effect of history and the passing of time on the way of
interpreting the past and future of educational experiences and possibilities.
the 19th century and its revival by Jacques Rancière in the 21st century. How to
explain historically that the same event, the same proposal, is rejected in one time
and is accepted in another? The article aims to answer this question. Meanwhile, the
Rancières reinterpretation gives rise to a new pedagogical proposal. Its principles
and relationship with other pedagogies and teaching models are examined. Finally,
this work aims to reveal the effect of history and the passing of time on the way of
interpreting the past and future of educational experiences and possibilities.
Article Details
How to Cite
Laudo Castillo, Xavier. “Educación y emancipación: de la <i>experiencia</i> de Jacotot a la <i>expectativa</i> de Rancière”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 21, pp. 65-87, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/267826.
Most read articles by the same author(s)
- Xavier Laudo Castillo, Albert Esteruelas i Teixidó, Jordi García i Farrero, Idees pedagògiques del taoisme: elements per a una pedagogia líquida entre la naturalesa i la norma , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 23: (gener-juny 2014)
- Xavier Laudo Castillo, Andrés Payà Rico, La idea d'universitat educadora en els discursos de Giner de los Ríos i Manuel García Morente , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Xavier Laudo Castillo, Sophie Scholl i La Rosa Blanca : resistència i testimoni dels estudiants de l'Alemanya nazi = Sophie Scholl and Die wieβe Rose : resistance and testimony of students in Nazi Germany , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 9-10: (2006-2007)
- Xavier Laudo Castillo, Introducció: Pensament pedagògic, filosofia i història de l'educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 21: (gener-juny 2013)