Els mercats financers entre els «públics» i les «multituds». Una aportació a la sociologia dels mercats des de la perspectiva de Gabriel Tarde
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article es proposa reflexionar sobre les dinàmiques contemporànies dels mercats financers a la llum dels conceptes de públic i de multitud, desenvolupats pel sociòleg Gabriel Tarde a finals del segle XIX, per a mostrar dues modalitats diferencials d’estructuració del llaç social entre els individus. Considerem que aquests conceptes ens permeten: a) posar èmfasi en la dimensió comunicacional que els mercats financers adquireixen en l’actualitat en col·locar al centre de l’activitat especulativa la circulació de «corrents d’opinió» per a la producció i l’assignació de valor als fluxos de monedes o altres instruments financers; i al mateix temps b) hipotetitzar que els mercats financers articulen la lògica dels «públics» (una forma de llaç microfísic d’abast global i a distància, teixit entorn de la propagació de corrents d’opinió que vinculen agents experts i ordinaris al voltant de la vida financera) i de les «multituds» (la intensificació vertiginosa, en moments sociotemporalment determinats, de les e-avaluacions per mitjà dels vincles comunitaris existents entre els agents professionals, que poden esdevenir-se en la producció de crisi).
El recorregut del text parteix de la revisió de les teories existents en el camp de la sociologia dels mercats, per a després indagar sobre les aportacions que les nocions de públic i de multitud fan sobre la comprensió específica de les dinàmiques financeres, i per tant de la sociologia de les finances.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
Drets d'autor
Els continguts publicats a Digithum estan subjectes a una llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0, l'autor/a reté el copyright. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Digithum), l'autor de l'article i la institució que els publica (UOC, UdeA), tal com consta en la citació recomanada inclosa en cada article.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a Copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Maria Soledad Sanchez, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, AR
Doctora en Ciències Socials per la Universitat de Buenos Aires i investigadora assistent del Consell Nacional d’Investigacions Científiques i Tècniques (CONICET), amb seu a l’Institut d’Alts Estudis Socials de la Universitat de San Martín. És també professora de la Universitat de Buenos Aires i de la Universitat de San Martín.