Una anàlisi sobre la construcció i el paper dels cercles col·laboratius entre els músics de jazz de Barcelona
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article es proposa estudiar la repercussió que les xarxes de contactes i els cercles de músics tenen en la generació d’oportunitats de feina en el camp musical del jazz. La recerca s’emmarca en la perspectiva del concepte de camp artístic de Pierre Bourdieu (1984, 1987) i de les principals característiques que conformen els cercles col·laboratius segons Michael P. Farrell (2003). La metodologia és de caràcter qualitatiu i es basa en la realització (entre 2015 i 2016) d’entrevistes semiestructurades i en observació participant amb músics de l’escena jazz de la ciutat de Barcelona. A partir d’aquest treball de camp, es van analitzar les aportacions principals que les xarxes de contactes i els cercles col·laboratius dels músics de jazz ofereixen a l’hora de generar oportunitats de feina en el camp artístic musical. També es va estudiar de quina manera el treball col·lectiu i la conformació de grups musicals esdevenen una plataforma artístico-creativa fonamental tant per al desenvolupament de les carreres individuals dels músics com en el camp d’exploració conjunta del propi llenguatge musical.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Digithum estan subjectes a una llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0, l'autor/a reté el copyright. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Digithum), l'autor de l'article i la institució que els publica (UOC, UdeA), tal com consta en la citació recomanada inclosa en cada article.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a Copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Marta Casals Balaguer, Universitat de Barcelona Investigadora predoctoral
És candidata a doctora a la Universitat de Barcelona, on duu a terme una recerca sobre processos de professionalització i treball artístic entre els músics de jazz. És membre del Centre d’Estudis sobre Cultura, Política i Sociedad (CECUPS), i fa tasques de docència i recerca al Departament de Sociologia (Facultat d’Economia i Empresa, UB) com a becària predoctoral (Ajut de Personal Investigador Predoctoral en Formació, APIF-UB). Els seus principals interessos acadèmics estan relacionats amb la Sociologia de les professions artístiques i amb la Sociologia de la cultura i les arts, àmbits en què ha dut a terme diverses recerques i ha participat com a ponent en conferències internacionals. És titulada en Educació Musical (Universitat Autònoma de Barcelona, 2007-10), Màster en Gestió Cultural (Universitat Oberta de Catalunya, UOC, 2010-13) i Màster en Humanitats: Art, literatura i cultura contemporània (UOC, 2013/16). Paral·lelament exerceix com a artista musical, docent i gestora cultural.