Aula virtual y clase presencial para un aprendizaje colaborativo en las prácticas básicas de la asignatura organización del centro del centro docente de primaria
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Josefina Santibáñez Velilla
Universidad de La Rioja. Área Didáctica y Organización Escolar
Cruz Pérez Merino
Universidad de La Rioja. Área Didáctica y Organización Escolar
The first goal was to use Information and Communication Technology (ICT), the virtual classroom of the University of La Rioja platform and the Bimodal Curriculum for the «basic practicals» of the «Organisation of the Primary Education Centre» course, in response to the lack of a course on Education Technology on the Bachelor’s Degree in Primary Education curriculum of the University of La Rioja. Another goal of the present project was to innovate the methodology of the «Organisation of the Primary Education Centre» course, in order to promote the autonomy of the students both with acquisition of the transversal competence on ICT and in the development the following competences: a) General Competences (instrumental and interpersonal); b) General systemic competences; and c) Specific competences related to the «Organisation of the Primary Education Centre». The teaching process in face-to-face classes in the university has been oriented using actual practices (teaching innovation projects, innovative experiences in primary education schools, paying attention to diversity, school organigrams, TIC use in primary education centres, etc.) which the teaching training students search on the web pages of Primary Education schools and on the Internet, and share with the members of their teams during the «collaborative learning» process, both in face-to-face class and in the virtual classroom and websites. This makes the face-to-face class and the virtual classroom more than anything else a meeting of the students about the experience of learning and sharing knowledge. The «content analysis» technique has been used as a qualitative research technique to extract data about the results of the learning process from the 145 «Individual-Reports» written by the morning groups students of the «Organisation of the Primary Education Centre» course. Teacher training students expressed great satisfaction both at the grades they achieved in this course and at the methodology used in class.
Paraules clau
Formación de profesorado, organización escolar, aprendizaje colaborativo, tecnologías de la información y la comunicación, grado de maestro, aula virtual
Article Details
Com citar
Santibáñez Velilla, Josefina; and Pérez Merino, Cruz. “Aula virtual y clase presencial para un aprendizaje colaborativo en las prácticas básicas de la asignatura organización del centro del centro docente de primaria”. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, no. 33, pp. 1-15, https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/306805.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Josefina Santibáñez Velilla, La Competencia mediática : dimensiones e indicadores en el currículo del segundo ciclo de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de La Rioja , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 22 (2012): Enero
- Josefina Santibáñez Velilla, Cruz Pérez Merino, Prácticas de aula por estudiantes de grado en la asignatura organización educativa de la escuela infantil , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 32 (2015): Octubre
- Josefina Santibáñez Velilla, Carmen Latorre Santibáñez, Soraya Tejada Sánchez, Evaluación de la competencia mediática estética en personas mayores , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 30 (2014): Diciembre
- Josefina Santibáñez Velilla, Aportaciones de la lectura de los libros infantiles acompañados con DVD , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 20 (2011): Abril
- Josefina Santibáñez Velilla, Maria-Jose Masanet, Valor que los estudiantes de los grados de Educación Infantil y Primaria otorgan a las dimensiones de la competencia mediática. Estudio de caso , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 24 (2012): Desembre
- Josefina Santibáñez Velilla, Carmen Latorre Santibáñez, Competencia mediática ante los valores transmitidos por los medios de comunicación : analisis cuantitativo y cualitativo , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 26 (2013): Octubre
- Josefina Santibáñez Velilla, Carmen Latorre Santibáñez, Evaluación de la competencia mediática tecnológica en personas mayores , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 26 (2013): Octubre