El món de l’art no és perfecte. Sobre Man is Not Perfect, 1976 de Miklós Erdély
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Miklós Erdély (1928-1986), un artista excepcional en l’escena internacional i hongaresa, va crear l’obra que serveix com a base d’aquesta anàlisi el 1976. El títol Man is Not Perfect es refereix a Karl Jaspers i consta de quatre panells. En el seu estat actual, l’obra té poca semblança a allò que els espectadors van veure el 1976 en l’esdeveniment Exposition - photo/art, per al qual es va fer l’obra. Els canvis en la visibilitat, allò que podem veure en les reproduccions de diferents períodes, van ser «preprogramats», si ho podem dir així, en la materialitat del treball per part de l’autor, ja que Erdély sempre va ser especialment conscient dels usos dels materials. Canvia aquesta transformació el significat de l’obra d’art amb el temps? I, si és així, per què i com? Les relacions entre els diversos elements o «mitjans» del muntatge, com fotografies originals, reproduccions, plans, citacions, peces predissenyades, fotogrames i imatges fantasma, poden explicar la «història» de manera pictòrica.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Miklós Peternák, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Miklos Peternak, Professor del Departament d’Intermèdia de la Universitat de Belles arts d’Hongria
Va néixer a Esztergom, Hongria, i viu a Budapest. Va estudiar Història i Història de l’art, i va obtenir el seu doctorat en Art i Ciències dels Nous Mitjans el 1994. Va ser membre de Béla-Balázs-Studio, Budapest (1981-1987) i de l’Indigo Group. Va ser director del Departament d’Intermèdia de la Universitat hongaresa de Belles arts des de la seva fundació fins a 2021, i director de C3: centre de cultura i comunicació des de 1997. Ha produït diverses pel·lícules i vídeos durant la dècada de 1980 i ha publicat nombrosos articles i llibres sobre art i història dels mitjans de comunicació. A més, ha organitzat diversos espectacles i esdeveniments, com ara: Vision - Image and perception, el pavelló hongarès en la Biennal de Venècia 2011, Eyeresonator, Memories of Forgetting – Foto/Model 2, i EPPUR SI MOVIE! IMXXX – Retrospectiu d’Intermèdia.
Referències
Barkóczi, Flóra. Expozíció – Fotó/Művészet 1976/2017 [Exposition – Photo/Art 1976/2017]. Budapest: Vintage Galéria, 2017. https://vintage.hu/wp-content/uploads/2017/01/expozicio.pdf
Beke, László. “The work of Miklós Erdély, a chrono-logical sketch with pictures up to 1985”. Miklós Erdély. Wien: Georg Kargl Fine Arts & Budapest: Kisterem & Budapest: tranzit.hu, 2008. https://monoskop.org/images/8/8e/Miklos_Erdely_2008.pdf
Beke, Lászó. “Conceptual Tendencies in Eastern European Art.” Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s – 1980s. (New York: Queens Museum of Art 1999), 40-51.
Cseh-Varga, Katalin. “On Conceptual Art and Performativity: Miklós Erdély’s Unguarded Money on the Street”. ARTA, no. 20-21 (2016): 30.
Erdély, Miklós. A filmről. [On Film] (Budapest: Balassi Kiadó & BAE Tartóshullám & Intermedia, 1995), 142-160.
Flusser, Vilém. Towards a Philosophy of Photography. (London: Redaktion Books, 2000), 84.
Hornyik, Sándor. “Miklós Erdély, Ernst Bloch, Kurt Gödel, and Hidden Green.” ARTMargins, vol. 11, no. 1-2 (2022): 94-101. DOI: https://doi.org/10.1162/artm_a_00316
Hornyik, Sándor and Szőke, Annamária (eds.). Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ, INDIGO. Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975–1986 [Creativity Exercises, Fantasy Developing Exercises (FAFEJ) and Inter-Disciplinary-Thinking (InDiGo). Miklós Erdély’s art pedagogical activity, 1975–1986.] Budapest: MTA Művészettörténeti Kutatóintézet & Gondolat Kiadó & 2B Alapítvány & Erdély Miklós Alapítvány, 2008.
Kőhalmi, Péter. Erdély Miklós. Budapest: Seleris Project, 2022.
Peternák, Miklós. koncept.hu: A konceptuális művészet hatása Magyarországon [concept.hu: The Influence of Conceptual Art in Hungary]. Paks: Art Gallery Paks & Budapest: C3 Foundation (2014): 105-106.
Peternák, Miklós. “Beszélgetés Erdély Miklóssal, 1983 tavaszán” [Conversation with Miklós Erdély, Spring 1983]. Árgus, no. 5. (1991): 75-88.
Spieker, Sven. Texts by Conceptual Artists from Eastern Europe: Hungary, (1 November 2017). https://post.moma.org/texts-by-conceptual-artists-from-eastern-europe-hungary/
Wagner, Monika. Das Material der Kunst - Eine andere Geschichte der Moderne. Verlag C.H. Beck oHG, 2013
Wittgenstein, Ludwig. Culture and Value. Chicago: University of Chicago Press & Oxford: Basil Blackwell, 1980. 66e
Articles similars
- Alejandro Lozano, Modes i estètiques de l’espera en els videojocs , Artnodes: Núm. 30
- Pau Alsina, Node "Mediateques i arxius per al segle XXI". Introducció: Com es poden arxivar i conservar les pràctiques artístiques vinculades als nous mitjans , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Fernando Portal, María Jesús 18-08-1987 Schultz, Sensible al código. Transferències metodològiques entre sabers ancestrals i nous mitjans per a la dividuació , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marc Downie, Creació de so per part de criatures de realitat virtual , Artnodes: Núm. 5: (Setembre 2006). NODE 5. Entrevistes (coord.: Pau Alsina, Pau Waelder)
- Pablo Santa Olalla, Muntadas: una metodologia d'investigació artística en moviment , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Meredith Tromble, Una cuestión muy compleja: colaboraciones entre arte y geobiología , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Jaron Rowan, Marta Camps, Recerca en disseny: suturant cossos, atuells, epistemologies i llunes , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena, Editorial , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Ana Rodríguez Granell, Editorial , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Andrés Senra, Entre allò viu i allò no viu. Edatisme, capacitisme, LGTBIQ*fòbia i artivisme antiracista a l’Estat espanyol durant els primers mesos de la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.