Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània

Main Article Content

Jordi Alberich Pascual
Francisco-Javier Gómez-Pérez

El present article analitza l'emergència d'iniciatives pioneres de creació cinematogràfica col·laborativa transmèdia en l'escena iberoamericana contemporània. Per a això, avaluem en primer lloc la unitat i estandardització narrativa dominant en els projectes històrics de creació cinematogràfica col·laborativa de referència internacional. A continuació, realitzem una selecció i anàlisi de desenvolupaments emergents transmèdia en produccions cinematogràfiques col·laboratives espanyoles i iberoamericanes al llarg de l'última dècada. Finalment, oferim la discussió dels resultats i les implicacions industrials i culturals que evidencien el conjunt d'exploracions col·laboratives transmèdia que són objecte d'aquesta recerca.


 

Paraules clau
creació cinematogràfica col·laborativa, narrativa transmèdia, cinema de codi obert, crowdsourcing, crowdfunding

Article Details

Com citar
Alberich Pascual, Jordi; and Gómez-Pérez, Francisco-Javier. “Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània”. Artnodes, no. 18, doi:10.7238/a.v0i18.3054.
Biografies de l'autor/a

Jordi Alberich Pascual, Professor titular de Comunicació audiovisual i Publicitat Departament d'Informació i Comunicació Universitat de Granada

Professor titular d'universitat de Comunicació audiovisual i Publicitat de Granada. Actualment és coordinador acadèmic del grau en Comunicació audiovisual, i sotsdirector del departament d'Informació i Comunicació de la pròpia Universitat de Granada. Ha desenvolupat la seva activitat investigadora com a expert en comunicació en els nous mitjans i en creació audiovisual col·laborativa. És investigador principal del grup de recerca COMMUNICAV, membre del laboratori de recerca ASSECAVA LAB, així com del projecte I+D NarTrans. Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y perfomance en la era digital. És autor i/o coautor de més d'una desena de llibres sobre l'acció comunicativa a l'era digital, entre els quals destaquem Políticas de impulso a las industrias audiovisuales (Comunicación Social, 2015), Comprender los Media en la sociedad de la información (Editorial UOC, 2012), Previously On. Interdisciplinary studies on TV series in the Third Golden Age of Television (Monográphicos FRAME, 2011), Exploraciones creativas. Prácticas artísticas y culturales de los nuevos medios (Editorial UOC, 2010), o Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas (Editorial UOC, 2005), entre d'altres.

Francisco-Javier Gómez-Pérez, Professor contractat doctor de Comunicació audiovisual i Publicitat Departament d'Informació i Comunicació Universitat de Granada

Professor contractat doctor a la Facultat de Comunicació i Documentació de la Universitat de Granada, de la qual actualment és vicedegà d'Assumptes Econòmics i Infraestructures. Doctor i llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universitat de Sevilla. Va ser becari de Formació de Personal Docent i investigador de la Junta d'Andalusia, i va impartir classes a les Universitats de Sevilla, Extremadura, Huelva i San Juan de Puerto Rico, així com al Centre Andalús d'Estudis Empresarials (CEADE), homologat per la Universitat de Gal·les. Ha dictat diferents cursos, tallers i conferències en fòrums educatius i empresarials. És autor del llibre Consolidación industrial del cine andaluz (2011) i editor de Políticas de impulso a las industrias audiovisuales (2015). Així mateix ha col·laborat en capítols en més d'una vintena de publicacions col·lectives, ha publicat diversos articles en revistes científiques d'impacte, ha realitzat estades de recerca en institucions nacionals i internacionals i ha organitzat i coordinat diversos congressos i trobades de recerca. És membre del grup de recerca COMMUNICAV i de diverses associacions d'investigadors a Comunicación, i investigador del projecte I+D NarTrans. Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y perfomance en la era digital.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.