Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El present article analitza l'emergència d'iniciatives pioneres de creació cinematogràfica col·laborativa transmèdia en l'escena iberoamericana contemporània. Per a això, avaluem en primer lloc la unitat i estandardització narrativa dominant en els projectes històrics de creació cinematogràfica col·laborativa de referència internacional. A continuació, realitzem una selecció i anàlisi de desenvolupaments emergents transmèdia en produccions cinematogràfiques col·laboratives espanyoles i iberoamericanes al llarg de l'última dècada. Finalment, oferim la discussió dels resultats i les implicacions industrials i culturals que evidencien el conjunt d'exploracions col·laboratives transmèdia que són objecte d'aquesta recerca.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Jordi Alberich Pascual, Professor titular de Comunicació audiovisual i Publicitat Departament d'Informació i Comunicació Universitat de Granada
Professor titular d'universitat de Comunicació audiovisual i Publicitat de Granada. Actualment és coordinador acadèmic del grau en Comunicació audiovisual, i sotsdirector del departament d'Informació i Comunicació de la pròpia Universitat de Granada. Ha desenvolupat la seva activitat investigadora com a expert en comunicació en els nous mitjans i en creació audiovisual col·laborativa. És investigador principal del grup de recerca COMMUNICAV, membre del laboratori de recerca ASSECAVA LAB, així com del projecte I+D NarTrans. Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y perfomance en la era digital. És autor i/o coautor de més d'una desena de llibres sobre l'acció comunicativa a l'era digital, entre els quals destaquem Políticas de impulso a las industrias audiovisuales (Comunicación Social, 2015), Comprender los Media en la sociedad de la información (Editorial UOC, 2012), Previously On. Interdisciplinary studies on TV series in the Third Golden Age of Television (Monográphicos FRAME, 2011), Exploraciones creativas. Prácticas artísticas y culturales de los nuevos medios (Editorial UOC, 2010), o Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas (Editorial UOC, 2005), entre d'altres.Francisco-Javier Gómez-Pérez, Professor contractat doctor de Comunicació audiovisual i Publicitat Departament d'Informació i Comunicació Universitat de Granada
Professor contractat doctor a la Facultat de Comunicació i Documentació de la Universitat de Granada, de la qual actualment és vicedegà d'Assumptes Econòmics i Infraestructures. Doctor i llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universitat de Sevilla. Va ser becari de Formació de Personal Docent i investigador de la Junta d'Andalusia, i va impartir classes a les Universitats de Sevilla, Extremadura, Huelva i San Juan de Puerto Rico, així com al Centre Andalús d'Estudis Empresarials (CEADE), homologat per la Universitat de Gal·les. Ha dictat diferents cursos, tallers i conferències en fòrums educatius i empresarials. És autor del llibre Consolidación industrial del cine andaluz (2011) i editor de Políticas de impulso a las industrias audiovisuales (2015). Així mateix ha col·laborat en capítols en més d'una vintena de publicacions col·lectives, ha publicat diversos articles en revistes científiques d'impacte, ha realitzat estades de recerca en institucions nacionals i internacionals i ha organitzat i coordinat diversos congressos i trobades de recerca. És membre del grup de recerca COMMUNICAV i de diverses associacions d'investigadors a Comunicación, i investigador del projecte I+D NarTrans. Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y perfomance en la era digital.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Jordi Alberich Pascual, Gemma San Cornelio Esquerdo, Més enllà de la simulació com a substitució: de la realitat mixta als ego-shots , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
Articles similars
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Espen Aarseth, Robert Pratten, Carlos A. Scolari, Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Norberto Fabian Diaz Duarte, Ana Teresa Arciniegas Martínez, NODOS: una proposta de recerca per a divulgar els projectes transmèdia i multiplataforma desenvolupats a Colòmbia entre 2009 i 2020 , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Marie-Laure Ryan, Narratologia transmèdia i transmedia storytelling , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Albert Alcoz, Jugabilitat asíncrona. Els trets del videojoc al cinema experimental i la videocreació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Ji-hoon Kim, Reassemblar components, hibridar allò que és humà i allò que és màquina: cinema expandit interdisciplinari i les possibilitats d'un discurs de les interfícies , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Shaila García Catalán, Aarón Rodríguez Serrano, Marta Martín Núñez, Aprendre de la caiguda, fer amb l’esquinçament: paradoxes de la melancolia lúdica a «Gris» , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Nieves Rosendo, Narratives transmèdia centrades en els personatges. Sherlock Holmes al segle XXI , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Antonio Castro Balbuena, Narrativitat i hipermedialitat en el videojoc de món obert. Una proposta d’anàlisi de l’espai (virtual) narratiu , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.